۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
بلوای بنزین | سیاست های غیر قیمتی دولت برای کنترل مصرف
ادامه صف های طولانی و کمبود سوخت در برخی از شهرها

بلوای بنزین | سیاست های غیر قیمتی دولت برای کنترل مصرف

در حالی این روزها اخبار متعددی در خصوص احتمال گرانی بنزین شنیده می شود که بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید دولت به دنبال کنترل مصرف از طریق سیاست های غیر قیمتی بوده و اجازه افزایش قیمت ندارد.

بازار؛ گره آب و انرژی: چند روزی است که مساله سوخت به صدر اخبار آمده و تقریبا جایی نیست که حرف بنزین نباشد. بعد از اظهارات جواد اوجی وزیر نفت مبنی بر ثابت ماندن قیمت ها شب گذشته محمد مخبر معاون اول رییس جمهور هم اعلام کرد که در هیچ یک از سطوح و مراجع تصمیم گیری دولت از جمله وزارت نفت و کمیسیون های تخصصی دولت و کارگروه ها، موضوع افزایش قیمت مطرح نیست.

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس : الزام مردم به استفاده از کارت سوخت های شخصی و همچنین اعمال محدودیت در مقدار استفاده سیاست های غیر قیمتی برای کنترل مصرف بنزین است. دولت اگر بنا داشت که مصرف را با افزایش قیمت کنترل کند چرا باید به سراغ این گزینه ها می رفت

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس هم با بیان اینکه قانون بودجه امسال به دولت اجازه افزایش قیمت را نداده است، به بازار می گوید: الزام مردم به استفاده از کارت سوخت های شخصی و همچنین اعمال محدودیت در مقدار استفاده سیاست های غیر قیمتی برای کنترل مصرف بنزین است. دولت اگر بنا داشت که مصرف را با افزایش قیمت کنترل کند چرا باید به سراغ این گزینه ها می رفت.

او می گوید: حاکمیت بنا دارد که با الزامی کردن استفاده از کارت سوخت شخصی به نوعی جلوی قاچاق سوخت را بگیرد. اما عده ای که این تصمیم و شفاف شدن به نفعشان نیست سعی دارند با سوء استفاده از شرایط موجود و برهم ریختن جو روانی جامعه شرایطی را ایجاد کند که اجرای این طرح متوقف شود.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: دستگاه قانون گذار در بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرده که در تا پایان سال ۹۰ درصد سوخت گیری بنزین و ۹۵ درصد گازوییل باید با کارت سوخت شخصی انجام شود. در واقع تنها باید ۱۰ درصد سوخت گیری بنزین و ۵ درصد گازوییل با استفاده از کارت سوخت جایگاه دار انجام شود.

بیگی نژاد معتقد است که مردم باید به استفاده از کارت سوخت شخصی عادت کنند. مگر کسی اجازه این را دارد که بدون کارت بانکی از بانک پول برداشت کند در بنزین هم همین شرایط حاکم است.

توییت نماینده شیراز در مورد کمبود بنزین

نگرانی نسبت به افزایش قیمت تقاضای بنزین را بالا برده است. سالاری به تازگی گفته که متوسط مصرف بنزین در سال گذشته ۱۰۱ میلیون لیتر در روز بوده اما این رقم در سال جاری به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی در برخی روزها تا ۱۴۲ میلیون لیتر در شبانه روز نیز مصرف بنزین را شاهد بوده‌ایم.

بلوای بنزین | سیاست های غیر قیمتی دولت برای کنترل مصرف

با وجود تاکیدات مسئولین بر ثابت ماندن قیمت ها صف های طولانی در پمپ بنزین ها همچنان ادامه دارد و در برخی از شهرها از کمبود بنزین خبر می رسید. جواد اوجی اما تاکید می کند که در هیچ کجای کشور کمبود بنزین وجود ندارد. اما روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در توییتی خطاب به وزیر نفت گفته که به نظر می رسد که به شما اطلاعات غلط داده اند. دو روز است که در شیراز بنزین به مقدار کافی عرضه نمی شود و جایگاه های سوخت در ساعت های پایانی دیگر بنزینی به مردم عرضه نمی کنند. جدای از شیراز اخبار متعددی هم از صف های طولانی بنزین در شهرهای شمالی، سیستان و بلوچستان و دیگر شهرهای مسافر پذیر و تعطیلی برخی از جایگاه ها به دلیل نبود بنزین به گوش می رسد.

دردسرهای تعیین سقف برای مردم

بعد از محدودیت در تعداد کارت سوخت جایگاه داران از اردیبهشت امسال، تقریبا از ۲۰ مرداد بود که سقف سوخت گیری با کارت آزاد جایگاه ها هم محدود شد. بر اساس تصمیم شرکت پخش و پالایش متناسب با شهرها در سطح کشور ۴ مدل سقف سوختگیری ۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری تعیین شده بود. البته این محدودیت ها تنها مربوط به کارت سوخت جایگاه دارها نبود و برای کارت های شخصی هم سقف تعیین شد. آنگونه که سخنگوی جایگاه داران سوخت می گوید برای سوخت گیری با کارت سوخت شخصی ۳ مدل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر تعیین شده است.

رییسی فرد فعال صنف جایگاه داران سوخت: در گذشته حداکثر مدت زمان سوخت گیری یک خودرو ۵ الی ۱۰ دقیقه بود اما حالا با محدودیت های اعمال شده مدت زمان سوخت گیری به ۲۵ الی ۴۰ دقیقه افزایش یافته است

ناصر رییس سابق انجمن جایگاه داران سوخت راه‌حل تعیین شده برای مدیریت مصرف سوخت را عاقلانه نمی داند و معتقد است که اجرای این روش ها جز دردسر چیزی برای مردم به ارمغان نیاورده است.

او می گوید در گذشته حداکثر مدت زمان سوخت گیری یک خودرو ۵ الی ۱۰ دقیقه بود اما حالا مدت زمان سوخت گیری به ۲۵ الی ۴۰ دقیقه افزایش یافته است. در واقع دولت با اجرای این طرح تنها مدت زمان انتظار و اتلاف وقت را در پمپ بنزین را بیشتر کرده و موجب شده که صف های طولانی در پمپ ها تشکیل شود.

این فعال صنف جایگاه داران، ادامه داد: سالهاست که به شرکت پخش و پالایش اعلام می کنیم که باید شرایطی را فراهم کند که از کارت های بانکی برای سوخت گیری استفاده شود، اما با وجود تاکیدات ما و تمام وعده های مسئولین این طرح تا حالا اجرا نشده است.

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس: هر کس روزانه به طور متوسط می تواند ۴۰ لیتر بنزین دریافت کند. در بدترین حالت با این ۴۰ لیتر می توانیم ۴۰۰ کیلومتر پیمایش انجام دهیم. به نظر من عرف مردم ۴۰۰ کیلومتر پیمایش در یک روز نیست و نباید مشکل خاصی پیش آید

اما بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس سقف سوخت گیری خودروها را منطقی می داند و معتقد است بر اساس متوسط مصرف و عرف جامعه این سقف تعیین شده است. او می گوید: هر کس روزانه به طور متوسط می تواند ۴۰ لیتر بنزین دریافت کند. در بدترین حالت با این ۴۰ لیتر می توانیم ۴۰۰ کیلومتر پیمایش انجام دهیم. به نظر من عرف مردم ۴۰۰ کیلومتر پیمایش در یک روز نیست و نباید مشکل خاصی پیش آید.

شاید سقف تعیین شده برای افرادی که در داخل شهر تردد دارند، مشکلی ایجاد نکند اما بدون شک در سفرهای بین شهری مشکلات متعددی را برای مردم به همراه داشته است. ضمن اینکه در برخی از استان های کشور همچون سیستان و بلوچستان با ۹۰۰ کیلومتر این سقف حتی در سفرهای شهری هم کفاف نمی دهد و مردم باید صبر کنند تا ساعت از ۱۲شب که گذشت، برای نوبت دوم باک را پر کرده و به مسیر خود ادامه دهند.

اینکه برمبنای اصول اقتصادی و متناسب با افزایش نرخ تورم در کشور، افزایش نرخ بنزین امری غیرطبیعی نیست، اما این افزایش نرخ از آنجا که در طول سال‌های مختلف به‌مرور صورت نگرفته، همواره فشار مضاعفی را در زمان افزایش قیمت بر مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد کرد. ضمن اینکه اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین در کشور ما خیلی بیشتر از حد انتظار بوده و بعضا به بالای ۶۰ درصد هم می رسد. ازسویی افزایش قیمت ناگهانی قیمت بنزین که سال ۹۸ صورت گرفت و تا پیش از آن نیز به‌طور مداوم ازسوی مسئولان تکذیب می‌شد، بر بی‌اعتمادی مردم افزوده است، حالا می‌ماند باور مردم که آیا قرار است صبح جمعه تازه بفهمند که قیمت بنزین گران شده یا نه.

کد خبر: ۲۳۷٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha