۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
پوشاک استوک، بلای جان بازار ایران

پوشاک استوک، بلای جان بازار ایران

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی ایران از سهم بزرگ پوشاک در گردش مالی صنعت نساجی کشور خبر داد و در عین حال ورود استوک های بنگلادشی، اماراتی، هندی را معضلی در این بازار عنوان کرد.

به گزارش بازار، مجید نامی در پاسخ به سوال رادیو گفت وگو درباره چگونگی هدایت نقدینگی به سمت تولید اظهار کرد: در این بین سه بحث خاصه در حوزه نساجی و پوشاک وجود دارد؛ چنان چه پوشاک کالایی قاچاق پذیر است و در سال های گذشته با این معضل مواجه هستیم. پوشاک استوک؛ بلای جان بازار ایران

وی افزود: در این بین تورم و نرخ ارز نیز در کنار قاچاق قرار می گیرد که سه مسئله اصلی است که این صنعت را مورد حجمه قرار داده و همواره مشکلاتی را برای این صنعت پدید آورده است.

چنان چه از سال ۹۷ به واسطه تحریم و مشکلاتی که کشور بابت مسائل ارزی داشت، واردات بسیاری کالاها را به کشور ممنوع کردیم و یکی از این کالاها پوشاک بود که به عنوان یک محصولِ ساخته شده در خارج، امکان تولید در داخل کشور را نیز دارد ولی به دلیل پاره ای از مسائل با مولفه هایی در حال تغییر رو به رو شدیم که بی ثباتی را دامن می زد.

نامی با بیان این که قاچاق همچنان ادامه یافته و هیچ گاه پایان نپذیرفته است، خاطرنشان کرد: تورم و نرخ ارز در کنار تصمیمات خلق الساعه و بخش نامه های متعددی واردات، صادرات، تولیدی و بانکی منجر شدند سرمایه گذار نسبت به هزینه کرد برای تولید عدم اطمینان و امنیت داشته باشد.

از طرفی افزایش شدید نرخ ارز موجب می شود صادرات مقرون به صرفه باشد و سرمایه گذاری هایی نیز صورت گرفته ولی هیچ گاه ما به نقطه مطلوب نرسانده است و در این راستا نیاز به واردات داریم؛ هرچند ظرفیتی وجود دارد تا ما را به حدِ مطلوب در کشور برساند.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی ایران سخنان خود را در رادیو گفت‌وگو این چنین ادامه داد: صنعت نساجی و پوشاک خصوصی ترین بخشِ صنعتی در کشور است و بالغ بر ۹۹ و نیم درصد به صورت خصوصی فعالیت می کند.

خاصه حوزه پوشاک که گردش مالی این صنعت را در اختیار دارد که اگر بزرگی بازار نساجی و پوشاک روی هم ۱۱ میلیارد دلار باشد –به غیر از فرش ماشینی- نزدیک به ۹ میلیارد دلار به پوشاک مربوط است و ۵ و نیم میلیارد آن در داخل کشور تولید و مابقی به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود و واردات صورت گرفته نیز عمدتا به صورت کالای استوک می باشد که هاب های مختلفی در کشورهای متفاوت دارد.

وی با بیان این که پوشاک استوک از امارات، بنگلادش، پاکستان و چین وارد می شود و هیچ تولیدکننده ای در ایران و سایر کشورها توان رقابت با آن را ندارد، افزود: حوزه پوشاک کاملا خصوصی است و کمترین بهره را از سیستم مالی و بانکی کشور دارد و سرمایه گذاری آن نیز عمدتا خصوصی و توسط همین بخش تامین می شود.

نامی از دیگر سو حوزه پوشاک را دانش بنیان خواند که تامین مالی را نیز خود بر عهده دارد و لذا انتظار می رود حمایت ویژه ای از این بخش صورت گیرد؛ البته عده ای با شنیدن نام حمایت، تسهیلات پولی و بانکی را در نظر می گیرد ولی اصلا به چنین حمایتی نیاز نیست. هرچند این تسهیل گری در زمینه زیر ساخت ها به رشد یک صنعت کمک می کند.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی ایران ادامه داد: پوشاک جز مایحتاج اولیه زندگی مردم است و همچون صنایع غذایی باید مورد استفاده مردم باشد ولی چون بخش خصوصی در این مسیر قدم بر می دارد، با تمام مشکلات و دست اندازها کار ادامه می یابد.

کد خبر: ۲۳۸٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha