۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
عملکرد بانک‌ها در حمایت از تولید قابل دفاع نیست
رئیس اتاق یاسوج:

عملکرد بانک‌ها در حمایت از تولید قابل دفاع نیست

قبادی، رئیس اتاق یاسوج، طولانی شدن فرایند پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و همکاری نکردن بانک‌ها را یکی از عواملی عنوان کرد که به تولید آسیب می‌زند و مانع رشد آن می‌شود.

به گزارش بازار، عبدالله قبادی رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با انتقاد از عملکرد بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از تولید، گفت: همکاری بانک‌ها با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران قابل دفاع نیست. برخی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان در هنگام مراجعه به بانک‌ها، با رفتارهای نادرست مواجه می‌شوند و تسهیلاتی که برای بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود به‌صورت ناقص و با اتلاف وقت بسیار زیاد پرداخت می‌شود.

قبادی در هفتاد و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: رویکرد بانک‌ها به توسعه اقتصادی و اشتغال و تولید استان خدشه وارد می‌کند و تاکنون چاره‌ای برای این معضل اندیشیده نشده است؛ درحالی‌که بانک‌ها به‌عنوان واسطه گران مالی می‌توانند به رونق اقتصاد استان کمک کنند و حتی در سطح گسترده‌تر با بهبود شرایط اقتصادی استان راه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی راحت‌تر فراهم می‌شود.

وی اظهار کرد: نهادهای اعتباری نظیر بانک‌ها و مؤسسات مالی به‌عنوان بازیگران اصلی تأمین مالی نقش‌آفرینی می‌کنند و درواقع بانک‌ها فراهم‌کنندگان فضای مساعد برای این مهم محسوب می‌شوند.

وی افزود: بانک‌ها به‌عنوان واسطه گران مالی، از طریق کاهش هزینه‌های مبادلاتی، ایجاد سهولت در دسترسی به منابع سرمایه‌ای برای مدیران و سرمایه‌گذاران علاوه بر رونق بخشیدن به فعالیت‌ها و ارتقای اقتصاد داخلی، زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم خواهند کرد؛ باوجوداین، مجموعه‌ای از عوامل و مشکلات منجر به این شده است که حمایت بانک‌ها از تولید یک حمایت مؤثر و قابل دفاع نباشند.

قبادی در ادامه به مشکلات حوزه کسب‌وکار پرداخت و گفت: مشکلات مربوط به فرهنگ کار و عادت به دریافت تسهیلات، ضعف‌های ساختاری در نظام تأمین مالی تولید، تضاد منافع بخش تولید و نظام بانکی، بازدهی پایین و پر ریسک بودن تولید، پربازده بودن بازارهای غیر مولد، محیط کسب‌وکار نامطلوب برای تولید، ضعف‌های ساختاری و قانونی در بانک‌داری، انحراف منابع در شبکه بانکی و سوق دادن منابع به شرکت داری و بنگاه‌داری مواردی است که حوزه کسب‌وکار با آن مواجه است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به این موضوع مهم و اساسی اشاره شد و انتظار داریم مدیران محترم و مسئولین بانک‌های استان در این گفت‌وگو مشارکت کنند تا با همیاری و همکاری این مشکل اساسی و چالش مهم بخش تولید استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی و برای آن راه‌حل مناسبی ارائه شود.

امین منوچهری، مشاور اقتصادی اتاق یاسوج نیز در این نشست، گفت: بانک‌ها مشکلات اساسی برای واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان در استان ایجاد کرده‌اند.

وی عنوان کرد: بانک‌های استان توان پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را ندارند و بیشتر به پرداخت تسهیلات تکلیفی ازجمله تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اکتفا کرده‌اند.

مشاور اتاق یاسوج با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸، اضافه کرد: هیچ ابلاغی در سال ۱۴۰۲ صورت نگرفته است و تولیدکنندگان چشم‌انتظار این تسهیلات هستند.

همچنین، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، گفت: حمایت از تولید در اولویت بانک‌ها است و هیچ تقابلی با فعالان بخش خصوصی نداریم و باید مشکلات استان احصا و رسیدگی شوند.

منصور دانش‌آموز افزود: یقیناً بانک‌های استان در وصول مطالباتشان از واحدهای تولیدی، عجولانه اقدام نکرده‌اند به‌گونه‌ای که در استان مطالبات وصول نشده‌ای وجود دارد که مربوط به ۲۲ سال قبل است.

وی تأکید کرد: در این استان اگر مطالبات بانک وصول شود باید پاسخگو باشیم اگر هم وصول نشود بازهم هم باید پاسخگو باشیم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال‌های سال فردی به اسم تولیدکننده از منابع دولتی سوءاستفاده می‌کند که در این رابطه باید قوانینی باشد که پول‌ها و تسهیلات گرفته را برگرداند.

دانش‌آموز اضافه کرد: دولت حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگان دارد به‌گونه‌ای که از پرداخت پول آب، برق و گاز معاف‌اند و خدمات زیادی به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: منابع مالی واحدهای تولیدی استان باید در بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد باشند؛ اما این منابع در اختیار بانک‌های تهران قرار دارد. این اقدام تولیدکنندگان باعث می‌شود که فردی در تهران چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات بگیرد و در این استان تنها یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید به شکل تسهیلات بین ۱۳ هزار نفر توزیع شود به این معنا که سه هزار کهگیلویه و بویراحمدی یک‌سوم یک نفر در تهران تسهیلات دریافت می‌کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه تولیدکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد منابع خود را در اختیار بانک‌های همین استان قرار دهند سبب می‌شود با تزریق تسهیلات چرخ تولید بیشتر بچرخد.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تسهیلات تکلیفی را نسبت به سایر تسهیلات دارد و دومین استانی است که نسبت به منابع بیشترین تسهیلات را ارائه داده است.

در ادامه نماینده یکی از بانک‌ها، گفت: در دولت نهم و دهم طرحی بوده که یک ریال پرداختی به بانک نداشته است اما ما را تحت‌فشار قرار دادند که تسهیلات موردنیاز آن طرح را پرداخت کنیم و الآن میزان بدهی این واحد به بانک یک میلیارد تومان است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه دلسوزی‌های بی‌جا در سیستم بانکی منجر به انحراف تسهیلات شده گفت: اهلیت سرمایه‌گذار را بسنجید سپس تسهیلات پرداخت کنید، برخی افراد که فاقد اهلیت بودند تسهیلات دریافت کردند و زن و فرزند و مردم و همه ما را گرفتار کردند.

سید علی ملک‌حسینی در خصوص اینکه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به افراد خاصی، تحت‌فشار قرار می‌گیرند، گفت: این دلسوزی‌های بی‌جا را حتی اگر به شما فشار بیاورند کنار بگذارید و کار خودتان را انجام دهید.

وی با اشاره به ظرفیت پیگیری طرح‌ها در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گفت: از بانک‌ها خواستیم طرح‌هایی را که انحراف تسهیلات داشتند را مشخص کنند که برای وصول مطالبات طرح‌هایی که انحراف تسهیلات داشتند بانک‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

کد خبر: ۲۳۷٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha