۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
نبود برق بازار بورس را از رونق انداخت| صادرات میلگرد با کارت های بازرگانی یکبار مصرف
مدیر کل امور معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار:

نبود برق بازار بورس را از رونق انداخت| صادرات میلگرد با کارت های بازرگانی یکبار مصرف

امیری مدیر کل امور معدنی وزارت صمت با بیان اینکه نبود برق باعث شده برای بسیاری از عرضه ها در بورس مشتری وجود نداشته باشد، گفت: عوارض صادراتی باید متناسب با نیاز بازار داخلی و ظرفیت تولید تعیین شود.

بازار، گروه صنعت: نبود انرژی بازار را از رونق انداخته است. آنگونه که سیف الله امیری مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت به بازار می گوید: کمبود برق و نبود ثبات باعث شده کمتر از نیمی از عرضه هایی که در بورس انجام می شود، جذب شود و برای بسیاری از محصولات مشتری وجود نداشته باشد.

او با بیان اینکه عرضه در کشور بیش از نیاز بازار است، در خصوص جزییات محصولات عرضه شده طی هفته جاری در بورس گفت: در هفته جاری ۱۷۶ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شده در حالیکه حجم تقاضا ۸۰ هزار تن و معامله صورت گرفته تنها ۶۴ هزار تن بوده است. همچنین میانگین قیمت این محصول هم ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

این مقام مسئول در وزارت صمت همچنین از عرضه ۶۵۱ هزار تن گندله در بورس طی هفته جاری خبر داد و گفت: حجم تقاضای این محصول ۵۸۹ هزار تن بود. اما در نهایت ۳۶۰ هزار تن از این محصول به قیمت متوسط ۴۵۳۷ تومان معامله شد.

هفته جاری ۶۳۰ هزار کنسانتره در بورس عرضه شده اما معامله انجام شده تنها ۲۰ هزار تن بوده است. چرا که به دلیل نبود برق مشتری برای کالاها وجود ندارد

امیری مقدار عرضه کنسانتره را ۶۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: تقاضا و معامله این محصول تنها ۲۰ هزار تن به قیمت ۳۵۶۶ تومان بوده است.

مدیرکل امور معدنی وزارت صمت د پاسخ به این سوال که چرا تقاضا در کنسانتره تا این اندازه پایین است، گفت: یکی از مهم ترین عوامل اصلی نبود تقاضا مساله برق و نبود انرژی است. از طرفی شرایط حاکم بر بازار با ثبات نیست و بسیاری نگران کاهش قیمت ها و متحمل شدن زیان سنگین هستند.

دلالان تعیین کننده قیمت ها در بازار

او ادامه داد: به عبارتی می توان گفت که جز ورق در هیچ کالایی مشکلی در تولید و عرضه نداریم. اینکه یکباره کالایی در بازار گران یا کمیاب می شود حاصل رفتارهای تجار و بازاریان است. به طوری که شاهد می شویم به یکباره دلالان مانع عرضه محصولی در بازار شده و از این طریق موجی از گرانی ایجاد می کنند. به عنوان مثال امروز کسی آهن اسفنجی را نمی خرد کافی است که شایعات در بازار مبنی بر احتمال گرانی آن پخش شود، آن وقت ببنید کالایی که مشتری ندارد چطور در بازار نیست می شود.

او همچنین درباره مقدار مصرف محصولات معدنی گفت: گزارش های منتشر شده نشان می دهد که مصرف ظاهری فولاد میانی در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۳.۹ درصدی، مصرف ظاهری کل محصولات فولادی افزایش ۵.۳ درصدی و مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش ۲.۲ درصدی داشته است.

صادرات میلگرد عامل گرانی شد

امیری همچنین درباره چرایی افزایش قیمت میلگرد در بازار گفت: دلیل رشد قیمت این محصول صادرات آن است. هم اکنون بخش زیادی از این محصول توسط بازرگانان با کارت های یک بار مصرف به زیر قیمت در حال صادرات است.

قیمت میلگرد در بازار به دلیل صادرات آن افزایش یافته است. متاسفانه هم اکنون بخش زیادی از این محصول توسط بازرگانان با کارت های یک بار مصرف به زیر قیمت در حال صادر شدن است

او در پاسخ به این سوال که در سایر محصولات چرا صادرات منجر به رشد قیمت ها نشده است، گفت: هم اکنون قیمت ها جهانی به شدت پایین بوده و انگیزه صادرات کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صمت، در ۴ ماهه سال جاری، مصرف ظاهری تیرآهن با افزایش ۲۱.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۷۳ هزار تن رسیده است و مصرف ظاهری میلگرد هم با ۲.۲ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۸۶۲ هزار تن رسیده است.

عوارض صادراتی سنگ آهن را به ۴۰ درصد برسانیم

او همچنین در پاسخ به این سوال که مصوبه لغو عوارض صادراتی از سوی دیوان عدالت اداری از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم و همانند بسیاری از طریق رسانه در جریان این خبر قرار گرفته ام.

باید در محصولاتی همچون گندله، کنسانتره، شمش یا حتی میلگرد عوارض صادراتی کاهش یابد اما می توانیم عوارض صادراتی آهن اسفنجی را افزایش دهیم

امیری در پاسخ به این سوال که آیا باید عوارض صادرات تمامی محصولات معدنی لغو شود، گفت: باید متناسب با نیاز بازار داخلی، ظرفیت تولید و وضعیت بازارهای صادرات عوارض تعیین شود. به عنوان مثال در محصولی همچون سنگ آهن مگنتی که نیاز بالایی در بازار داخل داریم حتی عوارض صادراتی به ۴۰ درصد هم می تواند برسد اما در محصولاتی همچون سنگ آهن هماتیتی که نیازی در بازار داخل وجود ندارد می توان عوارض صادراتی را به ۲ درصد کاهش داد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صمت، باید در محصولاتی همچون گندله، کنسانتره، شمش یا حتی میلگرد عوارض صادراتی کاهش یابد اما می توانیم عوارض صادراتی آهن اسفنجی را افزایش دهیم.

قیمت هر پاکت سیمان در بورس ۴۰ هزار تومان در بازار آزاد ۹۰ هزار تومان

مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت قیمت سیمان گفت: هم اکنون هر پاکت سیمان بین ۴۰ الی ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد اما بعضا قیمت آن در بازار آزاد در برخی از استان ها به ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد.

قیمت هر تن سیمان در استان های هرمزگان و فارس به دلیل بالا بودن تقاضا و البته هزینه حمل به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می رسد این در حالی است که در استان های شرقی و شهرهای تولید کننده سیمان قیمت هر تن این محصول حدود ۶۲۰ هزار تومان است

او ادامه داد: به عنوان مثال قیمت هر تن سیمان در استان های هرمزگان و فارس به دلیل بالا بودن تقاضا و البته هزینه حمل به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می رسد این در حالی است که در استان های شرقی و شهرهای تولید کننده سیمان قیمت هر تن این محصول حدود ۶۲۰ هزار تومان است.

او در پاسخ به این سوال که چرا قیمت سیمان باید نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ برابر شود، گفت: رشد قیمت ایجاد شده حاصل افزایش حقوق و دستمزد، گرانی حامل های انرژی بوده و تولیدکننده نقشی در آن ندارند.

کد خبر: ۲۳۸٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha