۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۰
سرمایه باید برای تولیدِ سودآور هزینه شود

سرمایه باید برای تولیدِ سودآور هزینه شود

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تاکید کرد که دیکته کردن مسیر نقدینگی موجب می شود سرمایه به راه هایی کشیده شود که به نفع کشور و مردم نیست.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری با اعلام این که هدایت نقدینگی به سمت تولید از سوی حاکمیت و دولت نادرست است، اظهار کرد: نقدینگی یعنی پولی که در جامعه وجود دارد که بالغ بر ۶هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می باشد و روزانه ۵ هزار میلیارد تومان بدان اضافه می شود و اولین ویژگی این نقدینگی نیز قدرت خرید است.سرمایه باید برای تولیدِ سودآور هزینه شود

وی افزود: این قدرت خرید درپی کالا و خدمات می گردد و وقتی رشد تولید به میزان رشد نقدینگی نیست و کمتر است، سطح و میزان آن بالا می رود و دولت علاقه دارد تا تولید از دل آن خارج شود که شامل کالا و خدمات است.

مظاهری با بیان این که هر ۱۰ میلیون تومان از این نقدینگی به یک شخص حقیقی و حقوقی تعلق دارد، افرود: این نقدینگی متعلق به افراد بوده و سرمایه آن هاست و دولت در این بین باید کاری کند تا انگیزه سرمایه گذاری را بالا برد و کاری کند تا سود سرمایه گذاری و فعالیت افراد از کارهای اقتصادی در جهتی پیش رود که دولت بدان نام افزایش تولید می گذارد.

در این صورت همان کسانی که نقدینگی به ان ها تعلق دارد و این سرمایه را در دست دارند، راه رفتن به سمت تولید را یافته و سرمایه خود را در این مسیر هزینه می کنند ولی اگر بدنه دولت اعم از هیئت وزیران، فلان وزارتخانه یا... دیکته کنند که نقدینگی در یک جای خاص تولیدی به کار گرفته شود و از طرفی شرایط لازم بدین منظور مهیا نباشد، افراد سرمایه خود را برای تولید هزینه نخواهند کرد و شخصا راهی می یابند تا ارزش منابع و درآمد و پول خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: صاحبان سرمایه از آن پس سراغ راه هایی خواهند رفت که دولت و مردم نمی پسندند که شامل خرید ارز و بورس بازی و بورس خودرو است که به نفع مردم هم نیست.

مظاهری ضمن موافقت با سخن دیگر مهمان برنامه که تاکید کرد دولت به جای هدایت نقدینگی مردم بداند که نقشی در هدایت گری ندارد، تصریح کرد: دولت باید شرایط کسب و کار و فضای تولید و مشاغل خوب و راحت و شیرین و سودآور همراه ضوابط و مقررات را فراهم آورد تا کسی به مردم اجحاف نکند.

وی در این مصاحبه کوتاه با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: در این شرایط سرمایه گذاران و در اختیار دارندگان نقدینگی اعم از شرکت های خصوصی و خصولتی و دولتی خودشان به سمت هدایت نقدینگی شان به سمت تولید خواهند برد! البته به شرط آن که تولید سودآور باشد.

کد خبر: ۲۳۸٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha