برای توسعه تجارت باید به همه بازارهای جهانی متصل باشیم
رئیس اتاق کرمان:

برای توسعه تجارت باید به همه بازارهای جهانی متصل باشیم

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه ۵ درصد از تجارت جهانی به کشورهای همسایه اختصاص دارد، بر ضرورت اتصال به همه بازارهای جهانی به‌منظور توسعه تجارت تأکید کرد.

به گزارش بازار، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به اینکه سهم خاورمیانه در تجارت جهانی ۴.۸ درصد و سهم منطقه روسیه ۲.۶ درصد است، گفت: سهم کشورهای همسایه ایران درمجموع ۵ درصد از تجارت جهانی است و طی ۷۰ سال گذشته نیز همین‌گونه بوده و ما نمی‌توانیم صرفاً و فقط با ارتباط با این کشورها به توسعه تجارت دست یابیم و باید به سایر بازارهای دنیا متصل شویم.

طبیب زاده در نشست جمعی از صادرکنندگان و واردکنندگان استان با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با موضوع نقش‌آفرینی بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی، افزود: کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری‌های شانگهای و حتی اوراسیا که تفاهم‌نامه تجاری با ایران دارد، به دلیل منافع خود و عدم تمایل به همگرایی با ایران، چندان نقشی در توسعه تجارت ایران ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها مشخص شده که ایران نه به‌عنوان مبدأ و نه به‌عنوان مقصد در برنامه توسعه تجارت این کشورها نیست و به‌نوعی بر روی بازار ایران حساب نمی‌کنند.

طبیب زاده، با تأکید بر لزوم توجه به سایر بازارهای جهان اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای ورود به بازار آفریقا، درخواست داریم که امکان حضور در کشورهای مختلف آفریقایی برای تجار کرمان فراهم شود.

وی به بیان ظرفیت‌های استان کرمان پرداخت و گفت: سه شرکت بزرگ پیمانکاری و مهندسی مشاور برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در کرمان و در بالاترین سطح خود فعال هستند که می‌توانند در زمینه احداث در هر کشوری خدمات خوبی ارائه دهند.

طبیب زاده افزود: همچنین کرمان از نظر تولید مصالح ساختمانی باکیفیت ازجمله سیمان مطلوب و انواع سیم و کابل ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و همچنین در زمینه معدن با در اختیار داشتن تکنولوژی‌های بالا در اکتشاف، استخراج، بهره‌وری و فرآوری مواد معدنی می‌تواند به آفریقا کمک کند.

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه در استان کرمان تولید صادرات محور و چشم‌انداز صادرات ۱۰ میلیارد دلاری را در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: مسائل مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان، عدم توان رقابت صادرکنندگان با پتروشیمی‌ها در خصوص ارز اختصاص داده شده، عدم هماهنگی‌های لازم در گمرکات کشور به‌ویژه مرزها، عدم ثبات قوانین و مقررات و نرخ ارز باعث شده استان کرمان دیگر صادرکننده بزرگ خشکبار نداشته باشد.

وی افزود: امسال ۶۵۰ هزار تن تولید پسته آمریکاست و با حساب پسته باقی مانده از سال گذشته این کشور در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن پسته بالقوه در بازارهای دنیا دارد که ایران باید بتواند در این شرایط سخت رقابتی ۲۰۰ هزار تن پسته امسال خود را به فروش برساند.

در ادامه این نشست استاندار کرمان گفت: شناسایی صحیح کشورهای مقصد اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های استان بسیار مهم است و صادرکنندگان با توجه به مشکلی که در هر یک از کشورها دارند می‌توان با سفارتخانه‌ها هماهنگ کرد.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: در زمینه بحث تهاتر در صادرات محصولات استان باید از ظرفیت وزارت امور خارجه بیشتر استفاده کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه تکلیف ما خلق ارز برای کشور است، گفت: با روش‌هایی مانند صادرات به‌ویژه صادرات محصولات دانش‌بنیان، واردات، انتقال تکنولوژی، صدور خدمات مهندسی، سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور، ترانزیت و... می‌توان به خلق ارز رسید.

مهدی صفری، افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد کرمان، این استان می‌تواند در بخش خدمات فنی و مهندسی، معدن، قطعات و ماشین‌آلات در بازار کشورهای مختلف آفریقایی ورود و موفق عمل کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیاست ایران در آفریقا این است که نیروهایی را از این کشور وارد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور کنیم و پس از کسب مهارت‌های لازم، نمایندگی‌هایی مانند تعمیر خودرو را در آفریقا ایجاد کنیم.

صفری تصریح کرد: به همه صادرکنندگان برای ورود به بازارهای مختلف به‌ویژه آفریقا کمک و راهنمایی ارائه خواهیم کرد.

در این نشست برخی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان مسائلی را در زمینه‌های دیپلماسی اقتصادی مطرح کردند.

کد خبر: ۲۳۷٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha