۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
فرصت «شغلی یا اشتغال زایی» مساله این است | پروژه های هفته دولت و نیازهای استان سمنان 
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

فرصت «شغلی یا اشتغال زایی» مساله این است | پروژه های هفته دولت و نیازهای استان سمنان 

سمنان- کارشناس اقتصادی بر ایجاد فرصت های شغلی در پروژه های هفته دولت تاکید کرد و گفت: استان سمنان به فرصت شغلی و نه صرفاً اشتغال زایی مقطعی نیاز دارد.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به ایامی که در آن شاهد افتتاح پروژه های هفته دولت در سراسر استان سمنان هستیم، ابراز کرد: امیدواریم که این طرح ها بتوانند فرصت هالی شغلی ایجاد کنند چرا که نیاز اساسی تر در استان سمنان ایجاد این نوع فرصت ها است.

وی با بیان اینکه اگر شما به فردی تسهیلات بانکی بدهید که برای مثال بتواند دار قالی بافی را در منزل خود ایجاد کند در واقع شما یک نهایتاً دو شغل ایجاد کردید اما اگر یک کارخانه را از مشکل خارج سازید در حقیقت فرصت های شغلی را ایجاد کرده اید، افزود: نگاه در پروژه های هفته دولت باید این چنین باشد.

اهمیت ایجاد شغل

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشخصاً استان سمنان در زمینه ایجاد فرصت های شغلی موفقیت های خوبی داشته که نشانه و نمونه آن احیای نزدیک به ۱۳۰ واحد راکد است، گفت: مشکل اما ایجا است که این میزان به نوعی مرهم و یا مسکن مقطعی است که هر چند تاثیر می گذارد اما باید در اشل های بزرگتری هم به آن نگریست.

اعطای تسهیلات بانکی و ارتقای ظرفیت های تولیدی و ... بسیار خوب است اما اگر می خواهیم کار اساسی کنیم، باید به بنیاد های اشتغال زا و فرصت های شغلی فکر کنیم

همتیان با بیان اینکه ایجاد ظرفیت هایی که بتوان در آن شغل ایجاد کرد مهمترین اصلی است که باید مد نظر باشد، ابراز کرد: اگر بتوانیم ظرفیت ها را با اجرای طرح های هفته دولت تقویت کنیم به مراتب کار بزرگتری از ایجاد چند شغل کرده ایم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در استان سمنان صورت گرفته اما همچنان زمانی که دستگاه های اجرایی می خواهند گزارش اشتغال ایجاد شده را بدهند، باز هم به آمار تسهیلات بانکی اشاره می کنند، افزودک تسهیلات بانکی شغل آفرین است اما کارآفرین به معنای ایجاد فرصت های شغلی نیست.

نگاه مثبت دولت سیزدهم

این کارشناس با بیان اینکه در طرح های هفته دولت بسیار اهمیت دارد که بتوان حداقل چند ظرفیت برای ایجاد شغل فراهم آورد، گفت: در صورت جذب سرمایه گذار جدید و اجرای طرح های اقتصادی می توانیم امیدوار باشیم که فرصت های شغلی خوبی در استان ایجاد شود.

همتیان بیان کرد: اگر بتوان با اجرای یک طرح سرمایه گذاری و مثلا تسهیل گری در ایجاد یک کارخانه برای ۱۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد به مراتب بهتر از این است که ۵۰ نفر را به بانک معرفی تا بتوانند از تسهیلات بهره ببرند که مثلا بتوانند دامداری یا قالیبافی خود را راه بیاندازد.

وی با بیان اینکه بارها از دولت احمدی نژاد تاکنون این ماجرا امتحان شده که راه اشتغال زایی از تسهیلات نمی گذرد و اما همچنان هم شاید اجرای این رویه هستیم، تاکید کرد: تسهیلات بانکی به واسطه اینکه شغل می آفرینند ( البته در خوش بینانه ترین حالت) نه فرصت شغلی، نمی توانند کارساز باشند لذا باید به دنبال کارهایی باشیم که بتوانند فرصت های شغلی ایجاد کنند مثلا اگر بتوانیم یک سرمایه گذار برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان حوزه انرژی یا های تک بگردیم به مراتب توانسته ایم فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کنیم و نفع این امر نیز برای مردم بیشتر است.

تسهیلات بانکی و آمارهای اشتغال

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اعطای تسهیلات بانکی و ارتقای ظرفیت های تولیدی و ... بسیار خوب است اما اگر می خواهیم کار اساسی کنیم، باید به بنیاد های اشتغال زا و فرصت های شغلی فکر کنیم، گفت: اگر بتوانیم افرادی که توان ایجاد فرصت های شغلی را دارند، حمایت کنیم، به مراتب تیرهایی که به سمت بیکاری شلیک کرده ایم، بهتر به هدف برخورد خواهند کرد.

به لحاظ سخت افزار شرایط خوبی در استان سمنان داریم

همتیان با بیان اینکه طبیعی است که مسئولان علاقه به آمار دادن دارند و البته این امر اشتباه هم نیست و از آنجا که ایجاد فرصت های شغلی زمان بر خواهد بود، کمتر به این سمت حرکت شده زیرا نتایج آن دورتر از زمان حال نمایان خواهد شد، گفت: برای توسعه استان سمنان محکوم هستیم که فرصت شغلی ایجاد کنیم نه اشتغال های مقطعی لذا باید به سرمایه گذاری بر روی مغزافزارها یا همان افراد دارای ظرفیت برای ایجاد فرصت های شغلی، تاکید و توجه بیشتری کرد.

وی افزود: ما به لحاظ سخت افزار شرایط خوبی در استان سمنان داریم، برای مثال پوشش های اینترنتی، تسهیل گری های دولتی و ... بسیار خوب هستند به لحاظ نرم افزار هم توانسته ایم شرایط بسیار خوبی را ایجاد کنیم برای مثال وام ها و تسهیلات خوبی در اختیار شرکت ها قرار می گیرد اما نیاز داریم که مغزافزارها با همان افرادی که با ایم امکانات کار کنند وفرصت شغلی ایجاد کنند را نیز تقویت کنیم.

کد خبر: ۲۳۸٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha