۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
مقابله با فساد اقتصادی جزیره‌ای نباشد؛ ضرورت استفاده از قدرت مجلس
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مقابله با فساد اقتصادی جزیره‌ای نباشد؛ ضرورت استفاده از قدرت مجلس

ورامین- رفع مشکلات و دغدغه‌های معیشتی در استان تهران یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی از نمایندگان مجلس یازدهم است، مطالبه‌ای که باید دید، منتخبان ملت چه برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌های اخیر شاهد تورم لجام‌گسیخته در کشور هستیم، که دراین‌بین کاهش ارزش پول ملی، گرانی چندین برابری کالاهای اساسی و خدمات و رشد ناچیز حقوق و درآمدها سبب شده تا فشار اقتصادی بر مردم افزایش یابد و شاهد افزایش فقر و بیکاری در جامعه باشیم.

در این ‌بین مردم در شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در جنوب شرق استان تهران نیز از این قاعده مستثنا نیستند و چه‌بسا در این مناطق کارگر نشین بیشتر از دیگر مناطق مرکزی استان شاهد فشار اقتصادی بر خانواده‌ها هستیم.

با آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، به سراغ حسین نوش‌آبادی، نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی که پیش‌ازاین نیز در دوره‌های ششم و هفتم مجلس نماینده مردم این منطقه بوده است، رفتیم، تا با وی در خصوص راهکارهای مقابله با فقر و نیز کاهش فشار اقتصادی به گفتگو بنشینیم، که حاصل این گفتگو در ادامه می‌آید.

* بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، که مقابله با فساد اقتصادی نقش راهبردی در کاهش فشار اقتصادی دارد، نظر شما چیست؟
بله، منافع بسیاری در مقابله با مفسدان اقتصادی و قطع ریشه‌ای فساد در جامعه وجود دارد، که یکی از این منافع بازگرداندن رقم‌های درشتی است، که دست مفسدان اقتصادی است و بازگرداندن این رقم‌ها به بیت المال می‌تواند، بسیاری از مشکلات را حل کند.

البته نباید در مبارزه با فساد به افراد سطحی بسنده کرد، بلکه بایستی باریشه‌ها و عوامل اصلی فساد اقتصادی برخورد کرد، چراکه در بسیاری از موراد، استفاده از رانت برای کسب سود شخصی مشهود است، نباید در این موارد بی‌تفاوت بود.

* نقش مجلس در مبارزه با فساد و نیز ایجاد رونق اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مجلس نقش نظارتی برجسته‌ای دارد و باید ورود جدی به این زمینه داشته باشد و دراین‌بین مجلس یازدهم با نیروهای متدین و باانگیزه می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

به‌شدت اعتقاددارم باید مجلس بدون حاشیه زدگی به اصل مسئله بپردازد، نباید گرفتار مسائل غیر مهم و حاشیه شده و دچار روزمرگی شود و با گام‌های بزرگ و مؤثر در جهت ریل‌گذاری و قانون‌گذاری برای « جهش تولید» عملکرد مؤثری داشته باشد، چراکه اگر مشکل تولید حل شود، می‌توان با صادرات مشکلات بیکاری و معیشتی را حل کرد.

در حال حاضر نباید به‌هیچ‌وجه فشار اقتصادی بر طبقات پایین و متوسط ایجاد کرد و از این منظر باید سیاست‌های اقتصادی به‌شدت اقتصادمحور و معیشتی و بر پایه مقابله با فساد اقتصادی باشد و از منافع گروهی و حزبی فاصله بگیریم و به هم‌افزایی در راستای منافع ملی و رفع شکاف اجتماعی برسیم.

به گفته امام خمینی(ره) مجلس در رأس امور است، حال که کشور گرفتار مشکل اقتصادی است، باید مجلس در رأس امور برای نجات اقتصاد کشور باشد.

* اعتقاد شما در مورد راهکارهای عملی مقابله با فساد به‌عنوان بخشی از مطالبات رای دهندگان به مجلس یازدهم چیست؟
به نظر بنده نباید فکر کنیم، که مقابله با فساد منحصر به یک بخش است، مثلاً منحصر در قوه قضاییه، قوه مقننه و یا قوه مجریه نیست، به‌تبع مقابله با فساد نیز نباید منحصر به یک قوه باشد، باید هر سه قوه با حمایت مردمی و نیز نهادها و سازمان‌های مردمی پای‌کار آیند و با یک اجماع به مقابله با فساد بپردازیم.

شفافیت مالی کمک بسیاری به مقابله با فساد می‌کند، که باید مجلس در جهت ایجاد شفافیت در همه عرصه‌ها گام بردارد.

کار جزیره‌ای نیز جواب نمی‌دهد، باید با ایجاد فضای مطالبه‌گری در جامعه به‌سوی کارهایی هماهنگ و پرهیز از موازی‌کاری و اقدامات تک‌بعدی گام برداریم.

اما  مجلس در این زمینه باید از ابزار خود که تحقیق و تفحص، سؤال از وزرا و رئیس‌جمهوری، پیگیری پرونده‌ها در کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات و هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت و ... است بهره گیرد و گام‌هایی جدی و قابل‌قبول در این زمینه بردارد و در این مسیر نیز باکسی تعارف نداشته باشد.

خوشبختانه در مجلس یازدهم اجماعی برای فعال کردن بخش تولید و رونق تولید داخلی، کاهش تبعیض درآمدی جامعه، رفع مشکلات معیشتی، برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و ... دارند که باید از این فرصت برای بالندگی اقتصادی بهره جُست.

* و اما سؤال آخر، به نظر شما اولویت اول جنوب شرق تهران به‌غیراز معیشت اقتصادی چیست؟
به نظر من توسعه حمل‌ونقل ریلی و تأمین آب شُرب از اولویت‌های مهم جنوب شرق استان تهران است و در این مورد نباید شاهد تبعیض دولت باشیم، باید این امکانات برای تمام شهرستان‌ها در استان تهران به میزان مساوی فراهم شود.

متأسفانه دولت به وعده خود برای اجرای مترو ورامین عمل نکرد و مترو تبدیل به‌قطار شهری شد و عملاً عزمی برای رفع مشکل حمل‌ونقل ریلی در منطقه نیستیم، که در این خصوص از مسئولان اجرایی مطالبه گری خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۳٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha