۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
۱۰ نکته برای غافلگیر نشدن از جنس اینترنت همراه/ چه چیزهایی بسته های اینترنت را تمام می کنند؟
بازار از دلایل اتمام زودرس اینترنت گوشی همراه گزارش می دهد:

۱۰ نکته برای غافلگیر نشدن از جنس اینترنت همراه/ چه چیزهایی بسته های اینترنت را تمام می کنند؟

برخی از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام همواره از حجم زیاد و قابل توجهی از اینترنت استفاده می‌کنند بنابراین جای تعجب نیست که بعد از باز کردن اپلیکیشن‌های این چنینی حجم زیادی از بسته اینترنتی شما تمام شود.

بازار؛ سرویس فناوری اطلاعات: آیا تا به حال به این موضوع مهم فکر کرده اید که چرا میزان حجم اینترنت گوشی خیلی زود تمام می‌شود؟ اگر شما نیز جزو کاربرانی هستید که از پرداخت هزینه‌های گزاف برای قبض موبایل و تمام شدن زودهنگام بسته‌های اینترنتی به ستوه آمده‌اید بهتر است راهکارهای مقابله با معضل زود تمام‌شدن حجم اینترنت گوشی همراه را بدانید می‌توانید با اعمال محدودیت در مصرف حجم اینترنت  گوش همراه خود (دیتا) و  انجام تنظیمات گوشی هوشمند تا حد زیادی از مصرف بی‌رویه و خارج از کنترل اینترنت همراه که هزینه‌های گزاف و بالایی را همواره در پی دارد، جلوگیری به عمل بیاورید.

البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که برخی از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام همواره از حجم زیاد و قابل توجهی از اینترنت استفاده می‌کنند بنابراین جای تعجب نیست که بعد از باز کردن اپلیکیشن‌های این چنینی حجم زیادی از بسته اینترنتی شما تمام شود.

برای جلوگیری از اتمام بسته اینترنتی، کاربران گوشی‌های هوشمندی که ازاینترنت همراه (موبایل دیتا) استفاده می‌کنند، تنها کافی است وارد تنظیمات (Settings ) گوشی هوشمند خود شده و در قسمت حساب کاربری (Account) و سپس بر روی مصرف میزان اینترنت دیتا (Data Usage) کلیک کرده و میزان مصرف اینترنت و شبکه از طریق گوشی هوشمند خود را ردیابی و مشاهده کنند.

نکته مهمتر اینجاست که بدانیم انجام چه اموری موجب می‌شود تا حجم اینترنت گوشی همراه به شدت کاهش یا به اتمام برسد.

۱- بروزرسانی خودکار سیستم عامل کامپیوتر یا گوشی:
آپدیت سیستم عامل‌ها به صورت خودکار و پیش فرض و بدون اطلاع کاربران صورت می‌گیرد که این مورد، یکی از دلایل مهم اتمام حجم اینترنت است. لذا اگر از اینتنرنت گوشی برای اتصال سیستم  استفاده می کنید باید بدانید که : در تمامی سیستم عاملهای ویندور به غیر از ویندوز ۱۰، دستور بروزرسانی خودکار سیستم عامل قابل کنترل است، اما این موضوع، در ویندوز ۱۰ بدون کنترل و به صورت خودکار صورت می پذیرد که بسیار آزار دهنده است و باعث اتمام سریع حجم اینترنت می‌شود. خوشبختانه بروزرسانی در سیستم عامل‌ گوشی‌های هوشمند، به صورت دستی انجام می‌شود. اما در صورتی که احساس می‌کنید حجم مصرفی اینترنت شما زیاد شده است، بخش آپدیت سیستم گوشی خود را چک کنید.

۲- بازی‌های آنلاین:
بازی‌های آنلاین نظیر Clash of clans و Warcraft که امروزه بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است، حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند. این نوع از بازی‌ها به دلیل روند طولانی مدت بازی حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنند. پیشنهاد می‌شود حتما به صورت زمان‌بندی شده این بازی‌ها را انجام دهید.

۳- آپدیت خودکار نرم افزارهای نصب شده در گوشی و کامپیوتر:
درست مشابه برزورسانی خودکار سیستم عاملها، آپدیت خودکار نرم افزار ها و اپ ها حجم بالایی از اینترنت را مصرف کرده و باعث اتمام زودهنگام حجم اینترنت می شوند. به طور معمول، این آپدیت‌ها به صورت پیش فرض و بدون اطلاع کاربر صورت میپذیرند. پیشنهاد می‌شود حتما گزینه آپدیت خودکار این نرم افزارها را روی کامپیوتر و گوشی غیر فعال کنید.

۴- مشاهده فیلم و صوت و عکس:
کاربران نرم افزارهای پیام رسان مانند تلگرام، واتس‌اپ، لاین و ... دائما در حال ارسال و تبادل فایلهای تصویری و صوتی هستند. وقتی که در گروهی عضو شده ولی پیام‌های آن را چک نمی‌کنید، با این حال باز هم حجم اینترنت شما با سرعت زیادی مصرف می‌شود، چون در هر صورت شما عضوی از آن گروه و یا کانال تلگرام بوده و مدیا ارسال شده درون آن، در سیستم شما نیز دانلود می‌شود. حجم موارد دانلود شده برخی اوقات به راحتی به چندین گیگ می‌رسد و می‌تواند بسیار سریع حجم اینترنت شما را تمام کند. کافی است سری به تنظیمات کش نرم افزار بزنید تا متوجه حجم بالای اطلاعات موجود در کش گوشی یا کامپیوتر خود شوید. در نظر داشته باشید بسیاری از این اپ‌ها مخصوصا موارد نام برده شده در بالا، گزینه‌ای برای تعیین شرایط دانلود مدیا(فیلم، صوت و عکس) دارند که به صورت پیش فرض در حالت دانلود خودکار قرار دارند و به شما اجازه می‌دهند تا دانلود خودکار مدیا را غیرفعال کنید.  

۵- پخش موزیک و ویدئو در شبکه‌اجتماعی:
پخش اتوماتیک و بدون پرسش موزیک و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی از کاربران موضوع دیگری است که حجم اینترنت شما را می بلعد. این موضوع اگرچه برای کاربران سایر کشورها به دلیل ارزان بودن اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار نیست و حتی در بسیاری از مواقع مورد تمجید نیز قرار می‌گیرد، اما با وجود سرعت پایین و گران بودن هزینه تهیه بسته‌های اینترنت در ایران، معضلی جدی برای کاربران کشور ما به شمار می‌رود.

پس قابلیت پخش خودکار ویدئو در شبکه‌های اجتماعی که در آنها فعالیت می‌کنید را غیرفعال کنید، هرچند در بیشتر آنها این امکان تعبیه نشده است و شما محکوم به اتلاف حجم اینترنت خود بدون حق انتخاب خواهید بود.
 

۶- آپلود فایل:
بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که مصرف ترافیک اینترنت تنها به موضوع دانلود باز می‌گردد، اما در بعضی از سرویس دهندگان اینترنت (ISP) میزان آپلود دیتای شما در اینترنت هم به عنوان ترافیک ماهیانه در نظر گرفته می‌شود و ممکن است شما دانلود چندانی نداشته باشید، اما میزان آپلود فایل‌هایی که برای دوستان خود در اینترنت ارسال می‌کنید و موارد مشابه دیگر بالا باشد، پس حتما قبل از آپلود فایل، پیشنهاد می‌کنیم که این مورد را در ISP خود بررسی کنید، چرا که آپلود فایل در برخی از آنها رایگان و در برخی دیگر جزو ترافیک ماهیانه محسوب می‌شود.

 ۷- تماس آنلاین صوتی و تصویری:
برخی از اپ‌ها و برنامه های پیام رسان که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم، امکان برقراری تماس صوتی و حتی تصویری را نیز برای کاربران به فراهم کرده اند. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که  برای صرفه جویی در هزینه‌ها در برقراری تماس سعی می‌کنید که از تماس های صوتی و تصویری اینترنتی استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که مصرف حجم اینترنت این نرم افزارها بسیار بالا است.

۸- مشاهده وبسایت‌هایی با حجم سنگین:
اگر به یک وب سایت که در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کند علاقه خاصی دارید، باید در نظر داشته باشید که اگر این وب سایت جزء وب سایت‌هایی دارای محتوا با حجم بالا (شامل نقشه‌های گوگل، عکس‌های با رزولوشن بالا، دارای بنرهای زیاد تبلیغاتی، استفاده از فلش در آنها، بارگذاری خودکار موسیقی و… ) باشند،  میزان حجم اینترنت مصرفی شما زیاد خواهد شد. اگرچه مرورگرها قسمتی از وب سایت‌هایی که آن‌ها را به دفعات مشاهده می‌کنید اصطلاحا کش می‌کنند، اما اگر وب سایت مورد نظر پر جنب و جوش بوده به روز رسانی‌های زیادی انجام دهد،  کاهش دفعی حجم مصرفی اینترنت شما حتمی خواهد بود.

۹- ویروس‌ها، تروجان ها، پاپ آپ‌ها:
شاید این مورد در نگاه اول چندان منطقی به نظر نرسد اما موارد بسیاری وجود دارد که برخی تروجان ها، بدافزارها و ویروس‌های موجود در سیستم‌های کامپیوتری، در صورت دسترسی به شبکه اینترنت در دستگاه قربانی، به آپدیت - به روز رسانی - خود و ارسال و دریافت مداوم اطلاعات می‌کنند و اطلاعات شخص را به صورت مخفیانه به سرورها و... ارسال می‌کنند که این امر اولا باعث کندی سرعت اینترنت و بعد کاهش شدید حجم اینترنت می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما سیستم خود را همواره با آنتی ویروس‌های معتبر اسکن کنید. علاوه بر این برخی از این نرم افزارها و ویروس‌ها خود را به صورت پیش فرض به صفحه خانگی مرورگر شما تبدیل می‌کنند و یا افزونه‌های پاپ آپ بر روی سیستم شما نصب می‌کنند که هر چند دقیقه یکبار وب سایت‌هایی را  در سیستم لود می‌کنند، تمامی این موارد در بلند مدت می‌تواند در سرعت و حجم اینترنت شما تاثیر گذار باشد.

۱۰-هک شدن:
اگر تمامی موارد فوق را بررسی نمودید و مطمئن هستید که مصرف اینترنت شما با مدت زمان اتمام حجم ترافیک اینترنت شما نامتوازن و مشکوک است، پیشنهاد می‌کنیم شبکه اینترنت خود را بررسی کنید و در صورتی که از مودم وای فای استفاده می‌کنید حتما رمز آن را در دوره های زمانی مشخص، به طور مثال هر دو یا سه ماه یکبار تغییر دهید و موارد امنیتی مودم را بررسی کنید.

کد خبر: ۲۳٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha