۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کولاک مبارک فولاد؛ نوآوری و رشد در میان ریسک ها و چالش ها
بازار گزارش می‌دهد؛

کولاک مبارک فولاد؛ نوآوری و رشد در میان ریسک ها و چالش ها

اصفهان- نوآوری‌، رِکورد و تولید کیفی و کمی، سه ضلع مثلث افتخارات فولاد مبارکه به شمار می رود؛ خوشنام‌ ترین مجموعه صنعتی کشور که با استفاده از توانمندیهای داخلی در راستای رونق اقتصادی گام بر می‌ دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نوآوری‌، رِکوردزنی‌ های مداوم و تولید کیفی و کمی، سه ضلع مثلث افتخارات شرکت بزرگ فولاد مبارکه به شمار می رود؛ خوشنام‌ ترین مجموعه صنعتی کشور که با استفاده از توانمندی های داخلی و در راستای توسعه و رونق اقتصادی کشور گام های بزرگ و منحصر به فردی برداشته است و توانسته افتخاری فراملی برای کشور به ارمغان بیاورد و در منطقه و دنیا مطرح شود.

در سال گذشته این شرکت رکوردهای متعددی به ثبت رساند و اقدامات ارزشمندی در حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان انجام داد، گامی که توانسته فولاد مبارکه را در عرصه اشتغال‌ زایی بیشتر هدایت کند.

اشتغال آفرینی و آینده روشن

محمدیاسر طیب‌ نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه چندی پیش با اشاره به افتخارآفرینی فولاد مبارکه در سال گذشته اعلام کرد که اقدامات ارزشمندی در حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است و فولاد مبارکه توانسته گام های بلندی در حوزه اشتغال آفرینی بردارد.

وی افزود: بنابراین نمی توان از نقش موثر فولاد مبارکه در رشد اقتصاد کشور چشم پوشید چرا که امروز اقتصاد کشور به تولید صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه نیاز دارد و افتخارآفرینی این صنعت آینده ای روشن را متصور است.

مدیرعامل فولاد مبارکه: عوامل متعدد از جمله تحریم‌ ها و انحصار فناوری نزد کشورهای پیشرفته، مداخله دولت در قالب قیمت‌ گذاری دستوری و عدم ایفای نقش تنظیم گری، پایین بودن ظرفیت حمل‌ و نقل، بحران بی‌ آبی، کمبود برق و گاز و در نهایت تأمین مواد اولیه به عنوان بزرگ‌ ترین چالش تولید محسوب می شود

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: این در حالی است که اگر چه ظرفیت واحدهای فولادی و نوردکاران ایرانی بیش از ظرفیت تولید امروزی است اما عوامل متعدد از جمله تحریم‌ ها و انحصار فناوری نزد کشورهای پیشرفته، مداخله دولت در قالب قیمت‌ گذاری دستوری و عدم ایفای نقش تنظیم گری، پایین بودن ظرفیت حمل‌ و نقل، بحران بی‌ آبی، کمبود برق و گاز و در نهایت تأمین مواد اولیه به عنوان بزرگ‌ ترین چالش تولید محسوب می شود.

چشم اندازی با تولید چشمگیر

وی ادامه داد: بر اساس سند چشم‌ انداز در ۱۴۰۴ ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال برسد و این درحالی است که وضعیت کنونی تولید فولاد به بیش از ۳۲ میلیون تن در سال نمی رسد؛ این البته نفی پیشرفت ها نیست در واقع عوامل مطروحه و سد راه تولید موجب شده تا فاصله تولید فعلی فولاد با سند چشم‌ انداز ۱۴۰۴ چشمگیر باشد.

طیب نیا گفت: فولاد به‌ طور گسترده در هر صنعت از ساخت‌ و ساز و ساختمان‌ سازی تا ساخت انواع قطعات استفاده می‌ شود و در این میان ایران اخیراً توانسته در میان کشورهای منطقه، به هفتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر ظرفیت فولادسازی درست پس از کره، تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات محصولات فولادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با توجه به آنکه قیمت دلاری محصولات شرکت در ماه‌ های اخیر صعودی پرقدرت داشته انتظار می‌ رود ارزش تولیدات «فولاد» در ماه‌ های پیش‌ رو مسیری افزایشی را طی کند. همه این عوامل سبب شده تا «فولاد» به سهمی جذاب در بازار سهام تبدیل شود و همواره توانسته تعادلی میان میزان قیمت سهم و سودآوری آتی شرکت برقرار کند.

خرید سهام شرکت‌ های معدنی فعال در بازار سرمایه توسط فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اصفهان همچنین با ظرفیت تولید ۵.۷ میلیون تن تختال و ظرفیت تولید ۸.۶ میلیون تن محصولات نورد، بزرگ‌ ترین مجموعه فولادی کشور است، گفت: این مجموعه با مدیریت متمرکز بر صنعت فولاد اقدام به تکمیل زنجیره تولیدی خود کرده و در این راستا حتی اقدام به خرید سهام شرکت‌ های معدنی فعال در بازار سرمایه نیز کرده است.

وی گفت: در حال حاضر گروه فولاد مبارکه دارای ظرفیت اسمی ۲.۱۰ میلیون تن تولید تختال است که فولاد هرمزگان با ظرفیت ۵.۱ میلیون تن و فولاد سبا با ظرفیت ۳.۱ میلیون تن از زیرمجموعه‌ های تولیدکننده تختال در فولاد مبارکه هستند.

ظرفیت فولاد در ایران در شش سال گذشته ۲۵ میلیون تن متریک افزایش یافته و به ۸.۶۲ میلیون تن متریک رسیده است. ویتنام نیز با نیمی از تولید محصولات نیمه تمام و تمام شده فولادی که برای صادرات در نظر گرفته شده است، در حال توسعه ظرفیت منطقه است. همچنین، زیمبابوه هنوز یک کشور تولیدکننده فولاد بسیار کوچک است، اما ظرف شش سال گذشته ظرفیت خود را ۱۴۰ درصد افزایش داده است.

رشد ۴.۸ درصدی تولید در فولاد مبارکه با وجود رشد منفی تولید در جهان

در این ارتباط غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌ برداری فولاد مبارکه، نیز اظهار کرد:‌ براساس آمار اعلام‌ شده از سوی انجمن جهانی فولاد، تولید این محصول در ایران در نیم‌ سال نخست سال جاری میلادی (۱۰ دی‌ ماه ۱۴۰۱ تا ۹ تیر ۱۴۰۲) با وجود رشد منفی تولید فولاد جهان، ۴.۸ درصد رشد داشته است.

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد رکوردشکنی متعدد در گروه فولاد مبارکه بودیم؛ تا جایی‌ که ۱۰ روز مانده به پایان سال، تولید گروه فولاد مبارکه از ۱۰ میلیون تن و در پایان اسفند نیز با عبور از ظرفیت اسمی شرکت به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسید

وی با بیان اینکه تولید فولاد ایران در بازه زمانی یادشده با رشد ۴.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است، گفت: تولید گروه فولاد مبارکه (شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد سبا) در نیمه نخست سال جاری میلادی، پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده که این میزان تولید سهم ۳۲.۲ درصدی گروه فولاد مبارکه از کل تولید فولاد کشور را نشان می‌دهد.

معاون بهره‌ برداری فولاد مبارکه گفت: خوشبختانه در ماه‌ های پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد رکوردشکنی متعدد در گروه فولاد مبارکه بودیم؛ تا جایی‌که ۱۰ روز مانده به پایان سال، تولید گروه فولاد مبارکه از ۱۰ میلیون تن و در پایان اسفند نیز با عبور از ظرفیت اسمی شرکت به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسید.

بنا بر اظهارات سلیمی، چابک‌ سازی سازمان برای تولید بهینه و مستمر، افزایش بهره‌ وری کارکنان، کسب رکوردهای تولید در گروه فولاد مبارکه طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و دستیابی به هفت رکورد تولید در فروردین‌ ماه ۱۴۰۲ و تداوم این روند از مهم‌ ترین عوامل افزایش تولید در گروه فولاد مبارکه بوده است.

وی ادامه داد: ایران از سال ۲۰۱۸ میلادی تا ۲۰۲۲ میلادی دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان به شمار می‌ آمده است، اما در نیم سال نخست سال جاری میلادی در جایگاه هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار گرفته و برزیل و ترکیه به ترتیب رتبه‌ های ۹ و ۱۰ و چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی و آلمان همچنان رتبه‌ های یک تا هفت تولید جهانی فولاد را به خود اختصاص داده‌ اند.

سلیمی گفت: بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد در شش‌ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، ۹۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد. حجم تولید جهانی در این مدت از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ کمتر بوده است. تولید چین نیز در نیم‌ سال اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱.۳ درصدی به ۵۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

یکی از طرح‌ های مهم که در سال‌ های گذشته توسط شرکت فولاد مباره به مرحله بهره‌ برداری رسیده کارخانه تولید فولاد خودرو بوده که کشور را از واردات این محصول بی‌ نیاز کرده است.

در این ارتباط یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بنا بر آمار اعلامی تولید فولاد هند و روسیه نیز همچون چین و ایران در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مثبت داشته است اما دیگر کشورهایی که در فهرست ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان قرار دارند، نیمه اول سال جاری میلادی را با کاهش تولید نسبت به نیمه اول پارسال این سال سپری کردند، اظهار کرد: فولاد مبارکه چشم‌ انداز قابل اتکایی از سودآوری و جریان نقدی را برای سهامداران خود به همراه داشته است،

عسگر نخعی با بیان اینکه توسعه کیفی در فولاد مبارکه محقق شده است که چشم انداز روشنی از فعالیت این صنعت را ترسیم می کند، گفت: با توجه به ظرفیت تولید بالای این شرکت و استخدام نیروی کار و اشتغالزایی در کنار کمک به افزایش ثروت سهامداران باید تلاش کنیم که این روند متوقف نشود؛ این در حالی است که به دلیل کمبود برق، بخشی از تولیدات به ویژه صادراتی این شرکت کاهش یافت.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی از افتخارات فولاد مبارکه

وی ادامه داد: خوشبختانه با افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی که از افتخارات فولاد مبارکه است این مشکل تا حد زیادی رفع شده است که نشان از توان داخلی کشور برای رفع مشکلات دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه یکی از بهترین نیروگاه‌ ها با راندمان بالاست و ظرفیت این نیروگاه مجموعاً نزدیک به ۹۳۰ مگاوات می‌ رسد که بسیاری از مشکلات تامین انرژی نه تنها صنعت فولاد بلکه دیگر صنایع را نیز برطرف خواهد کرد و الگویی برای دیگر بخشهای کشور نیز هست.

فولاد مبارکه با سهامداری مستقیم و غیرمستقیم در شرکت‌ هایی که تامین‌ کننده مواد اولیه در زنجیره فولاد هستند، مدیریت صنایع بالادستی خود را نیز در اختیار گرفته است ضمن آنکه با ایجاد شرکتی در زمینه تولید سنگ‌ آهن عملاً ریسک تامین مواد اولیه را تا حدود قابل‌ توجهی کاهش داده است. بررسی ها نشان می دهد که این مهم سبب شده سرمایه‌ گذاران با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به ریسک و بازده، سهامدار این شرکت شوند.

در این خصوص محمدعلی شریفی‌ نیا، مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه معتقد است: فولاد مبارکه با سهامداری مستقیم و غیرمستقیم در شرکت‌ هایی که تامین‌ کننده مواد اولیه در زنجیره فولاد هستند، مدیریت صنایع بالادستی خود را نیز در اختیار گرفته است. ضمن آنکه با ایجاد شرکتی در زمینه تولید سنگ‌ آهن عملاً ریسک تامین مواد اولیه را تا حدود قابل‌ توجهی کاهش داده است. با این حال همچنان این بنگاه بزرگ تولیدی صنعتی کشور با ریسک‌ های دیگری نیز دست‌ و پنجه نرم می‌ کند.

گرچه در این میان هیچ بنگاه اقتصادی بدون ریسک‌ های داخلی و خارجی نیست و فولاد مبارکه و سایر شرکت‌ های فولادی از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از بزرگ‌ ترین ریسک‌ های صنایع فولادی کشور، کمبود منابع آبی مورد نیاز در فرآیند تولید است که فولاد مبارکه اصفهان نیز با توجه به موقعیت جغرافیای که دارد، می توانست از این منظر آسیب ببیند اما با مدیریت مناسب و استفاده از پساب های شهری توانسته این مشکل را هم پشت سر گذاشته و به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی کشور سربلند باشد.

این شرکت همچنین در دهه اخیر با تکیه بر دانش بومی و دستاوردهای فنی توانسته گام های موثری در تکمیل زنجیره تامین و مدیریت این صنعت بردارد؛ امری که همواره یکی از دغدغه های اصلی در حوزه صنعت بوده و همواره مسئولان بر تکمیل زنجیره چرخه ای که از ابتدای آن اکتشاف و استخراج معادن سنگ آهن تا حوزه میانه آن، فرآیند تبدیل ماده اولیه به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، تختال، شمش و محصولات دیگر در کارخانه‌ های تولیدکننده آهن و فولاد و حوزه متالورژی صنعتی و در انتها شامل صنایع و شرکت‌ های مصرف‌ کننده از جمله خودرو و ساختمان ‌سازی می‌ شود تاکید داشته اند.

کد خبر: ۲۳۷٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      2 0
      حالاکه الحمدالله رکوردتولید داره وهمه جاسهام میخره پس حداقل یه فکری هم به حال نیروها شرکتی بکنه که همه جوره زیر ظلم شرکتها هستند
      • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
        0 0
        ایشون از رانت عمو جان استفاده میکنه هم آب هم دستمزد پایین هم اختلاس هم فروش بالاتر از قیمت جهانی براش مشکلی ایجاد نمیکنه همون عمو جانی که دور اول دولتهای احمدی و روحانی به نمایندگی از صندوق بین المللی پول تحت عنوان اصلاحات اقتصادی نقشه بدبختی مردم و ثروتمند شدن هم حزبیهاش رو میریخت و زمان اجرا دور بعدی دولت میرفت پشت صحنه تا چراغ خاموش ادامه بده هنوز نود هزار میلیارد اختلاس فولاد سرنوشتش معلوم نشد و پشت بحرانهای هروزه گم شد
    • IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      2 0
      این کولاک فولاد مبارکه برا سهامدارش که آب ندارد برای خودشان اگه نون داشته باشه ..بعد ۱۱ سال سهامداری این شرکت در زمان مجمع برای صنار سود به سهامدارش هزار بهانه مشکل میتراشند هر سال دریغ از پارسال .. بعد مجمع کولاک و رکورد صحبت های تبلیغات صد من ی غاز شان شروع می شود !!!!!