۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
افزایش ظرفیت تولید مواد غذایی به ۸۵ درصد
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد:

افزایش ظرفیت تولید مواد غذایی به ۸۵ درصد

سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد انرژی غذایی کشور را از تولید داخل تأمین می‌کنیم. اما به نظر من هنوز این میزان کافی نیست و حداقل ۵ درصد باید به این میزان اضافه کنیم و از نظر کارشناسی فکر می‌کنم که خودکفایی ۸۵ درصدی برای کشور بسیار مناسب است.

به گزارش بازار، عباس کشاورز در مصاحبه ای تفصیلی با خبرگزاری فارس با اعلام این مطلب افزود: برای تامین بقیه محصولات مورد نیاز باید بر مبنای مزیتی که در محصولات کشاورزی داریم تولید  و واردات آنها را جایگزین کنیم، یعنی برخی کالاها را که مزیت داریم تولید و صادر کنیم و برخی را که نداریم، وارد کنیم.

وی ادامه داد: موضوع مزیت و منابع آب از مواردی است که باید خیلی به آن توجه داشت و باید همواره این دو تا بخش را با هم ببینیم. باید برای هر تولیدی میزان آبی که مصرف می کنیم را در نظر بگیریم و تولید ما با میزان مصرف آبی که دارد اهمیت پیدا می‌کند. از سوی دیگر امنیت غذایی را هم باید در کنار درآمد کشاورزان ببینیم و متعادل کردن و همسنگ کردن اینها از وظایف جهاد کشاورزی است.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: البته این را هم عرض کنم که در تمام دنیا تلاش بر این است که  ۸۰ تا ۸۵ درصد نیازشان را از تولید داخل تأمین کنند و برای بسیاری از کشورها با وجود آب کافی رسیدن به این رقم یک آمال و آرزو است و هیچ کشوری نیست که بتواند که صددرصد و حتی ۹۰ درصد غذای مورد نیازش را از داخل تأمین کند.

کشاورز خاطرنشان کرد: منظور ما از مزیت‌ نسبی این نیست که مثلا باغ پسته را رها کنیم و برویم گندم بکاریم، پسته سالانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد و تقریباً محصول بی‌رقیبی است و برای کشور شغل ایجاد میکند. مزیت نسبی را باید طوری ببینیم که به تأمین امنیت غذایی منجر شود؛ یعنی تعادلی بین این دو ایجاد کنیم.

کد خبر: ۲٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha