۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
تهاتر کالایی در کمترین حالت ممکن است| دلارهای نفتی دو برابر شدند
مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفتگو با بازار:

تهاتر کالایی در کمترین حالت ممکن است| دلارهای نفتی دو برابر شدند

خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه تهاتر برای وصول درآمدهای نفتی در کمترین حالا ممکن است، گفت: بیشتر درآمد حاصل از صادرات را به صورت ارزی دریافت می کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صادرات نفت روزهای خوبی را سپری می کند. محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار از دو برابر شدن فروش نفت در دولت سیزدهم خبر می دهد و رییس کل بانک مرکزی هم به نوعی گفته های او را تایید می کند. محمدرضا فرزین در ۲۱ مرداد امسال اعلام کرد که فروش نفت در تیرماه به بالاترین رقم در پنج سال‌گذشته رسید ‌و صادرات نفت با ۴۱‌درصد رشد روبه‌رو شد.

البته رقم دقیقی برای مقدار صادرات اعلام نمی شود اما آنگونه که از صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه برمی آید مقدار صادرات روزانه از ۱.۴ میلیون بشکه نفتی که در بودجه برای دولت تکلیف شده هم فراتر رفته است. در این میان آمارهای ثانویه بین المللی هم رشد صادرات نفت ایران را تایید می کنند.

خجسته مهر: صادرات نفت دو برابر شده و به موازادت آن درآمدهای نفتی ما هم دو برابر شده است. ضمن اینکه برخلاف آنچه ادعا می شود مشکلی از جهت وصول درآمدهای نفتی نداریم و تهاتر کالایی در کمترین حالت ممکن است

حال سئوال اینجاست که ایران چند درصد دلارهای نفتی را می تواند به صورت ارزی وصول کند. البته مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفتگو با بازار در اینباره می گوید: برخلاف آنچه ادعا می شود مشکلی از جهت وصول درآمدهای نفتی نداریم.

او در پاسخ به این سوال بازار که چه میزان از پول نفت را در قالب تهاتر دریافت می کنیم، می گوید: تهاتر کالایی در حداقل ترین حالت ممکن قرار داشته و مقداری که تهاتر می کنیم بسیار ناچیز است.

به گفته وی در واقع بیشتر درآمد حاصل از فروش نفت را به صورت ارزی دریافت می کنیم.

او همچنین تاکید می کند که به صادرات نفت در دولت سیزدهم دوبرابر شده و به موازات آن درآمدمان هم دو برابر شده است.

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که نحوه آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در روزهای گذشته حواشی بسیاری به همراه داشت است. کارشناسان بر این باورند که در حتی در صورت لغو تحریم ها و احیای برجام بدون پیوستن به FATF بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران حل نخواهد شد. حال باید در انتظار تدبیر دولتمردان باشیم.

ایران چقدر نفت صادر کرده است؟

طبق آمار منتشرشده در بولتن آماری سالانه ۲۰۲۳ اوپک، ارزش صادرات نفتی ایران در سال ۲۰۲۲، بالاتر ۳ سال گذشته بوده است. بررسی داده‌های بولتن آماری سالانه ۲۰۲۳ اوپک نشان می‌دهد ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲، به ۶/۴۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۵/۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ و ۹/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و ۴/۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش داشت و به ۵/۶۰ میلیارد دلار ارزش صادرات نفتی در سال ۲۰۱۸ که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران احیا شد، نزدیک شد.

در این میان آمار منتشر شده نشان می دهد که صادرات نفت ایران به چین هم روند افزایشی داشته است. طبق آمار مؤسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در ۳ سال گذشته ۳ برابر شده و از رقم ۳۲۴ هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

افزایش تولیدات نفتی ایران

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرده که مقدار تولید نفت ایران به همراه ۸ کشور دیگر افزایشی بوده است.

تولید روزانه نفت خام ایران در جولای ۲۰۲۳ نسبت به ماه قبل از آن ۶۸ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در ماه ژوئن ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود

آنگونه که در این گزارش آمده تولید روزانه نفت خام ایران در جولای ۲۰۲۳ نسبت به ماه قبل از آن ۶۸ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در ماه ژوئن ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

لازم به یادآوری است که کل تولید نفت اوپک در هفتمین ماه سال میلادی جاری ۲۷ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز بوده و ایران هم اکنون چهارمین تولید کننده نفت اوپک است.

کد خبر: ۲۳۷٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خبر نیست IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      بیکاری و بی خبر بودن مانند هم اند