۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
قیمت بنزین تغییر نمی‌کند
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت:

قیمت بنزین تغییر نمی‌کند

صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: بنابر اعلام وزیر نفت، قرار نیست قیمت بنزین تغییر کند.

به گزارش بازار، احسان صالحی در سلسله نشست‌های تخصصی هجدهمین جشنواره شهید رجایی با موضوع بررسی دستگاه‌های اجرایی از نظر اطلاع رسانی که با حضور مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و رئیس دانشگاه سوره که در سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد، اظهار داشت: ارتباطات چهره به چهره جزو برنامه‌های دولت مردمی است و وارد سنجه‌ها و ارزیابی‌های ما از دستگاه‌های اجرایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان ارتباط دستگاه‌ها با گروه‌های مورد احترام جامعه مانند خانواده شهدا و پیشکسوتان، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت به منظور آشنایی گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی که بیشترین گروه‌های مورد هجمه رسانه‌ای هستند و پیشرفت‌های دولت از دیگر سنجه‌های ما در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت از دیگر سنجه‌های بررسی دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی از نظر اطلاع رسانی را ایجاد زیرساخت‌های خدمات الکترونیک و میزان پاسخگویی آنلاین دستگاه‌ها عنوان و اظهار کرد: ارزیابی‌های ما پنج مرحله‌ای است که امسال برای اولین بار اجرا می‌شود به این نحو که ابتدا در استان بررسی شد و صحت سنجی داده‌ها و داشتن ما به ازای خروجی در برابر ادعاها، ترخیص و امتیاز دهی از دیگر مراحل ارزیابی در جشنواره امسال بود.

به گفته صالحی امسال علاوه بر انتخاب دستگاه برتر از نظر اطلاع رسانی در جشنواره شهید رجایی که از رئیس جمهور جایزه خود را دریافت می‌کند در هر استان هم یک دستگاه برتر خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان رضایت مردم نیز در تشخیص‌های اطلاع رسانی اثرگذار است، گفت: شاخص‌های رضایت سنجی مردم را سازمان اداری و استخدامی لحاظ می‌کند اما در حوزه‌های اطلاع رسانی و ارتباط با مردم، این شورای اطلاع رسانی است که اقدامات را بررسی خواهد کرد.

دستگاه‌های اجرایی به دنبال اقناع افکار عمومی باشند
در ادامه این نشست علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: به فراخور هر دستگاه نوع فعالیت اطلاع رسانی آن متفاوت است مثلاً دستگاهی مانند وزارت بهداشت که مخاطب فراوانی دارد و موضوع بهداشت که با آحاد جامعه در ارتباط است، یک نوع فعالیت اطلاع رسانی دارد اما برخی دستگاه‌ها که جامعه هدف مشخصی دارند، نوع اطلاع رسانی آنها متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید این ذهنیت برای مدیر دستگاه اجرایی شکل گرفته باشد که در کنار کار اجرایی، اقناع افکار عمومی را هم دنبال کند، افزود: علت ضعف اطلاع رسانی در برخی بخش‌های اجرایی این است که بحث پیوست رسانه‌ای را مطرح می‌کنند یعنی قرار است یک طرح اجرا شود و در ادامه آن پیوست رسانه‌ای طراحی شود در حالی که درست آن است که اقناع رسانه‌ای در حین اجرای طرح یا پروژه صورت گیرد.

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: این ذهنیت مدیر رسانه‌ای باید اصلاح شود که بعد از انجاک یک کار، فعالیت رسانه ای هم انجام شود و شیوه درست آن است که باید در حین اجرا و اقدام پروژه، کار رسانه‌ای انجام شود چرا که این کار باعث می‌شود در طول اجرای پروژه به دلیل مدیریت و فشار افکار عمومی اقدامات دیگر هم اجرا شود.

نادری تصریح کرد: اصلاح ذهنیت مدیران مهم‌ترین کاری است که باید با عنوان شاخص اقناع افکار عمومی در بررسی عملکرد مدیران لحاظ شده تا به تدریج این ذهنیت اصلاح شود.

در ادامه این نشست محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه هر چقدر زمینه اقناع و اجماع فراهم شود همان قدر هم زمینه پیشرفت جامعه مهیا خواهد شد، تصریح کرد: ذینفع اصلی پیشرفت جامعه مردم هستند البته منظور از اقناع، پروپاگاندا یا فریب افکار عمومی نیست بلکه به معنی گفتگو و رسیدن به اجماع است.

وی با اشاره به اینکه نبود گفتگو در جامعه همه چیز را قفل می‌کند، ادامه داد: اطلاع رسانی مانند روغن موتور صنعتی عمل می‌کند که اگر نباشد بعد از مدتی موتور قفل می‌شود، جامعه هم بدون گفتگو و همدلی نمی‌تواند کارآمد باشد و پیشرفت کند.

رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه جایزه شهید رجایی به رئیس دستگاه اجرایی داده می‌شود که اقدام درستی است، گفت: از آنجایی که همه اجزای هر دستگاه باید در پس ذهن خود توجه به توضیح دادن و اقناع مردم را در دستور کار داشته باشند، لذا دستگاهی که در این زمینه موفق عمل کند می‌تواند جایزه برتر را در اختیار بگیرد.

توپخانه دشمن در مورد افزایش قیمت بنزین فعال شده است
ساعی در پاسخ به پرسشی درباره بی‌اعتمادی مردم به موضوع بنزین به دلیل اشتباه رفتاری مسئولان دولت سابق اظهار داشت: جامعه ما تحت شدیدترین هجمه‌های رسانه‌ای قرار دارد و حتی از هجمه‌ای که در رسانه‌های دنیا علیه روسیه در جنگ با اوکراین به راه افتاد هم از شدت بیشتری برخوردار است ولی باید مسیری را طی کنیم تا اعتبارسازی اظهارات مسئولان عملیاتی شود مثلاً عملیات هایی باید اتفاق بیفتد تا به حملات رسانه‌ای دشمن پاسخ داده شود.

وی یادآورشد: نزدیک یک ماه است که توپخانه رسانه‌ای دشمن در موضوع بنزین فعال شده و به مردم در خصوص قیمت بنزین خط می‌دهد.

رئیس دانشگاه سوره اضافه کرد: در حالی که باید این کار پاسخ داده شود که با وجود تبلیغات منفی رسانه‌های دشمن، قیمت بنزین در این یک ماهه گذشته رشد نداشته است.

در ادامه صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز درباره موضوع بنزین گفت: دشمنان برای قیمت بنزین هدف گذاری ویژه‌ای دارند چون کشور یک بار از این موضوع آسیب دیده است.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز گفت: دچار وارونگی افکار عمومی شده‌ایم به این معنا که افکار عمومی بر اثر اتفاقات سال ۹۸ در مقابل اظهارات مسئولان در حوزه بنزین می‌ایستند ضمن اینکه برخی افراد مانند برخی نمایندگان مجلس هم ناخواسته در آتش موضوع بنزین می‌دمند که نمونه آن اظهار نظر یک نماینده مجلس در دو هفته قبل بود.

صالحی اظهار داشت: اطلاع رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد رئیس جمهور هم مرتباً بر پاسخگویی شفاف به مردم تاکید دارد مثلاً در خصوص موضوع بنزین وزیر نفت باید به پمپ بنزین‌ها برود و مستقیماً با مردم صحبت کند اگرچه اکنون به دلیل افزایش مصرف بنزین در این خصوص مشکل داریم اما باید مسئولان وزارت نفت به مردم توضیح بدهند که علت صف‌های پمپ بنزین افزایش مصرف است.

وی یادآورشد: جواد اوجی وزیر نفت هم امروز در جلسه اعلام کرد که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین تا پایان سال نداریم.

صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: اطلاع رسانی به همه بخش‌های دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود و صرفاً محدود به روابط عمومی هر دستگاه نیست.

در ادامه نادری مدیرعامل ایرنا یادآور شد: یک بار با مردم در حوزه بنزین کار غیر شفاف انجام شد که این موضوع جبران نمی‌شود مگر با رفتار صادقانه؛ باید به مردم توضیح داده شود که قرار نیست تا ۱۰ سال آینده قیمت بنزین ثابت بماند.

وی اضافه کرد: چرا مردم می‌پذیرند که قیمت آب معدنی به قیمت واقعی برسد؟ برای بنزین هم باید این موضوع پذیرفته شود و شفاف به مردم گفته شود که آیا قرار است این اتفاق بیفتد یا خیر؟ اگر هم قرار نیست افزایش قیمت بنزین داشته باشیم باید صادقانه اعلام شود.

نادری با اشاره به اینکه بهتر است راهبرد خود در موضوع بنزین را تغییر دهیم، گفت: این اصل لایتغیر نیست که مرتباً گفته شود قیمت بنزین قرار است تغییر نکند؛ اینکه برای مصرف بنزین سقف گذاشته شد باید به مردم توضیح داده می‌شد که این کار به علت افزایش مصرف ۶۰ تا ۷۰ درصدی بود.

وی اضافه کرد: در کشور ما رسانه تبدیل به صنعت به معنای کلان آن نشده و گردش مالی بزرگی ندارد و نمی‌تواند نخبگان را جذب کند چون نگاه ما به رسانه پسینی است و آن را در عرض سایر مدیریت‌های کشور نمی‌بینیم.

نادری خاطرنشان کرد: با این حال به نظر من وزن دهی به بخش اطلاع رسانی در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی به اصلاح ذهنیت جامعه و مدیران و نیز مقابله با جنگ شناختی رسانه‌های دشمن علیه کشور، کمک می‌کند.

کد خبر: ۲۳۸٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha