۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
وضعیت داروسازان حادتر می شود؛ دوای درد در دستان بدهکار تامین اجتماعی و بیمارستان های دولتی
یک فعال صنعت دارو در گفتگو با بازار:

وضعیت داروسازان حادتر می شود؛ دوای درد در دستان بدهکار تامین اجتماعی و بیمارستان های دولتی

امین لو فعال صنعت دارو گفت: ۳۲ همت از مطالبات شرکت های داروسازی در اختیار بیمارستان های دولتی و سازمان تامین اجتماعی است که باید به شرکت های پخش بپردازند تا به دست داروسازان برسد.

بازار؛ گروه صنعت: شرکت های داروسازی نقدینگی ندارند و بخش مهمی از سرمایه آن ها در بیمارستان های دولتی، بعضا خصوصی و سازمان تامین اجتماعی بلوکه شده است. حجم مطالبات شرکت های پخش که رابط شرکت های داروسازی با بیمارستان های دولتی، دانشگاه های پزشکی، داروخانه ها و سایر مراکز دریافت کننده دارو و تجهیزات پزشکی هستند به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی قابل توجهی که بخش مهمی از سرمایه شرکت های داروسازی برای تحقیق و توسعه، توسعه سبد محصولی و ادامه تولید را تشکیل می دهد و بخشی در اختیار بیمه ها به خصوص بیمه تامین اجتماعی، سایر مراکز دولتی و بخش کمی نیز در اختیار مراکز خصوصی است.

۳۲ همت مطالبات شرکت های داروسازی

در این رابطه کسری امین لو فعال صنعت دارو با اشاره به حجم مطالبات شرکت های پخش که مطالبات شرکت های داروسازی هم هست به بازار گفت: حجم مطالبات سررسید شده ی شرکت های پخش از بیمارستان های دولتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، از بیمارستان های غیر دولتی حدود ۶ هزار میلیارد تومان و از داروخانه های بخش خصوصی نیز ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

کل مطالبات شرکت های پخش تا پایان خرداد ماه به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است

وی با اشاره به اینکه مجموع کل مطالبات شرکت های پخش از مجموعه های یاد شده که سررسید شده تا پایان خرداد ماه به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

امین لو با اشاره به بدهی ۱۶ هزار میلیارد تومانی داروخانه های خصوصی به شرکت های پخش که باعث کاهش سرمایه شرکت های داروسازی شده ادامه داد: این بدهی در اصل بدهی تامین اجتماعی به داروخانه ها است که باید پرداخت کند تا داروخانه ها آن را به شرکت های پخش و از طریق شرکت های پخش به تولید کننده ها بپردازد.

بدهی یک میلیارد دلاری تامین اجتماعی به داروخانه ها

بر اساس بدهی تامین اجتماعی به زنجیره دارو، این سازمان باید بر مبنای ارز نیما یک میلیارد دلار ارز از چرخه ی تامین دارو را به صورت معوقات بپردازد. در این رابطه امین لو بیان داشت: نقدینگی ای که امروز از آن صحبت به میان می آید در عمل باید به چرخه ی تولید دارو تزریق می شد که نشده است.

وی افزود: این در حالی است که تولید کنندگان، دارو را تحویل داده اند و ارز آن را هنوز موفق به باز پس گیری نشده اند و اکنون با چالش شدید نقدینگی مواجه شده اند.

عدم تزریق به موقع نقدینگی، شرکت های داروسازی و داروخانه ها را با چالش جدی مواجه کرده است

امین لو با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار سرمایه کمی نیست که تامین اجتماعی آن را به چرخه دارو بدهکار است ادامه داد: این در حالی است که تامین اجتماعی ۲۷ درصد از کارفرما و مردم دریافت می کند که ۹.۲۷ آن مربوط به حوزه درمان است اما به بخش درمان تزریق نکرده است که اگر برگردد کمک بزرگی به زنجیره دارو می کند.

فعال صنعت دارو تاکید کرد: البته در مورد بیمه سلامت و نیروهای مسلح اطلاعی ندارم و بیشترین بدهی و پوشش مربوط به تامین اجتماعی در بخش درمان است. این عدم تزریق به موقع نقدینگی، شرکت های داروسازی و داروخانه ها را با چالش جدی مواجه کرده و آن ها را از برنامه ریزی هایشان عقب انداخته است.

این داروساز افزود: این مبالغ باید از طریق تامین اجتماعی به داروخانه ها و از طریق آن ها به شرکت های پخش و در نهایت شرکت های داروسازی تزریق شود. بنابراین همه این فشار مالی در نهایت به تولیدکنندگان دارو بر می گردد و وقتی آن ها با چالش ریالی مواجه باشند در هر زمینه ای از شیرخشک گرفته تا تولید دارو با چالش مواجه هستند و کمبودها بروز می کند.

کد خبر: ۲۳۷٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha