تمهیداتی برای سهولت صادرات پسته اندیشیده شود
در پیش جلسه ستاد عالی پسته مطرح شد

تمهیداتی برای سهولت صادرات پسته اندیشیده شود

رئیس اتاق کرمان معتقد است: برای رفع مشکلات صادرات پسته به بازارهای هدف جهانی باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفت و تمهیداتی ویژه برای صادرات پسته امسال در نظر گرفت.

به گزارش بازار، سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: باید همه موارد ازجمله سلامت محصول، رعایت استانداردهای بین‌المللی و همچنین مباحث مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا صادرات پسته با مشکلات کمتری روبرو شود.

طبیب‌زاده در پیش جلسه ستاد عالی پسته افزود: قوانین مختلف مربوط به تعهدات ارزی در چند سال اخیر موجب خروج صادرکنندگان بزرگ از عرصه صادرات شده و ورود افراد و کارت‌های بازرگانی جدید نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده و حساسیت‌ها برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی بیشتر شده است.

طبیب‌زاده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اجرای قوانین تعهد ارزی از سال 1397 تاکنون به‌جز کاهش صادرات و ضربه زدن به صادرکنندگان بزرگ دستاورد دیگری نداشته است که باید شیوه‌نامه مشخصی برای تعهدات ارزی پیشنهاد شود.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: درآمد 3 تا 4 میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی در مقابل 80 میلیارد دلار صادرات سایر کالاهای غیرنفتی کشور بسیار ناچیز است و می‌توان این بخش را از رفع تعهدات ارزی معاف کرد که امیدواریم این موضوع مجدداً پیگیری شود.

وی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه باید در تولید محصولات کشاورزی، مصرف آب و بهره‌وری اصلاحاتی انجام شود، خاطرنشان کرد: تسهیلات کشاورزی برای تولیدکننده و صادرکننده از سوی بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل در نظر گرفته شود.

در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با بیان اینکه برخی قوانین مربوط به صادرات پسته باید اصلاح شود، گفت: از مجموعه‌های مرتبط مانند اداره کل استاندارد تقاضا داریم خدمات خود را متناسب با تقاضای صادرکننده ارائه دهند.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی، با تأکید بر تولید و صادرات محصول سالم، افزود: در زمان پیک برداشت محصول پسته نمونه‌برداری و پاسخ آزمون‌های مختلف آزمایش شده بسیار طولانی است و صادرکنندگان به‌اجبار به سایر استان‌ها مانند فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: باید به کشاورزان و باغداران در استفاده از سموم کشاورزی اطلاعات لازم داده شود تا محصول برداشتی با مشکل باقی‌مانده سموم روبرو نشود.

ترابی موسوی، با تأکید بر اینکه امسال تولید محصول پسته مناسب بوده و باید بتوانیم به‌خوبی این محصول را صادرات کنیم، اظهار کرد: برخی سختگیری‌های مجموعه‌های مختلف مرتبط با صادرات باعث شده تعداد صادرکنندگان باسابقه و بزرگ استان کاهش یابد.

در ادامه رئیس کمیسیون صادرات اتاق کرمان با بیان اینکه استاندارد صادرات پسته در گذشته پس از برگزاری 40 جلسه و توسط فعالان این حوزه در اتاق کرمان تدوین شد، گفت: در جلسه نهایی برای تصویب این استاندارد مواردی به آن اضافه شد که با شیوه‌نامه بررسی و تدوین شده مغایرت دارد.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: مغایرت مصوبات کمیته فنی کرمان در بحث تدوین استانداردها با مصوبات جلسه استاندارد ملی را برای کمک به صادرات این محصول و کمک به توسعه استان پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد اندکی از محموله‌های صادراتی برگشت داده شده به کشور مربوط به اتحادیه اروپا بوده است، گفت: عمده صادرات پسته ما به چین و هند صادر می‌شود که در این کشورها و سایر کشورهای دیگر مشکلی وجود ندارد.

محمدمیرزائیان، درخواست کرد که آزمون باقی‌مانده سموم در محصول پسته مانند آزمون بررسی آفلاتوکسین در این محصول به درخواست صادرکننده و متناسب با بازار هدف مربوطه انجام شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه تولید غذای سالم جز معیارهای اصلی همه کشورهاست، گفت: در بخش کشاورزی استان با توجه به کم‌آبی، رویکرد توسعه کیفیت در نظر گرفته شده و اصلاح باغات درجه سه و چهار پسته در دستور کار قرار گرفته شده است.

داوود بیگلری افزود: 95 درصد کشاورزی استان ظرفیت بخش خصوصی است و پسته ایران را با کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و... می‌شناسند که باید به این حوزه کمک کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید در ستاد عالی پسته موارد مختلف در حوزه تولید برای جلوگیری از آسیب به محصول سال آینده بررسی و تصمیم‌گیری شود، افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صادرات محصول پسته امسال است که باید بتوان آنها را در بازارهای مختلف عرضه کرد.

بیگلری، با تأکید بر اینکه صادرکننده را محدود و معذور نکنیم، بیان کرد: باید با تسهیل روند صادرات، به باغداران، کشاورزان و صادرکنندگان و درمجموع بخش زیادی از اقتصاد استان کمک کرد

کد خبر: ۲۳۸٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha