۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
پایان «خام سوزی» سرآغاز جهش تولید؛ خوراک فولاد مبارکه تامین شد
با راه‌اندازی بخش زیرساختی فولاد کشور در خراسان رضوی؛

پایان «خام سوزی» سرآغاز جهش تولید؛ خوراک فولاد مبارکه تامین شد

مشهد- شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان موفق شد بزرگ‌ترین واحد کنسانتره شرق کشور را یک سال زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برساند و لذا نه‌تنها بخش اعظمی از نیاز کشور تأمین شد بلکه جهش تولید و هم‌چنین بی‌اثر بودن تحریم‌ها نیز با این ابتکار عمل به منصه ظهور رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: واحد کنسانتره سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان بر اساس اهداف شرکت قرار بود در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود، اما مقرر شد در سال جاری که به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده به بهره‌برداری نهایی برسد؛ با راه‌اندازی رسمی‌ این واحد تولیدی، در تأمین مواد اولیه موردنیاز برای تولید آهن اسفنجی خودکفا خواهیم شد.

راه‌اندازی بخش زیرساختی فولاد کشور 
واحد صنایع معدنی فولاد سنگان خواف خراسان یکی از طرح های راه‌اندازی شده توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است که برای اجرای آن ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت. 

این واحد صنعتی بخش زیرساختی فولاد کشور که برای ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم ایجاد شغل کرده سالانه پنج میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید می‌کند. 

مجتمع سنگ‌آهن سنگان با ذخیره یک میلیارد تُن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تأمین‌کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تُن کنسانتره، ۱۵ میلیون تُن گندله و پنج میلیون تُن سنگ‌آهن در حوزه صنایع فولادی جمهوری اسلامی ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 

تأمین مواد اولیه
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در این رابطه به بازار گفت: شرکت فولاد سنگان یکی از  تولیدکنندگان  گندله در کشور است که کنسانتره موردنیاز خود را از دیگر واحدهای  تولیدی تأمین می‌کند، اما با راه‌اندازی خط تولید کنسانتره پنج میلیون تنی در این شرکت علاوه بر تأمین مواد اولیه موردنیاز در تولید واحد گندله‌سازی، شاهد جهش تولید،  افزایش ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌سوزی خواهیم بود.

واحد کنسانتره سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان بر اساس اهداف شرکت قرار بود در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود، اما مقرر شد در سال جاری که به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده به بهره‌برداری نهایی برسد

علی امرایی بیان کرد: هم‌اکنون ظرفیت  سالانه تولید گندله در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان پنج میلیون تن است. 

وی ادامه داد:  با راه‌اندازی خط تولید پنج میلیون تنی کنسانتره در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان زنجیره ارزش در فولاد مبارکه (از سنگ تا رنگ) تکمیل خواهد شد، زیرا  فولاد مبارکه سالانه به  ۱۷.۵ میلیون گندله  نیاز دارد.

تأمین نیاز کشور
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان سال گذشته  با رویکرد تولید ایمن و باهدف تأمین پایدار مواد اولیه توانست با تحقق ۱۰۶ درصد برنامه، دو میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۰ تن گندله کیفی تولید کند که با توجه به کمبود مواد اولیه تولید در کشور و مشکلات جاری و باوجود مشکلات عدیده در جذب کنسانتره در سال ۹۸، روند رکوردشکنی این شرکت با سرعتی مناسب در ماه‌های اخیر ادامه یافت.

امرائی با بیان این مطلب افزود: بر اساس پیش‌بینی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، امسال میزان تولید گندله حداقل با رشد بیش از ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال  قبل خواهد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه متعهد به اجرای یک واحد پنج میلیون تنی کنسانتره و پنج میلیون تنی گندله شد که پیرو آن کارخانه پنج میلیون تنی گندله‌سازی با سرمایه‌گذاری ۱۱۳ میلیون دلاری در سال ۹۶ افتتاح شد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌های انجام‌شده، در سال جاری نیز واحد پنج میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن به میزان ۲۶۵ میلیون دلار نیز تکمیل می‌شود و این کارخانه قرار است در ۲ فاز وارد مدار تولید شود

تحقق جهش تولید
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان  بابیان اینکه در این شرکت جهش تولید در سالی که با همین عنوان نام‌گذاری شده، با تداوم توسعه زیرساخت‌های معدنی محقق شده است افزود: این در حالی است که شیوع بیماری همه‌گیر کرونا موجب افت تولید فولادسازان چین و اروپا شده است.

وی ادامه داد: کارکنان شرکت فولاد سنگان خراسان در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه گندله به میزان ۳۸۱ هزار و ۹۳ تن در ابتدای امسال شدند و رکورد خوبی را در سال جهش تولید در کشور و منطقه ثبت کردند.

ثبت رکورد تازه
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان گفت:  باوجودی که کمبود کنسانتره یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان گندله طی سال گذشته به شمار می‌رفت شرکت فولاد سنگان خراسان توانست با ثبت رکورد تولید روزانه ۱۵ هزار و ۷۵۰ تن بسیاری از مشکلات و کمبودهای این بخش را در کشور کاهش دهد

کارکنان شرکت فولاد سنگان خراسان در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه گندله به میزان ۳۸۱ هزار و ۹۳ تن در ابتدای امسال شدند و رکورد خوبی را در سال جهش تولید در کشور و منطقه ثبت کردند

وی افزود: این شرکت با ارسال روزانه بیش از ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن گندله به‌صورت حمل ریلی، علاوه بر شکستن رکورد ارسال گندله توسط حمل‌ونقل ریلی طی یک ماه گذشته ضمن کاهش تردد حمل‌ونقل جاده‌ای، کاهش تصادفات و صیانت از محیط‌زیست، در جهت تأمین مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور گام برداشته است.

وی بر نقش راهبردی و محوری فولاد سنگان در تأمین مواد اولیه کارخانه‌های فولاد در ایران تأکید کرد و افزود: مجتمع فولاد سنگان خواف با تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب و تلاش برای تحقق شعار سال از طریق ایجاد اشتغال و رشد تولید، گام‌های خوبی در جهت پیشرفت و خودکفایی در زنجیره تأمین فولاد ایران در آینده نزدیک برمی‌دارد.

تحریم‌ها اثری نداشت
امرایی ادامه داد: طرح عظیم ساخت کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت تولید پنج میلیون تن باوجود تشدید تحریم‌های اقتصادی و نبود مهندسان خارجی و همچنین مشکلات شیوع بیماری کرونا لحظه‌ای تعطیل نشد و توسط متخصصان توانمند داخلی با سرعت خوبی پیش رفت و تکمیل شد و تمامی تجهیزات موردنیاز به کشور حمل شد.

وی ساخت واحد تولیدی کنسانتره فولاد سنگان را یک جهش بزرگ در تولید این بخش توصیف کرد و گفت: درزمانی که دنیا به خاطر شیوع بیماری کرونا با تعدیل و افزایش نرخ بیکاری مواجه است افتتاح این کارخانه بستر رونق اقتصادی منطقه را افزایش می‌دهد.

کد خبر: ۲۳٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha