۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کاروان های زیارتی غیر مجاز بلای جان زائران | فریب تبلیغات را نخورید
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

کاروان های زیارتی غیر مجاز بلای جان زائران | فریب تبلیغات را نخورید

مشهد- با وجود تدارک کاروان‌های زیارتی برای سفر عتبات از سوی سازمان حج و زیارت اما برخی از افراد سودجو با تبلیغات مختلف، اقدام به جذب و اعزام زائران می کنند که نتیجه ای جز سرگردانی زائران ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: کاروان‌های غیرمجاز که خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کنند با قیمت های اغوا کننده بسیاری از زائران مشتاق سفر را فریب داده و تاکنون مشکلات فراوانی را برای آن ها ایجاد کرده اند که سردرگمی زائران بدون پول در عراق و مسؤولیت‌پذیر نبودن مدیر ‌و متولیان کاروان برای تهیه اسکان و تغذیه زائران تنها بخشی از این مشکلات است.

خلف وعده مسئولان کاروان

یکی از زائران عتبات که پنجم تیرماه ۱۴۰۲با یکی از کاروان های زیارتی آزاد از شهرستان گلبهار به عراق سفر کرده است در گفت و گو با بازار اظهار می کند: به دلیل اینکه از طریق یکی از پایگاه های بسیج و مساجد شهرستان گلبهار به عتبات مشرف شدیم لذا ثبت نام از این طریق موجب شده بود تا به فرد و کاروان مذکور اعتماد کنیم.

این مسافر کربلا که حاضر به فاش شدن نامش نیست به ما می گوید: با توجه به وعده و وعید هایی که مدیر کاروان به ما داد و هزینه منصفانه ای که در برابر این خدمات قائل شده بود لذا افراد بسیاری اطمینان کرده و کوله بار سفر بستند.

وی اذعان می کند: این کاروان به ازای هر نفر در قبال برگزاری تور زمینی به همراه اسکان و تغذیه مبلغ ۶ میلیون تومان در نظر گرفته بود که متاسفانه بر خلاف وعده های داده شده هیچ یک از خدمات لازم در طول سفر به زائران ارایه نشد.

این زائر بیان می کند: وقتی برای سفر عتبات نام نویسی کردیم، باتوجه به هزینه ای که داده بودیم، وعده اسکان زائران در مسافرخانه ای در نزدیکی حرم داده شد اما هنگامی که به مقصد رسیدیم متاسفانه محل اسکان به یک حسینیه مخروبه و بدون امکانات تغییر کرد!

کاروان های زیارتی غیر مجاز بلای جان زائران | فریب تبلیغات را نخورید

وی بیان می کند: در حالی که کاروان زیارتی ما به مدیر کاروانی آقای «م.ی» هدایت می شد اما هنگام رسیدن به مرز عراق متوجه شدیم که فرد مورد نظر نه تنها مسئولیتی در قبال کاروان ندارد بلکه فاقد مجوزهای لازم برای اعزام زائران به کربلا است.

این زائر اذعان می کند: اگر چه بنا بر وعده های داده شده بود مقرر بود تا نقطه صفر مرزی اتوبوس برای حمل زائران مهیا باشد اما متاسفانه پس از رسیدن به مرز تمامی زائران مجبور شدند تا مسافتی را حدود نیم ساعت برای رسیدن به اتوبوس ها پیاده روی کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئول این کاروان حتی از پذیرایی شام و نهار در طول مسیر طفره رفت اظهار می کند: متاسفانه هنگام رسیدن به عراق خانم های زائر به ناچار در حسینیه مخروبه اسکان داده شدند که از حداقل امکانات نیز بی بهره بود.

این مسافر با بیان اینکه خدماتی که در قبل اعزام به سفر به ما وعده دادند و در خصوص آن تبلیغ شده بود با واقعیت بسیار متفاوت بود توضیح می دهد: حسینیه ای که برای اسکان زائران در نظر گرفته شده بود در طول شبانه روز فقط ۳ ساعت برق داشت و لذا گرمای هوا موجب رنجش بسیاری از زائران و گرمازدگی کودکان در این کاروان شد.

وی می افزاید: ازآن جا که وعده نهار و شام به صورت مرتب در اختیار زائران قرار نداشت لذا خانم های این کاروان تصمیم گرفتند تا برای تغذیه کودکان آستین ها را بالا و تهیه غذای سایر زائران رها شده در این کاروان را بر عهده بگیرند.

این زائر بیان می کند: متاسفانه مسئول این کاروان حتی وجوهی را برای خرید برخی از اقلام از زائران اخذ کرده بود که حتی از خرید آن ها نیز اجتناب کرد و متاسفانه موجب فریب بسیاری از زائران شد.

سفر با اعمال شاقه

یکی دیگر از زائران خراسانی که از شهرستان گلبهار توسط همین کاروان های فاقد مجوز به عراق سفر کرده است به بازار می گوید: متاسفانه امکاناتی که قبل از سفر به ما قول داده بودند و بنا بر نوع خدمات هزینه آن را از ما دریافت کرده بودند به هیچ وجه صحت نداشت و به نوعی فریب کاری بود.

خانم «خ» با بیان اینکه در طول سفر به دلیل کمبود امکانات بسیاری از همراهان وی دچار آسیب شدند به خبرنگار ما گفت: در طول این سفر ۵ روز ه حتی یکی عدد آب معدنی در اختیار زائران قرار نداشت.

وی با بیان اینکه مسئول کاروان پس از رسیدن به عراق کاروان را رها کرد و معمولا از صبح تا شب غایب بود اذعان کرد: متاسفانه زائران در عراق هیچ متولی برای رسیدگی به مشکلاتشان نداشتند.

این زائر با اشاره به بازگشت کاروان از عراق هم اذعان کرد: متاسفانه اتوبوس های اجاره شده هیچ کدام کولر نداشتند و از همه بدتر یکی ازخودرو ها در مسیر گرمسار خراب شد و از آن جا که مسئول کاروان هزینه اتوبوس ها را پرداخت نکرده بود لذا راننده اتوبوس ها به زائران اعلام کردند تا کرایه آن ها را تسویه نکنیم حرکت نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه اگر هیئت امنای مسجد پول برای تسویه اتوبوس ها واریز نکرده بود اما هم چنان در کویر ایران سرگردان بودیم افزود: متاسفانه غذای زائران در طول مسیر فقط خوراک لوبیا بود و به ازای هر دو نفر یک قوطی تحویل داده می شد و لذا آسیب های روانی و جسمی بسیاری در این سفر به زائران وارد شد که هنوز مسئولی برای رسیدگی به این وضعیت و خسارت متحمله پیدا نشده است.

توقف کاروان های زیارتی

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگرچه سازمان حج و زیارت هزینه سفر زمینی عتبات را در ایام عادی با اسکان و سه وعده غذا به مدت یک هفته، کم‌تر از ۶ میلیون تومان تعیین کرده اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد هم‌اکنون سفرهای زمینی عتبات با مبالغ بیشتری و البته با حداقل امکانات انجام می شود.

هزینه همراهی با کاروان غیرمجاز عتبات در اربعین از سوی برخی افراد تا ۹ میلیون تومان هم تعیین شده است در حالی که نیمه شهریور اربعین حسینی است و با توقف اعزام‌ها از سوم شهریور، زائران می‌توانند به صورت انفرادی یا در قالب گروه تا ۴۰ نفره به عراق سفر کنند و با زائران پیاده روی اربعین همراه شوند.

کاروان های زیارتی غیر مجاز بلای جان زائران | فریب تبلیغات را نخورید

سازمان حج و زیارت در آستانه اربعین اعزام زائران به عتبات را در قالب کاروان‌ها متوقف می‌کند. امسال با برنامه‌ریزی انجام شده، از سوم شهریور دیگر کاروانی به عراق اعزام نمی‌شود لذا دفاتر زیارتی نیز با توجه به توقف اعزام‌های زیارتی در آستانه اربعین، تا اوایل شهریور اقدام به اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان رسمی می‌کنند و پس از آن هیچ اعزامی نخواهند داشت.

با توجه به برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، اعزام‌های کاروانی تا سوم شهریور انجام می‌شود و زائران تا این زمان می‌توانند به صورت کاروانی عازم عتبات شوند.

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی کمیته ثبت‌نام و اعزام زائران اربعین، روند ثبت‌نام در سامانه سماح را پی‌گیری می‌کند. بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین، زائران برای تشرف به زیارت اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و خود را بیمه کنند.

توقف سفرهای کاروانی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت در آستانه اربعین در حالی است که برخی از کاروان‌های غیرمجاز در حال تبلیغ برای سفر کاروانی به عتبات هستند.

مصائب سفرهای هوایی

در حالی که زائران در حال بررسی سایت‌های شرکت‌ها هواپیمایی هستند، برخی از کاروان‌های غیرمجاز نه تنها برای اعضای کاروان بلکه برای افراد مختلف هم بلیت پرواز تهیه می‌کنند؛ به طوری که یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز با وجود اینکه ستاد مرکزی اربعین قیمت مصوب بلیت پرواز را اعلام کرده است، می‌گوید: ما برای زائران بلیت پرواز را در زمان مقرر خریداری و سود خود را نیز دریافت می‌کنیم. سود ما در خرید هر بلیت یک میلیون تومان است!

به این ترتیب زائران برای خرید بلیت رفت و برگشت پرواز اربعین به جای هشت میلیون تومان، باید ۹ میلیون تومان بپردازند. اگر هم یکطرفه بلیت بخواهند، به جای چهار میلیون تومان که قیمت مصوب است، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید بدهند.

برخی دیگر از افراد هم از متقاضیان زیارت اربعین می‌خواهند که گذرنامه خود را در اختیار آنها قرار داده و ۲ روز بعد بلیت پرواز در زمان مورد نظر را دریافت کنند. این افراد هم بلیت پرواز با نرخ مصوب را حدود ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر عرضه می‌کنند و معتقدند که این هزینه بابت زحمات تیم ما در خرید بلیت چه به صورت اینترنتی و چه به صورت حضوری است!

افزایش کاروان های غیر مجاز

مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان گلبهار با اشاره به اینکه برخی از افراد غیر مرتبط وفاقد مجوز زیارتی اقدام به نام نویسی و اعزام زائران به عتبات می کنند در گفت و گو با بازار اظهار کرد: متولی سفر در داخل و خارج کشور سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هست اما مراکز و افرادی که در زمینه اعزام مسافر در قالب کاروان های زیارتی اقدام می کنند می بایست از سازمان حج و زیارت مجوز لازم را دریافت کنند.

علیرضا خدادادی با بیان اینکه هموطنان به ویژه در این ایام باید در این خصوص هوشیاری لازم را به خرج بدهند اظهار کرد: در این راستا حتما باید مجوز این کاروان ها بررسی و سپس نسبت به ثبت نام اقدام شود.

وی به بازار گفت: فعالیت کاروان های غیر مجاز متاسفانه امنیت روانی، سلامت و جان زائران را به خطر می اندازد.

کاروان های زیارتی غیر مجاز بلای جان زائران | فریب تبلیغات را نخورید

وی تاکید می کند: کاروان هایی که از شهرستان گلبهار تمایل به اعزام زائران به عتبات را دارند ضروری است تا نسبت به کسب مجوز های لازم اقدام کرده باشند در غیر این صورت فعالیت آن ها کاملا غیر قانونی است.

خدادادی هم چنین با تاکید بر اینکه مراجع انتظامی و قضایی می بایست در این ایام با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کرده و با افراد سودجو برخورد کنند افزود: ارادت قلبی شیعیان و شوق سفر به کربلا موجب شده تا در ماه محرم شاهد اوج سفر های زیارتی باشیم اما متاسفانه عده ای سودجو از این فرصت استفاده کرده و با قیمت های اغوا کننده زائران را در قالب کاروان های غیر مجاز با حداقل امکانات به عراق اعزام می کنند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری، وصنایع دستی شهرستان گلبهار افزود: متاسفانه بسیاری از این کاروان های غیر مجاز به دلیل عدم مسئولیت پذیری بسیاری از زائران را در کشور عراق سرگردان می کنند.

خدادادی با بیان اینکه هر کاروانی که خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت اقدام به جذب واعزام زائران کند، اقدامی غیر قانونی انجام داده است، وی تصریح کردبا توجه به رسالت وماموریت حج وزیارت سفر به عتبات در شیوه نوین به دفاتر زیارتی واگزارشده است وافرادی برای تشرف به این سفر معنوی با کاروان های رسمی و گروه های مجاز میتوانند اقدام به ثبت نام نمایند تا در سفر دچار سو استفاده افراد سود جو قرارنگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و حضور زائران در راهپیمایی اربعین، تنها سامانه رسمی دریافت مجوز خروج از کشور و انجام امورات قانونی سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir است

زائران مراقب باشند

در همین حال پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا طی گزارشی به زائران توصیه کرد با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و برای حضور و شرکت زائران در راهپیمایی اربعین، تنها سامانه رسمی و مورد اعتماد ثبت نام و دریافت مجوز خروج از کشور و انجام امورات قانونی سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir است.

در این اطلاعیه به تمام هموطنان توصیه شده است صرفا به این سامانه جهت ثبت نام در راهپیمایی اربعین حسینی مراجعه کنند و از مراجعه به سایر سامانه های غیر رسمی اکیدا خودداری کنند.

بنا بر این گزارش اعلام شده است یکی از ترفندهای مجرمان سایبری سوءاستفاده از این شرایط در کشور بوده و با "طراحی سایت ها و صفحات جعلی و انجام تبلیغات دروغین با عنوان واگذاری خارج از نوبت مجوز خروج از کشور" اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند.

کد خبر: ۲۳۸٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      ۳ نفریم درسامانه سماح ثبت نام کردیم هزینه بیمه هم پرداخت کردیم ولی کد رهگیری برامون نیامده ودوباره که به سایت مراجعه می کنیم یه سایت جدید میاد واطلاعات ثبت شده نشان داده نمیشه ،چرا؟