۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
سکه و دلار کانال عوض کردند| کاهش شدید میزان تقاضا برای ارز در بازار
گزارش «بازار» از نوسان قیمت ها در بازار طلا و ارز

سکه و دلار کانال عوض کردند| کاهش شدید میزان تقاضا برای ارز در بازار

آزاد سازی منابع بلوکه شده ارزی به دلیل عدم دستیابی فیزیکی به آن اگرچه سقوط قیمت ارز را در بازار رقم نزد اما این موضوع باعث کاهش میزان تقاضا برای ارز و افت نرخ این کالا در بازار شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا امروز به صورت رسمی و غیر رسمی کاهش یافت به طوریکه دلار آزاد به کانال ۴۸ هزار تومان آمده و سکه نیز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفته است. پس از انتشار خبر آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده از کره جنوبی، قیمت دلار در همان لحظه های اولیه بیش از ۱۰۰۰ تومان در بازار افت کرد ولی بدنبال جزئیات این خبر آنطور که گفته شد منابع بلوکه ای در بانکهای قطر می ماند و فقط به خرید کالاهای غیر تحریمی اختصاص می یابد، قیمتها در بازار ارز سیر نزولی را نپیمایید.

این در حالی است که اغلب کارشناسان پیش بینی کرده بودند چنانچه منابع ارزی آزاد شده به ایران برسد، سقوط قیمت انواع ارز حتمی و رسیدن دلار حتی تا ۴۵ یا ۴۶ هزار تومان محتمل است. البته دستیابی غیر مستقیم به منابع ارزی آنگونه که اقتصاددانان می گویند؛ تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور برجای می گذارد چرا که دست بانک مرکزی برای مدیریت و ساماندهی بازار ارز همچنین مصارف آن در کشور باز خواهد شد یعنی منابع ارزی که می بایست به کالاهای اساسی غیر تحریمی توسط بانک مرکزی تخصیص می یافت اکنون چنین منابعی در این بانک می ماند و برای تهیه کالاهای وارداتی مورد نیاز از منابع آزاد شده ای که در بانکهای قطر وجود دارد استفاده می شود.

بانک مرکزی به دلیل برخورداری از پشتوانه منابع ارزی مختص به برخی کالاهای وارداتی از محل ارزهای آزاد شده این روزها دست پری دارد، بنابراین کار مدیریت بازار ارز برای تصمیم گیران در این عرصه تا حدودی آسان شده است

افت تدریجی قیمت دلارهای تلگرامی

موضوعی که منجر به کاهش فشار ارزی شده و بی تردید تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور، امیدواری فعالان اقتصادی، کنترل تورم و ثبات قیمتها در به بازار ارز می شود. اکنون نیز با توجه به افت خیر قیمت ها در بازار ارز بدنبال کاهش میزان تقاضا به این کالا در بازار نرخ ارز کاهشی و دلار از حدود ۵۰ هزار تومان به کانال ۴۸ هزار تومان آمده است.

افت قیمتی که چنانچه سطح تقاضا همچنان بیش از این در بازار کاهش یابد احتمال نزولی شدن بیشتر قیمت ها دور از ذهن نیست. از طرفی نیز بانک مرکزی به دلیل برخورداری از پشتوانه منابع ارزی مختص به برخی کالاهای وارداتی از محل ارزهای آزاد شده این روزها دست پری دارد، بنابراین کار مدیریت بازار برای تصمیم گیران در این عرصه تا حدودی آسان شده است.

نمونه چنین بازخوردی عدم التهاب بازار ارز، ثبات قیمتی این کالا و افت تدریجی نرخ آن بوده که در بازار به خوبی مشاهده می شود. علاوه بر این با توجه به تقویت ارتباطات دیپلماسی ایران با دنیا بخصوص کشورهای منطقه، چنین موضوعی می تواند نوید بخش تحول اقتصادی در آینده نزدیک شود تا با توسعه روابط اقتصادی و سیاسی نه تنها انگیزه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بیشتر بلکه به دلیل هم جوار بودن ایران با کشورهای همسایه، اقتصاد کشور آنگونه که منجر به توسعه تجارت و بازرگانی شود متحول شود.

ارزهایی که اکنون از کره جنوبی آزاد شده است و در بانکهای قطر وجود دارد این منابع هنگفت ارزی، کمک شایانی می کند تا سطح تقاضا برای خیلی از کالاهای وارداتی ارزبر در کشور کاهش یابد. در چنین شرایطی بانک مرکزی هم اکنون با دستی پر می تواند بازار را به خوبی مدیریت کند

کاهش شدید سطح تقاضا برای ارز در بازار

حمید رضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیر ارزهای آزاد شده کشورمان از کره جنوبی و عراق بر اقتصاد همچنین تقویت روابط دیپلماسی ایران با کشورهای دنیا بخصوص همسایگان گفت: شکی نیست که هر گونه ارتباط بین المللی ایران با دنیا آورده اقتصادی مناسبی را در پی دارد، از طرفی نیز ارزهایی که اکنون از کره جنوبی آزاد شده است و در بانکهای قطر وجود دارد این منابع هنگفت ارزی، کمک شایانی می کند تا سطح تقاضا برای خیلی از کالاهای وارداتی ارزبر در کشور کاهش یابد. در چنین شرایطی بانک مرکزی هم اکنون با دستی پر می تواند بازار را به خوبی مدیریت کند و مانع از التهاب نرخ ارز شود.

وی با بیان اینکه هر چند امکان دستیابی مستقیم ایران به ارزهای آزاد شده ممکن نیست اما همین که می توان منابع لازم را برای استفاده ارزی خارج از تحریم ها بکار گرفته شود، بار تقاضا را در بازار ارز در داخل کم می کند. اقدامی که مانع از رشد قیمت ارز در بازار شده و سطح عرضه ارز را به متقاضیانی که خواهان ارز هستند را برای بانک مرکزی آسان می کند زیرا همین ارزی که قبلا برای برخی کالاهای وارداتی مورد نیاز اختصاص می یافت، هم اکنون می توان از طریق منابع ارزی آزاده شده بکار گرفت.

رویکردی که دولت در پیش گرفته است بی تردید برای توسعه اقتصاد کشور نتیجه بخش بوده و با این راهکار زمینه رشد اقتصادی کشور را با توسعه تجاری فراهم می کند، اقدامی که می تواند زمینه ساز تحقق برنامه های دولت در مهار نرخ تورم شود

رویکرد قابل تحسین دولت در رفتار دیپلماسی با دنیا

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به فعال شدن روابط دیپلماسی ایران با دنیا بخصوص کشورهای منطقه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اظهارداشت: رویکردی که دولت در پیش گرفته است بی تردید برای توسعه اقتصاد کشور نتیجه بخش بوده و با این راهکار زمینه رشد اقتصادی کشور را با توسعه تجاری فراهم می کند، اقدامی که می تواند زمینه ساز تحقق برنامه های دولت در مهار نرخ تورم شود.

البته توجه به مهار نرخ تورم علاوه بر موضوعات مطرح شده نیازمند ترقی و توسعه بخش تولید است و تا سطح تولید افزایش نیابد و به دنبال آن عرضه کالا ها برای مصارف و صادرات رشد نکند نمی توان گفت که تورم کاهشی می شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی اکنون که شرایط را مناسب می بیند، باید فکری اساسی برای جمع کردن بساط چند نرخی بودن ارز کند. زیرا ارز چند نرخی اقتصاد کشور را آشفته کرده است. از طرفی تصمیم گیران و برنامه ریزان اقتصادی باید علاوه بر توسعه روابط با دنیا با حفظ چارچوبها زیرساخت های لازم اقتصادی و بانکی را بیش از پیش اصلاح کنند تا صادرات درآمدهای نفتی و غیر نفتی افزایش یابد چرا که ایران از ظرفیت های بالایی در بخش های مختلف اقتصادی برخوردار بوده و چنانچه این ظرفیت ها فعال شود تولید افزایش و ارزآوری برای کشور بیشتر خواهد شد.

هم اکنون دلار آزاد به کانال ۴۸ هزار تومان آمده است، کاهش قیمتی که خیلی سریع اثر خود را بر روی قیمت طلا و سکه بر جای گذاشت به طوری که قیمت طلای ۱۸عیار امروز هر گرم ۲ میلیون و ۲۹۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است

افت قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز

بنا به این گزارش، قیمت دلار طی دیروز و امروز کانال عوض کرده به طوری که هم اکنون دلار آزاد به کانال ۴۸ هزار تومان آمده است، کاهش قیمتی که خیلی سریع اثر خود را بر روی قیمت طلا و سکه بر جای گذاشته است به طوری که هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۹۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته قیمت هر گرم طلا ۲ میلیون ۳۴۰ هزار تومان و سکه نیز بیش از ۲۸ میلیون تومان بود. امروز همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۹ میلیون و ۹۰۰ و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دربازار رقم خورده و داد و ستد می شود.

همچنین بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار نیز امروز با افت نسبت به روز کاری قبل ۴۱ هزار و ۳۱۵ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۵۹ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۴ هزار و ۹۲۸ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۰ هزار و ۸۴۴ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۳۸٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم الله نظری IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      ماشالله بسیار عالی خانم دوکتر خداوند متعال هميشه شما رو موفق نیگ داره