۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
برنامه ریزی به روش بولت ژورنال با سررسید

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال با سررسید

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال با سررسید.

به گزارش بازار، ما در دنیایی  زندگی می‌کنیم که قرار است همه چیز برایمان کارایی مفید داشته باشد. سررسید هم از جمله وسایلی است که باید هر فرد منظمی برای خود آن را داشته باشد. برنامه‌ریزی یکی از کارهای مهمی است که باید در طی زندگی انجام دهید. ممکن است برای هفته آیند خود برنامه‌ریزی کنید، اما همین که وارد هفته می‌شوید، همه چیز را فراموش می‌کنید و به خاطر نمی‌آورید قرار شنبه عصر چه کاری انجام دهید. به همین خاطر باید برنامه‌ریزی را در سررسید یادداشت کنید تا بدانید در کدام روز هفته باید چه کاری انجام دهید. بولت ژورنال یکی از بهترین روش‌ها برای برنامه‌ریزی است که می‌توانید آن را با سررسید انجام دهید.

روش بولت ژورنال چیست؟

رایدر کارول، بنیانگذار روش Bullet Journal با مشکل فراموش کردن برنامه‌ریزی‌های زندگی‌اش مواجه بود.  او می‌خواست راهی پیدا کند تا بتواند تمامی اتفاقات زندگی خود را پیگیری کند. در واقع او به دنبال سیستمی انعطاف‌پذیر و سریع بود که همان بولت ژورنال نام دارد.

در این روش به ردیابی گذشته، سازماندهی حال و برنامه‌ریزی برای آینده می‌پردازد. شما در این روش به سررسید یا سالنامه١٤٠٣ نیاز دارید تا در آن هر اتفاقی را که اهمیت دارد، یادداشت کنید. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر اتفاقی را که در روزهای گذشته تجربه کرده‌اید و حالا آن را به خاطر نمی‌آورید، در سررسید خود آن را مشاهده کنید.

از آنجا که Bullet Journal به یک تقویم نیاز دارد تا همه روزها با ذکر تاریخ در آن ذکر شده باشد، داشتن سررسید ضرورت دارد. در واقع شما با یادداشت اتفاقات هر روز خود، سازماندهی زمان حال و برنامه‌ریزی برای روزهای آینده را انجام دهید.

همچنین شما می توانید تقویم رومیزی ١٤٠٣ را از واحد سالنامه برگ تهیه کنید.

چهار ماژول اصلی بولت ژورنال

برای اینکه بتوانید با یک سررسید درست مثل روش بولت ژورنال، برای زندگی خود برنامه ریزی داشته باشید لازم است به این ۴ ماژول توجه داشته باشید:

۱. تاریخ مشخص هر برگه

 سررسید با شماره صفحه و تاریخ است و بنابراین به شما کمک می‌کند به راحتی به هر صفحه نگاه کنید و بدانید در چه تاریخی چه کاری انجام داده‌اید و در روزهای آینده باید چکار کنید.

۲. ورود به آینده

 بولت ژورنال درست مثل ماشین زمان عمل می‌کند که به شما می‌گوید قرار است در روزها و هفته‌های آینده چه کاری انجام دهید. این سررسید ابزاری برای یادآوری تعهدات، رویدادها و برنامه‌ها در روزهای آینده است.

۳. گزارش ماهانه

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال با سررسید

گزارشات ماهانه از دو عنصر تشکیل شده است که شامل یک تقویم و دوم یک لیست از وظایف و برنامه‌هاست. شما در سررسید یا سالنامه ۱۴۰۳ به هر صفحه‌ای که نگاه می‌کنید، تاریخ و کارهایی را که باید انجام دهید، مشاهده می‌کنید. وقتی وظایف خود را در هر برگه‌ای از سالنامه می‌نویسید، ذهنتان آزاد می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا روی اولویت‌های خود در هر روز از ماه تمرکز کنید.

۴.  ثبت روزانه

در روش بولت ژورنال قرار است وظایف، رویدادها و اتفاقات هر روزه خود را در تاریخ مربوط به آن ثبت کنید.

 این ۴ ماژول مجموعه‌ای از عادت‌هایی را که می‌خواهید دنبال کنید، در آن ثبت کرده است. به عنوان مثال اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر در تعطیلات هستید، می‌توانید لیستی از اقدامات و جزئیات سفر شامل ساعت حرکت، رزرو هتل، نام رستوران‌هایی که باید بروید و ... در آن یادداشت کنید.

مولفه‌های ثبت سریع در سررسید

در بولت ژورنال می‌توانید چهار عنصر اساسی را سریع ثبت کنید:

  1. موضوعات: موضوع یک عنوان توصیفی کوتاه است که در بالای هر صفحه‌ای از سالنامه نوشته می‌شود.
  2. شماره صفحه: سررسیدها با تاریخ هر روز مشخص شده‌اند و به راحتی می‌توانید مطابق با ماه و روز آن را پیدا کنید. اگر از یک دفترچه یادداشت معمولی استفاده کنید، به شماره‌گذاری صفحات نیاز دارید تا به فهرست بروید و به راحتی صفحه مورد نظر خود را در بولت ژورنال پیدا کنید.
  3. جملات کوتاه: نوشته‌هایی است که در مورد یک کار یا برنامه می‌نویسید و در آن اطلاعات مهم را ذکر می‌کنید.
  4. استفاده از علائم: علامت‌ها برای ترکیب یا تمام کردن جملات کوتاه کاربرد دارند. علامت‌ها می‌تواند یک نقطه ساده "" ، یک دایره باز "○" و یا یک خط تیره "-" باشد.

برنامه ریزی با روش بولت ژورنال

اگر تصمیم دارید با استفاده از این روش، برنامه‌ریزی کنید، وقت آن رسیده است تا یک خودکار و سررسید بردارید و اولین بوژها (BuJo) را ایجاد کنید.

ایجاد اولین بوژها

ابتدا چند صفحه را برای نوشتن ماه‌های خالی بگذارید. حالا یک صفحه سفید را انتخاب کرده و آن را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کنید. در گوشه سمت چپ بالای هر یک از قسمت‌ها، نام ماه‌های سال را بنویسید. این صفحه برای یادداشت ماه‌های سال است. شماره صفحه را در پایین قرار دهید و آن را در قسمت فهرست مطالب یادداشت کنید.

در صفحات بعدی باید یک صفحه را به هر یک از این ۱۲ ماه اختصاص دهید. در بالای هر صفحه نام هر یک از ماه‌های سال را یادداشت کنید. در حاشیه سمت چپ هم اعداد ۱ تا ۳۰ را قرار دهید و سپس حروف اول هر روز از هفته (ش، ی، د، س، چ، پ،ج)

را بنویید.

در صفحات بعد که روزهای هر ماه در سررسید شروع می‌شود، باید وظایف هر روز از ماه خود را یادداشت کنید.

اولین صفحه خالی بعد از هر ماه را برای گزارشات ماهانه قرار دهید. از اولین روز، گزارشات روزانه خود را با ذکر تاریخ و روز هفته اضافه کنید. در پایین صفحه نیز شماره قرار دهید و آن را به فهرست مطالب در ابتدای سررسید اضافه کنید.

سازماندهی کارهای خود با بولت ژورنال

کلیدهای ثبت در بولت ژورنال

وقتی تمرکز و وضوح بیشتری در یادداشت برنامه‌های خود داشته باشید، بهره‌وری شما نیز افزایش می‌یابد. روشی مثل بولت ژورنال کمک می‌کند تا همه چیز مرتب در سررسید یادداشت شود. نوشتن اهداف، پروژه‌ها و کارهای روزانه می‌تواند انگیزه شما را نیز افزایش دهد و از سوی دیگر نوشتن باعث بهبود یادآوری و تقویت حافظه، تفکر انتقادی و درک مفهومی از رویدادها می‌شود.

بولت ژورنال یک محیط بدون حواس‌پرتی را برای ایجاد برنامه، سازماندهی تقویم و مدیریت فهرستی از وظایف روزانه ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از این روش با اهداف زیر استفاده کنید:

  • ردیابی برنامه‌ها و اهداف
  • پیگیری پروژه‌ها
  • ردیابی زمان

دنبال کردن سلامت و تناسب اندام

اجرای برنامه ریزی به روش بولت ژورنال می‌تواند برای برنامه ریزی وعده‌های غذایی و پیگیری تمرینات نیز مفید باشد. وقتی رژیم غذایی و ورزش خود را در چارچوب تقویم و برنامه از پیش نوشته شده پیش می برید، می‌توانید ببینید چقدر خوب همه چیز پیش می‌رود و چند بار در روز ورزش می‌کنید.

داشتن برنامه برای تناسب اندام روشی موثر برای پیگیری سلامتی است و شما می‌توانید در هر یک از صفحات آن طبق تاریخ، برنامه وعده‌ها و میان‌وعده‌های خود را بنویسید. همچنین این سررسید با گذشت زمان به دفتر خاطرات غذایی هم تبدیل می‌شود و حتی می‌توانید از طریق آن بفهمید در گذشته چند ساعت در روز ورزش کرده‌اید و چقدر کالری دریافت کرده‌اید.

تبدیل شدن سالنامه به مجله سلامت روان

شما می‌توانید از روش بولت ژورنال برای داشتن افکار مثبت و پرورش سلامت عاطفی خود استفاده کنید. روزنامه‌نگاری یعنی نوشتن افکار و احساسات که درک واضح‌تری از آن داشته باشید. نوشتن احساسات و افکار به شما کمک می‌کند راحت‌تر احساساتی مثل خشم، هیجان و غرور را کنترل کنید. در این مورد رایدر کارول نیز بولت ژورنال را به عنوان یک تمرین ذهن آگاهی برای بهره‌وری سیستم پنهان معرفی می‌کند.

در این مورد حتی روانشناسان مثبت‌اندیش هم معتقدند که نوشتن در تمرکز حواس تاثیر زیادی دارد و باعث کاهش نشخوار فکری، همدلی، افزایش خودتعیین‌گری و بهبود حافظه کاری می‌شود. وقتی عادت دارید طبق برنامه بولت ژورنال در سررسید همه چیز را ثبت کنید، اصطکاک ناشی از عادت‌های بد کاهش می‌یابد. در نتیجه استرس که نتیجه این عادت‌ها کمتر شده و حواس پرتی نیز از بین می‌رود.

ردیابی عادت بولت ژورنال

یکی از محبوب‌ترین کارهایی که باید از طریق برنامه ریزی به روش بولت ژورنال انجام دهید، ردیابی عادت‌هاست که تاثیر قابل توجهی بر روی بهره‌روی شما دارد. افراد موفق هر روز به طور تصادفی کارهای درست را انجام نمی‌دهند. بلکه آن‌ها عادت‌های خوب و مثبت را در خود ایجاد کرده‌اند.

در این رابطه دکتر استفان کاوی در کتاب ۷ عادت موثر افراد موفق به هدایت عادات رفتاری اشاره می‌کند که منجر به روزهای پربار می‌شود. کتاب عادات اتمی نوشته جیمز کلیر نیز به همین موضوع اشاره دارد. حال آنکه شما می‌توانید با کمک برنامه ریزی به روش بولت ژورنال به راحتی عادت‌های خوب را برای خود بسازید.

دنبال کردن بهترین ایده‌ها

برخی از ایده‌ها در یک لحظه وارد ذهن می‌شوند و به یکباره فراموش می‌شوند. ایده‌ها تا زمانی زنده می‌مانند که بتوانید از آن‌ها در حفاظه خود حمایت کنید. در غیر این صورت فراموش می‌شوند. اما برنامه ریزی به روش بولت ژورنال با سررسید به شما کمک می‌کند ایده‌هایی را که به یکباره وارد ذهن می شود، در ذهن خود ثبت کنید. به این ترتیب ایده‌ها هرگز فراموش نمی‌شوند و در سالنامه مکتوب می‌ماند.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha