۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
بورس تحت تاثیر ریسک سیستماتیک| دلار هیجانی جدید به بازار سرمایه می دهد؟
بازار گزارش می دهد؛

بورس تحت تاثیر ریسک سیستماتیک| دلار هیجانی جدید به بازار سرمایه می دهد؟

در حال حاضر سهامداران نگران هستند زیرا فعلا بورس تحت تاثیر ریسک سیستماتیک  قرار دارد مگر اینکه دلار هیجانی جدید به بازار بدهد تا نخستین حمایت رشد کند.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر شاخص کل بورس زیر دو میلیون واحد را لمس کرده و با توجه به اینکه چند هفته ای هست در همین محدوده قرار دارد به نظر می رسد شاخص کل بورس پایین خیلی زیادی نداشته باشد.

اما در حال حاضر سهامداران نگران هستند و اعتمادی به بازار و تصمیمات اقتصادی دولت ندارند، زیرا فعلا بورس تحت تاثیر ریسک سیستماتیک قرار دارد، مگر اینکه دلار هیجانی جدید به بازار بدهد.

به گفته علیرضا سادات بورس تحت تاثیر خبر عدم تخصیص ارز به خودروسازان تا حدودی بین گروه های دلاری مثبت و گروه خودرویی منفی معامله شدند به همین دلیل هفته آینده هم معاملات کم رمق خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه معاملات بورس همچنان کم حجم دنبال می شود، گفت: در هفته های اخیر بورس تحت تاثیر خبر عدم تخصیص ارز به خودروسازان تا حدودی گروه های دلاری مثبت و گروه خودرویی منفی معامله شدند.
علیرضا سادات با بیان اینکه در میانه های بازار اخباری در خصوص لغو تخصیص ارز به برخی از اقلام کالاهای پرمصرف از جمله گوشت و چای باعث انتقال سرمایه به گروه های دلاری بخصوص پالایشی ها شد، افزود: از طرف دیگر همچنان شاهد خروج پول حقیقی هستیم‌و این مانع رشد شاخص بورس است.

او افزود: گروه سیمانی هم به دلیل بهبود رقابت در بورس کالا مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و انتظار می رود که پس از چند هفته درجا زدن می تواند در روزهای آتی عملکرد بهتری ثبت کند.

او با تاکید بر اینکه ارزش معاملات کم تر از ۵ هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: این ارزش معاملات ضعیف به حساب می آید.


بورس تحت تاثیر اخبار دلاری

سادات با بیان اینکه تحت تاثیر اخبار دلاری گروه های معدنی و پتروشیمی تا حدودی مثبت شدند، تصریح کرد در عین حال مغایرت نرخ خوراک پتروشیمی ها با قانون و مهلت یک هفته‌ای برای تغییر آن هم امیدها را به این گروه برگرداند؛ هرچند که انتظار قابل توجهی نمی رود.

در حال حاضر سهامداران نگران هستند و اعتمادی به بازار و تصمیمات اقتصادی دولت ندارند، اما می تواند برخی نمادها در گروه های نفتی، پتروشیمی، معدنی و برخی سیمانی ها مثبت باشند

او با تاکید بر اینکه اخبار آزادسازی ۶ میلیارد دلار هم فقط توانست هزار تومان دلار آزاد را پایین بیاورد اظهار کرد: خبر آزادسازی منابع بلوکه شده تاثیر بر دلار نیمایی نداشت و انتظاری نداریم که دلار پایین خاصی داشته باشد. در نتیجه در ادامه هفته آینده انتظار روند ضعیفی و اندکی مثبت را داریم؛ به این دلیل در مرز روانی ۲ میلیون واحد شاخص می ماند.

او افزود: در حال حاضر سهامداران نگران هستند و اعتمادی به بازار و تصمیمات اقتصادی دولت ندارند، اما می تواند برخی نمادها در گروه های نفتی، پتروشیمی، معدنی و برخی سیمانی ها مثبت باشند.

سیگنال های بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در ماه های به دلیل مقررات جدید فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره با رکود مواجه بوده، هرچند بسیاری از کارشناسان اقتصادی میزان افزایش نرخ بهره را محدود دانسته اند.

عرفان فکری معتقد است که انتشار اخباری مبتنی بر لغو قانون افزایش نرخ گاز پتروشیمی ها و کاهش عوارض وضع شده بر مواد خام و نیمه خام به به اعتماد بازار آسیب زده است

از این رو تحلیل ها بیشتر بر این رویکرد استوار شده که به زودی روند افزایش نرخ بهره متوقف و حتی کاهشی می شود به همین دلیل با دیگر اقتصاد جهان بهبود پیدا می کند.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس تحت تاثیر ریسک سیستماتیکی ناشی از تصمیمات قانونگذار قرار دارد، گفت: به طوری که همه گروه های منتفع و متضرر از ثابت بودن دلار همه باهم همسو شده اند و تحت تاثیر ریسک و ابهامی که از طریق قانون گذار بر بازار اعمال می شوند، روند نزولی و رکودی به خود گرفته اند.

عرفان فکری با بیان اینکه انتشار اخباری مبتنی بر لغو قانون افزایش نرخ گاز پتروشیمی ها و کاهش عوارض وضع شده بر مواد خام و نیمه خام به به اعتماد بازار آسیب زده است، افزود: این اخبار در کنار خبر احتمال آزادسازی قیمت خودرو هیچ تاثیر مثبتی بر روند معاملاتی بازار و گروه های مربوطه نداشت.

به گفته فکری ریسک و ابهام حاکم بر بازار در سطح قیمت ثابت و سودسازی ثابت شرکت ها، موجب کاهش کلی سطح پی بر ایی بازار می شود.


ارزندگی گروه های مختلف بورس

او با تاکید بر اینکه ارزندگی گروه های مختلف وابستگی زیادی به تغییرات قوانین و اخبار مخابره شده به بازار دارد، تصریح کرد: اعتبار هر تحلیلی حداکثر تا همان چند دقیقه بعد از ارائه تحلیل است، از این رو در مورد شرایط کلی بازار باتوجه به اخبار موثر باید جلو رفت.

پیش بینی می شود که شاخص کل بورس در همین محدوده تثبیت شود و معاملات بازار کم کم افزایش حجم پیدا کند و میزان مالکیت سهام به سمت حقیقتی ها افزایش پیدا کند

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ دلار موثر بر صنایع نسبت به ابتدای سال کم تر شده، گفت: در حال حاضر تحلیلگران بازار نرخ دلار موثر برای بازار امسال را ۴۰ هزار تومان در نظر می گیرند.

فکری با بیان اینکه کاهش انتظارات تورمی و اخبار مبتنی بر آزادسازی منابع ایران در کشورهای مختلف در گروه های کوچک و مخصوصا صنایع ریالی بازار موثر است، گفت: در این شرایط گروه هایی همچون گروه شوینده، قطعات خودرو، لاستیک و پلاستیک و دامپروری می تواند مورد توجه بازار قرار بگیرند.

براساس این گزارش باید انتظار داشته باشیم که شاخص کل بورس در همین محدوده تثبیت شود و معاملات بازار کم کم افزایش حجم پیدا کند و میزان مالکیت سهام به سمت حقیقتی ها افزایش پیدا کند. هرچند این موضوع تحت تاثیر ریسک سیستماتیک و تصمیم گیری دولت برای قیمت گذاری، نرخ خوراک و... هم دارد.

از طرف دیگر به فصل پاییز نزدیک می شویم که در این فصل شاهد تعیین سیاست های بودجه سال آینده و همچنین ارائه گزارش های مالی شرکت ها هم خواهیم بود.

به طور قطع در گزارش های شش ماهه شاهد اثرگذاری نرخ خوراک و همچنین اثر تثبیت نرخ ارز بر هزینه های شرکت های ریالی خواهیم بود و همین موضوع سیگنال جدیدی به بورس می دهد.

کد خبر: ۲۳۷٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha