۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
اقتصاد هلند وارد رکود شد| کوچک تر شدن اقتصاد آمستردام در نیمه نخست ۲۰۲۳
مرکز ملی آمار هلند اعلام کرد؛

اقتصاد هلند وارد رکود شد| کوچک تر شدن اقتصاد آمستردام در نیمه نخست ۲۰۲۳

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار هلند، اقتصاد این کشور با ثبت ریزش نرخ رشد اقتصادی ۰.۳ درصدی خود طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی وارد رکود شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار هلند، اقتصاد این کشور با ثبت ریزش نرخ رشد اقتصادی ۰.۳ درصدی خود طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی وارد رکود شده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی دولت هلند، پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پس از انقباض ۰.۴ درصدی در سه ماه اول سال برای دومین سه ماهه متوالی کوچک تر شده است.

این در حالیست که رشد اقتصادی هلند طی سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و در دوران پسا کرونا تقریبا ۵ درصد بوده و این کشور در زمره نخستین اقتصادهای جهان بود که واکنش مناسبی به وقایع اقتصادی ناگوار در دوران پسا کرونایی از خود نشان داد.

با اینحال، به دلیل ریزش شدید اوضاع اقتصاد جهانی به ویژه در دو اقتصاد برتر جهان یعنی ایالات متحده و چین، اقتصاد هلند نیز درگیر پدیده رکود شده است.

اولین دوره رکود اقتصادی هلند پس از همه گیری کرونا، ناشی از کاهش هزینه های مصرف کننده و صادرات بود؛ چراکه تورم فزاینده باعث افزایش قیمت مواد غذایی و قبوض انرژی در این کشور و شرکای تجاری آن شد.

در این دوره، هزینه های مصرف کننده ۱.۶ درصد کاهش یافت در حالی که صادرات ۰.۷ درصد کمتر از سه ماه اول سال بود.

تورم در هلند از زمان رسیدن به اوج ۱۴.۵ درصدی در سپتامبر سال گذشته کاهش یافته است؛ اما نرخ کلی تورم همچنان نسبتاً بالا بوده و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۶ درصد گزارش شده است.

کد خبر: ۲۳۷٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha