۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
سیاه و سفید شهرک های صنعتی کرمان| کمبود سرمایه در گردش درد مشترک صنعتگران
گزارش بازار؛

سیاه و سفید شهرک های صنعتی کرمان| کمبود سرمایه در گردش درد مشترک صنعتگران

کرمان- اگرچه طبق گفته مسئولان ۹۰ درصد واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی کرمان فعال است اما صنعتگران برای ادامه مسیر سخت تولید نیازمند دریافت تسهیلات حمایتگرانه هستند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان دارای ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی بوده و دو هزار و ۱۲۲ واحد فعال بوده و قفل تعطیلی بر در ۱۵۰ واحد زده شده است.

از مهم ترین چالش های واحدهای صنعتی و تولیدی استان کرمان می توان به نبود سرمایه در گردش، مشکلات بیمه، مالیات و بحث های مدیریتی اشاره کرد.

این واحدها برای فعالیت و ماندن در چرخه تولید نیازمند حمایت هستند و یکی از حمایت های مهم تامین نیازهای صنایع بزرگ کرمان از داخل استان است که البته در این خصوص اهمیت دارد که واحدهای کوچک و متوسط هم برای افزایش کمی و کیفی تولیداتشان همتی ویژه داشته باشند.

یکی از خواسته های صنایع کوچک و متوسط برقراری ارتباط بین صنعتگران و معدن کاران است چرا که این مساله می تواند بسیاری از مشکلات را از سر راه آنها بردارد تا تامین مواد اولیه با سهولت بیشتری انجام شود.

یکی از صنعتگران و تولید کنندگان کرمان که در زمینه استخراج و اکتشافات معدنی فعالیت می کند به بازار گفت: مسئولان پیشنهاداتی را به صنعتگران داده اند (مانند ایجاد واحدهای فرآوری مس در شهرک های صنعتی) که از نظر من اشتباه است.

رضا امیری ادامه داد: وقتی فردی درخواست برای ایجاد واحد فرآوری مس می دهد، وام و زمین به آن فرد داده می شود اما فکری برای تامین مواد اولیه آن واحد نمی شود.

وی گفت: نیاز است مسئولان زمینه ارتباط صنعتگران با معدن کاران را فراهم کنند چرا که از این طریق بسیاری از مشکلات صنعتگران رفع می شود.

وجود ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کرمان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان اظهار کرد: زیرساخت های لازم در این شهرک ها ایجاد شده و واگذاری صورت گرفته است.

حسین میجانی تعداد شهرک های تقاضا محور در کرمان را ۱۳ عدد دانست و افزود: افراد بیشتری متقاضی سرمایه گذاری در این شهرک ها نسبت به سایر شهرک ها هستند.

وی گفت: شرکت شهرک های صنعتی متولی ایجاد زیرساخت است و تمامی ۴۳ شهرک از این منظر فعال هستند.

میجانی: در استان سه هزار قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده که از این تعداد دو هزار و ۱۲۲ واحد به بهره برداری رسیده و ۱۵۰ واحد غیرفعال است که کمتر از ۱۰ درصد واحدهای صنعتی استان را شامل می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها اظهار کرد: در استان سه هزار قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده که از این تعداد دو هزار و ۱۲۲ واحد به بهره برداری رسیده و ۱۵۰ واحد غیرفعال است که کمتر از ۱۰ درصد واحدهای صنعتی استان را شامل می شود و از این نظر جایگاه خوبی در سطح کشور داریم.

قفل تعطیلی بر در ۱۵۰ واحد صنعتی

میجانی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ واحد غیرفعال در استان وجود داشت که ۴۳ واحد به چرخه تولید برگشت. در حال حاضر حدود ۱۵۰ واحد کاملا تعطیل بوده و قفل بر در آن ها زده شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات واحدهای غیرفعال گفت: حدود یک سال گذشته یک کمیته متشکل از صمت، شرکت شهرک های صنعتی، بسیج مهندسی، اتاق بازرگانی و سایر نهادها ایجاد شد. در این کمیته تعداد این واحدها احصا و مشکلاتشان بررسی و مشخص شد که ۹۵ درصد مشکلات آنها مربوط به سرمایه در گردش است.

میجانی اظهار کرد: مابقی موارد مربوط به مشکلات بیمه، مالیات و بحث های مدیریتی است. برخی واحدها هم در تملک بانک ها هستند. اگر افراد دارای واحدهای صنعتی توان پرداخت اقساط وام را نداشته باشند بانک آن واحد را تملک می کند تا طبق قانون در مزایده فروخته شود. بعد از فروش، سرمایه گذار بعدی این واحد را فعال کرده و مجدد وارد چرخه تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه طبق دستور رئیس جمهور هیچ بانکی نمی تواند جلوی چرخه تولید را بگیرد، افزود: طی یکی دو سال اخیر مبنا بر این بوده که هر واحدی که توسط بانک تملک شود باید بانک اجازه دهد که واحد تولیدی کماکان به تولیدش ادامه دهد تا بحث وصول مطالبات را پیش ببرد.

میجانی: حتی اگر قرار بر تملک واحدی باشد باید به صورت اجاره در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا چرخه تولید متوقف نشود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان بیان کرد: حتی اگر قرار بر تملک واحدی باشد باید به صورت اجاره در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا چرخه تولید متوقف نشود.

وی گفت: سال گذشته با تلاشی که انجام شد از محل منابع شرکت و بانک توسعه تعاون تسهیلاتی به میزان ۴۰ میلیارد تومان (یک برابر شرکت و چهار برابر بانک) با نرخ ۵ درصد زیر نرخ مصوب تامین شد. این تسهیلات در اختیار تمام واحدها قرار داده می شود البته اولویت با واحدهای غیرفعال و نیمه فعال است تا با استفاده ازتسهیلات به چرخه تولید برگردند.

میجانی عنوان کرد: همچنین یک تفاهم نامه سه جانبه بین استانداری، بانک تجارت و شرکت ملی مس با محوریت صمت منعقد شده است. بر این اساس قرار است که هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی استان قرار گیرد. این تفاهم نامه ۱۰۰ درصد عملیاتی نشده و نیاز به پی گیری مسئولان دارد. اگر این اتفاق رخ دهد انقلاب خوبی در تامین سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط استان رخ می دهد.

ضرورت گسترش چتر حمایتی واحدهای بزرگ صنعتی کرمان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده برای ارتباط واحدهای صنعتی و معدنی با اشاره به برگزاری دو رویداد در استان کرمان افزود: برای اولین بار رویداد ارتباط بین واحدهای بزرگ با واحدهای کوچک و متوسط برگزار شد و ۵۰۰ واحد گرد هم آمدند که شرکت هایی نظیر لاستیک بارز، گل گهر، شرکت ملی مس، میدکو و مس باهنر کنار هم جمع شدند.

وی هدف از برگزاری این رویداد را تامین نیازهای صنایع بزرگ بومی از داخل استان دانست و گفت: خوشه قطعات و ماشین آلات صنعتی در استان شکل گرفته است.

میجانی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ واحد تولیدکننده نیازهای واحدهای بزرگ استان را گرد هم آورده ایم، افزود: در این راستا میز «BE TO WE» در استان ایجاد شد و افراد گرد هم آمدند و اتفاقات خوبی رقم خورد. در حال حاضر مجموعه میدکو همکاری خوبی در این زمینه داشته است و واحدها از همکاری متقابل یکدیگر استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: همچنین کمیته ای برای ارتباط واحدهای صنعتی و معدنی در استان تشکیل شده است. شرکت شهرک های صنعتی متولی این مساله بوده و کمیته گفته شده رصد می کند که آیا این ارتباط در حد حرف است یا اینکه واقعا نیازهای استان از داخل استان تامین می شود.

نیازهای واحدهای صنعتی باید از داخل استان تامین شود

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان گفت: استاندار کرمان مجوز خاصی داده است که واحدهای بزرگ تا جایی که امکان دارد نیازهایشان را از داخل استان تهیه کنند. فرهنگ این مساله را در استان ایجاد کرده ایم و در مرحله اول هدف این است که حداقل ۱۰ درصد نیازهای استان از کرمان تامین شود.

میجانی در خصوص ارتباط صنعتگران و معدنکاران و مشکلات دوری معادن از زمین های شهرک صنعتی عنوان کرد: در استان کرمان ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد. زمین بر مبنای طرح توجیهی و پیشنهاد سرمایه گذاران به آنها واگذار می شود. مسائل زیست محیطی هم قبل از واگذاری استعلام می شود؛ شهرک ها دارای زون و رده زیست محیطی هستند.

وی عنوان کرد: اگر امکان استقرار فردی در زمین های شهرک های صنعتی نباید بعد از مراجعه فرد به ما، سازمان محیط زیست استعلام منفی می دهد و ما هم اعلام می کنیم که آن واحد نمی تواند داخل شهرک صنعتی استقرار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان گفت: واحد صنعتی که اقدام به دریافت زمین می کند به طور قطع پیش از اقدام، مسائلی مانند فاصله مکان تامین مواد اولیه و کارخانه را رصد می کند. ما دخلی و تصرفی در این زمینه نداریم و اجازه دخالت هم نداریم. چرا که افراد بر اساس طرح و توجیهی و پیشنهاد خودشان در یکی از ۴۳ شهرک استان تقاضای دریافت زمین می دهند و ما بر اساس مقررات اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی در خصوص ساز و کار واگذاری زمین در شهرک های صنعتی بیان کرد: واگذاری زمین کاملا الکترونیک است. در مناطقی هم که تعداد زمین ها کم می شود برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود، فروش از طریق مزایده انجام می شود.

میجانی عنوان کرد: سرمایه گذاران قبل از اقدام برای واگذاری زمین باید با مراجعه به سه نهاد جهاد کشاورزی، صنوف و صمت طرح توجیهی و برنامه خود را تشریح کنند. بر این اساس مجوزی صادر می شود که شخصیت حقیقی یا حقوقی فلان مقدار زمین با مشخصات مشخص در فلان شهرک نیاز دارد. چنانچه آن طرح بحث زیست محیطی نداشته باشد و برابر با زون ما باشد زمین را به صورت نقد و اقساط واگذار می کنیم.

نگاه سرمایه ای به زمین های شهرک صنعتی نداشته باشید

وی با اشاره به اینکه هدفمان ایجاد تولید و اشتغال است، تاکید کرد: زمینی که بیش از یک سال کار نکرده باشد به منزله این است که برای تولید به کار گرفته نشده و برابر مقررات آن را خلع می کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان گفت: از مردم می خواهیم که به صورت احساسی به دنبال تهیه زمین های شهرک های صنعتی نباشند. چرا که این زمین ها برای تولید و اشتغال است نه سرمایه گذاری.

وی به تشریح بیشتر شرایط در این خصوص پرداخت و گفت: در مرحله اول سازمان صنایع کوچک با توجه به شرایط کرونایی در راستای حمایت از تولید، مجوز دو سال را به ما داده است؛ به این معنا که افرادی که زمین گرفته اند و بیش از دو سال کار نکرده اند قراردادشان فسخ خواهد شد.

میجانی گفت: در بحث تولید، دیوار کشی ملاک نیست؛ بلکه اول باید «سالن تولید» ساخته شود. اگر سرمایه گذار در این مرحله باشد از او حمایت کرده و همکاری می کنیم تا کار پیش رود و به تولید برسد. اما قرارداد واگذاری تمام زمین هایی که در مرحله زمین خالی یا دیوارکشی هستند (بعد از موعد مقرر) برای اینکه فرصت تولید را از سرمایه گذار واقعی نگیریم، فسخ می شود.

میجانی: از ابتدای سال قرارداد ۲۰۰ زمین فسخ شده و تا پایان سال هم چنانچه روند ساخت و ساز در این زمین ها آغاز نشود قرارداد حدود هزار زمین دیگر فسخ می شود و در اختیار سرمایه گذار و صنعتگر واقعی قرار خواهد گرفت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان بیان کرد: از ابتدای سال قرارداد ۲۰۰ زمین فسخ شده و تا پایان سال هم چنانچه روند ساخت و ساز در این زمین ها آغاز نشود قرارداد حدود هزار زمین دیگر فسخ می شود و در اختیار سرمایه گذار و صنعتگر واقعی قرار خواهد گرفت.

لزوم ارتقا کمی و کیفی تولیدات کرمان

وی در خصوص گلایه صنعتگران در زمینه تامین نیازهای کرمان از سایر استان ها گفت: یکسری از نیازهای تخصصی ما از استان های تامین می شود. کارگروهی در استان کرمان شکل گرفته و تاکید استاندار بر این است که نیازهای استان حداقل در بخش صنعت و تولید از داخل استان تامین شود.

میجانی اظهار کرد: البته شاید زیرساخت های لازم در کرمان وجود نداشته باشد اما برای سال اول ۱۰ درصد نیازهای استان از داخل تامین می شود و در سال های بعد این میزان افزایش می یابد. امیدواریم در پنج الی شش سال آینده نیازهای کرمان به صورت ۱۰۰ درصدی در داخل استان تامین شود.

وی گفت: این گلایه از تولیدکنندگان استان کرمان وجود دارد که چرا به روز نیستند و کیفیت و کمیت کار را بالا نبرده اند؟

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان با اشاره به کمبود نیروی متخصص در استان کرمان افزود: یک دوره آموزشی تراشکار، جوشکار و... گذاشتیم؛ چرا که در استان به ۱۰۰ نیروی متخصص در این زمینه ها نیاز داشتیم. قرار بر این است که این افراد بعد از آموزش رایگان به صورت تضمینی جذب واحدهای صنعتی شوند اما متاسفانه تاکنون استقبالی از سوی افراد جویای کار نشده است.

وی گفت: تمام نیازهای واحدهای بزرگ احصا و به تمام واحدهای متوسط و کوچک مستعد کار اعلام شده است. ارتباط در این زمینه شکل گرفته و ساخت و ساز بر اساس ظرفیت تولیدی استان در حال انجام است و سفارشات رد و بدل شده است.

وی گفت: یکی از اهداف ما در استان ایجاد شهرک صنفی است تا در صورت حل شدن بحث زمین این افراد را گرد هم بیاوریم. با این کار اگر یک واحد صنعتی در کرمان قادر به ساخت قطعه ای نباشد با همکاری سایر واحدها می توانند کار را پیش برده و قطعه مدنظر را تولید کنند. با راه اندازی این شهرک دیگر قطعه ای نیست که بگوییم نمی توانیم در استان بسازیم.

نیاز است شرکت‌ های بزرگ با خرید و تامین نیازهای خود از واحدهای بومی در راستای حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گام برداشته و پای کار اقتصاد استان باشند. مسئولان باید با احصا و رفع مشکلات این واحدها از خاموشی چرخ تولید آنها و بیکار شدن نیروهای کارشان جلوگیری کنند.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha