۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
چرا الجزایر می خواهد به بریکس بپیوندد؟| دلارزدایی و دور زدن تحریم در دستور کار
نیوعرب تحلیل کرد

چرا الجزایر می خواهد به بریکس بپیوندد؟| دلارزدایی و دور زدن تحریم در دستور کار

پیوستن به ائتلاف بریکس، روابط الجزایر با چین و روسیه را تقویت می کند و فرصت های جایگزین مالی و سرمایه گذاری خارجی را ایجاد می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نیوعرب اخیرا مقاله ای با قلم «صابنا صدیقی» با عنوان «چرا الجزایر می خواهد به بریکس بپیوندد؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر پس از سفر ماه گذشته خود به چین اعلام کرد که دولت وی رسماً برای پیوستن از بانک بریکس درخواست کرده است تا با مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار به عنوان سهامدار در این بانک سرمایه گذاری کند

الجزایر با درخواست پیوستن به گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور در سال گذشته، اکنون در تلاش است تا عضویت معلق خود را نهایی کند. «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر پس از سفر ماه گذشته خود به چین اعلام کرد که دولت وی رسماً برای پیوستن به بانک بریکس درخواست کرده است تا با مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار به عنوان سهامدار در این بانک سرمایه گذاری کند.

بانک توسعه جدید (NDB) که توسط بلوک بریکس در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، باید جمع‌آوری کمک مالی و وام‌دهی به ارز محلی خود را افزایش دهد، به‌ویژه که سهامدار بنیان‌گذار یعنی روسیه پس از حمله به اوکراین تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

بانک توسعه جدید که در ابتدا با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه سهام پرداخت شده از هر کشور عضو بریکس تأسیس شد، می‌توانست با بودجه بیشتری کار کند و از سرمایه اعضای جدید استقبال کند. شور و شوق الجزایر در درجه اول به رابطه اقتصادی آن با چین بر می گردد که الجزایر آن را جایگزینی حیاتی برای کشورهای غربی به عنوان منبع سرمایه گذاری خارجی می داند.

بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، مخفف نامی است که توسط یک اقتصاددان گلدمن ساکس ابداع شده است. در حال حاضر این بلوک ۲۵ درصد از اقتصاد جهان و ۴۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. از آنجایی که حدود ۴۰ کشور برای پیوستن به گروه بریکس ابراز علاقه کرده اند، گسترش آن موضوع داغ در اجلاس سالانه مجمع در آفریقای جنوبی در هفته آینده خواهد بود. با این حال، در مورد اینکه آیا کشورهای جدید به اعضای اصلی اضافه خواهند شد یا به عنوان ناظر در قالب بریکس پلاس، مشخص نیست.

حدود ۲۲ کشور به طور رسمی برای عضویت کامل در بریکس اقدام کرده اند و تعداد مشابهی نیز به طور غیر رسمی درخواست پیوستن به آن را داده اند. «آشوک سواین»، استاد تحقیقات صلح و درگیری در دانشگاه اوپسالا در سوئد به نیو عرب گفت: نامزدهای برجسته شامل آرژانتین، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

بریکس که ۳۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را با برابری قدرت خرید نمایندگی می کند، به عنوان یک نیروی قدرتمند در نظر گرفته می شود زیرا یک بانک تاسیس کرده و تجارت بین اعضای خود را افزایش داده است

بریکس که ۳۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را با برابری قدرت خرید نمایندگی می کند، به عنوان یک نیروی قدرتمند در نظر گرفته می شود زیرا یک بانک تاسیس کرده و تجارت بین اعضای خود را افزایش داده است، اما نظرات در مورد دستاوردهای آن متفاوت است.

از آنجایی که چین بزرگترین اقتصاد بریکس است، متقاعد کردن پکن برای پیوستن الجزایر به این مجمع ممکن است یکی از انگیزه های سفر اخیر تبون باشد. به طور دلگرم کننده به تبون از سرمایه گذاری به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در الجزایر در بخش های تولید، فناوری و کشاورزی اطمینان داده شد. الجزایر با داشتن مشارکت استراتژیک جامع با چین از سال ۲۰۱۴، به خوبی در حوزه نفوذ پکن قرار دارد.

«مایکل تانچوم»، عضو غیر مقیم در برنامه اقتصاد و انرژی در موسسه خاورمیانه گفت: شوق الجزایر در درجه اول به رابطه اقتصادی آن با چین بر می گردد، که الجزایر آن را جایگزینی حیاتی برای کشورهای غربی به عنوان منبع سرمایه گذاری خارجی می داند.

الجزایر به طور رسمی با چین در ابتکار یک کمربند یک جاده شریک شده است. این کشور به عنوان یک تولیدکننده مهم کود و انرژی، تولید ناخالص داخلی ۱۶۸ میلیارد دلاری با نرخ رشد بالای ۸ درصد در سال ۲۰۲۲ داشت. اما تانچوم می‌گوید که الجزایر باید جلوتر از گله حرکت کند تا در میان بسیاری از کشورهایی که برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند، گم نشود. این به ویژه در مورد مراکش رقیب منطقه ای الجزایر صادق است. در حالی که توسعه بخش تولید الجزایر متوقف شده است، صنایع مراکش سرعت بیشتری به دست آورده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه چین مراقب تعادل روابط خود بین رباط و الجزیره است، اما پکن مشتاق است مشارکت خود را با صنعت خودروسازی مراکش که به سرعت در حال پیشرفت است عمیق تر کند، همانطور که اخیراً توسط سازنده برجسته باتری های برقی چینی که تصمیم به افتتاح یک کارخانه جدید در مراکش گرفته است، نشان داده شده است. با وجود مشکلات اقتصادی، نزدیکی این کشور آفریقای شمالی به اتحادیه اروپا و خاورمیانه؛ بازار مصرف بزرگ و روابط خوب با همه کشورهای عضو بریکس؛ همه به نفع آن است.

در اوایل سال گذشته مسکو اعلام کرده بود که هیچ مخالفتی با پیشنهاد عضویت الجزایر ندارد، بنابراین باید موانع نسبتا کمی برای دستیابی به عضویت وجود داشته باشد.

ابعاد مثبت و منفی عضویت در بریکس برای الجزایر

اولاً این کشور آفریقای شمالی می تواند شراکت خود را با چین و روسیه تقویت کند. در اجلاس مجازی بریکس در سال ۲۰۲۲، تبون اولین مهمانی بود که در این گردهمایی سخنرانی کرد و خواستار نظم اقتصادی جدیدی شد که در آن برابری بین کشورها حاکم خواهد شد.

درخواست الجزایر برای عضویت در بریکس بخشی از استراتژی آن برای همسویی با چین به منظور رهایی از فشارهای غرب به ویژه فرانسه است

درخواست الجزایر برای عضویت در بریکس بخشی از استراتژی آن برای همسویی با چین به منظور رهایی از فشارهای غرب به ویژه فرانسه است. الجزایر همچنین یکی از معدود کشورهای آفریقایی است که با هرگونه مداخله نظامی در نیجریه مخالفت کرده است. مانند ۴۰ کشور دیگر، الجزایر چین را به عنوان ابرقدرت دیگر می‌بیند و می‌خواهد بخشی از برجام باشد، بنابراین می‌تواند منافع ملی خود را در میان قدرت‌های جهانی به خوبی مدیریت کند.

ثانیاً پس از عضویت الجزایر، وام‌هایی از بانک توسعه ملی در دسترس خواهد بود که گزینه‌ای جایگزین برای صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی می‌دهد. همانطور که تبون در مصاحبه ای در آوریل امسال گفت: پیوستن به بریکس، الجزایر را از نظر اقتصادی قوی تر می کند. اگر الجزایر موفق به پیوستن به بریکس شود، دومین کشور آفریقایی خواهد بود که بخشی از این گروه خواهد شد. اما در حالی که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ تولید ناخالص داخلی ۳۵۳.۲۶ میلیارد دلاری داشت، طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی الجزایر تنها در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۰۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

ثالثاً ورود الجزایر به بریکس می‌تواند آن را حتی به روسیه نزدیک‌تر کرده و جنجال‌های بیشتری ایجاد کند. تنها در سال گذشته ۲۷ عضو کنگره آمریکا خواستار تحریم الجزایر به دلیل واردات تسلیحات از مسکو شدند. در همان زمان الجزایر به حمایت مالی از روسیه توسط ۱۷ نماینده پارلمان اروپا متهم شد.

در این میان الجزایر نیز خرید گندم خود از روسیه را در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل چهار برابر کرده است. با این حال، هیچ یک از کشورهای عضو بلوک بریکس در تحریم‌ها علیه روسیه شرکت نکرده‌اند، زیرا همه آنها درجاتی از وابستگی متقابل اقتصادی با مسکو دارند.

در نهایت الجزیره ممکن است امیدوار باشد از دلار آمریکا دور شود، زیرا اکثر اقتصادهای بریکس به این سمت رفته اند. گروه بریکس به دنبال جایگزینی برای سیستم پرداخت سوئیفت تحت تسلط ایالات متحده با استفاده از ارزهای دیجیتال یا فیزیکی، به دنبال راهی برای جلوگیری از تهدید تحریم ها است.

بریکس تنها یک سیستم حمایتی برای اقتصادهای نوظهور ارائه می دهد که زمان سختی را برای مقابله با تعدیل ساختاری و برنامه های ریاضتی صندوق بین المللی پول داشته اند

با این حال عملاً دلارزدایی ممکن نیست زیرا اکثر اقتصادهای بریکس و حتی اعضای مشتاق آینده آن همچنان به دلار آمریکا متکی هستند و هیچ جایگزین واقعی در آینده نزدیک وجود ندارد. در واقع گروه بریکس تنها یک سیستم حمایتی برای اقتصادهای نوظهور ارائه می دهد که زمان سختی را برای مقابله با تعدیل ساختاری و برنامه های ریاضتی صندوق بین المللی پول داشته اند.

در تصویر بزرگ‌تر یک بریکس قوی‌تر می‌تواند نفوذ سیاسی و اقتصادی پکن را در نظم جهانی افزایش دهد. چهار کشور اصلی این بلوک - برزیل، روسیه، هند و چین - همگی بازارهای نوظهور با پتانسیل عظیم برای رشد صنعتی هستند و چین به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی پیشرو است.

در حالی که بریکس پانزدهمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد، تحلیلگران پیشرفت آن را متفاوت ارزیابی می کنند و برخی بر تأثیر آن بر ژئوپلیتیک و اقتصاد جهانی تأکید می کنند. پتانسیل این گروه به عنوان جایگزینی برای تسلط غرب و تلاش‌های آن برای چند قطبی شدن جهانی موضوع بحث‌های جاری است.

گروه بریکس که بیشتر شامل کشورهای جنوب جهان است، به عنوان جایگزینی برای کشورهای جی هفت در نظر گرفته می شود، اما هنوز تهدیدی برای بلوک غرب نیست. تاکنون تمرکز این گروه تنها بر روی توسعه گزینه هایی برای روابط تجاری بهتر بوده است.

کد خبر: ۲۳۷٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha