۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
صافکاری یا برق خودرو؛ مقایسه سختی، درآمد و مدت یادگیری

صافکاری یا برق خودرو؛ مقایسه سختی، درآمد و مدت یادگیری

اگر در ابتدای راه هستید و نمی‌دانید صافکاری بهتره یا برق خودرو؟ یا اگر به دنبال مقایسه درآمد، نحوه یادگیری، مدت یادگیری، سختی‌کار، آینده شغلی و به طور کلی تفاوت برق خودرو و صافکاری هستید؟

به گزارش بازار، اگر در ابتدای راه هستید و نمی‌دانید صافکاری بهتره یا برق خودرو؟ یا اگر به دنبال مقایسه درآمد، نحوه یادگیری، مدت یادگیری، سختی‌کار، آینده شغلی و به طور کلی تفاوت برق خودرو و صافکاری هستید؟ این صفحه دقیقا برای پاسخ به سوالات شماست.
با این که برق خودرو و صافکاری هردو در زمینه مربوط به تعمیرات و نگهداری ماشین هستند اما وظایف مختلفی را دارند، برقکار با برق خودرو سروکار دارد ولی صافکار خدمات مربوط به بدنه خودرو را انجام می‌دهد. از این جهت میزان حقوق، بازارکار، سرمایه اولیه، مدارک و ... در این دو شغل متفاوت است که در ادامه این متن به صورت کامل به وجه تمایز صافکاری و برق خودرو خواهیم پرداخت.

 تفاوت برق خودرو و صافکاری(در یک نگاه)

به صورت کلی مقایسه شغل صافکاری و برق خودرو؛ به بررسی تفاوت‌های این شغل از نظر بازار کار، نوع یادگیری، نحوه شروع کار، هزینه اولیه و ... اشاره دارد.

از این جهت ما در جدول زیر به صورت خلاصه و کامل این تفاوت‎ها را شرح داده‌ایم.

ویژگی متفاوت

شغل صافکاری

شغل برق خودرو

نحوه یادگیری

از طریق آموزشگاه یا شاگردی

تحصیل، آموزشگاه، شاگردی

مدت زمان یادگیری حدودی

۴۰ ساعت تا چند سال

۱۰۵ ساعت تا چند سال

مرکز یادگیری

آموزشگاه فنی حرفه‌ای

آموزشگاه فنی حرفه‌ای و مدرسه یا دانشگاه

مدرک

مدرک فنی حرفه‌ای

مدرک فنی حرفه ای و مدرک پایان تحصیلی

نحوه ورود به بازار کار

همکاری، راه اندازی کسب و کار

استخدام، همکاری، راه اندازی کسب و کار

وظایف

صافکاری بدنه خودرو

بررسی برق خودرو

شرایط بازار کار

خوب

بسیار عالی

میزان درآمد حدودی

۷ میلیون تا حدود ۲۰ میلیون در ماه

۷ میلیون تا حدود ۳۵ میلیون در ماه

سرمایه اولیه مورد نیاز حدودی

۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان حدودا

۱۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان

۸ ویژگی متفاوت شغل صافکاری و برقکاری خودرو

طبق بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم ۸ ویژگی بسیار مهم هستند که این دو شغل را از هم تفکیک کرده و در انتخاب فرد جهت ورود به این رشته‌ها تاثیرگذار هستند. خصوصیاتی که دو شغل برقکاری و صافکاری را تفکیک می‌کنند به شرح زیر می‌باشند:

نحوه یادگیری صافکاری و برقکاری

از آنجایی که برقکاری، یک شغل جامع‌تر از صافکای است از این جهت  از طریق تحصیل در دبیرستان یا دانشگاه قابل یادگیری است اما اگر دوره تحصیلی خود را گذارنده‌اید می‌توانید از طریق همکاری در باطری سازی‌ها و خدمات مربوط به برق خودرو در این حرفه کسب مهارت نمایید اما این روش مدت‌ها زمان‌بر است بنابراین چنانچه به دنبال یک روش راحت‌تر، سریع‌تر و جامع‌تر هستید شرکت در دوره ‌آموزشی آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد.

صافکاری یا برق خودرو؛ مقایسه سختی، درآمد و مدت یادگیری

اما در شغل صافکاری شما شرایط تحصیل ندارید و می‌توانید از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی و یا شاگردی این حرفه را یاد بگیرد.

تفاوت شغل صافکاری و برقکاری خودرو؛ مدت زمان یادگیری

انتخاب روش یادگیری، تاثیر مستقیمی روی مدت زمان یادگیری شما دارد، به عنوان مثال اگر بخواهید از طریق تحصیلات این حرفه را یاد بگیرید حداقل به چندین سال زمان نیاز دارید.
وضع در روش شاگردی هم به همین صورت است چه صافکاری و چه برقکاری ماشین هیچ فرقی ندارد، اگر بخواهید به صورت شاگردی در یک مغازه مشغول به کار شوید حداقل به چند سال زمان نیاز دارید تا تمام مهارت‌های اولیه را کسب کنید.
اما اگر زمان برای شما مهم است، توصیه می‌کنیم حتما در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای شرکت کنید چرا که در کوتاه‌ترین مدت، تخصص‌ها توسط اساتید به شما آموزش داده خواهند شد.

فرق شغل صافکاری و شغل برقکاری؛ مرکز یادگیری

از دیگر تفاوت‌های این دو شغل می‎توان به مرکز یادگیری آنها اشاره کرد، شغل صافکاری بیشتر به صورت شاگردی یاد گرفته می‌شود گرچه برخی آموزشگاه‌ها این رشته را تدریس می‌کنند اما استقبال بیشتر به سمت یادگیری از طریق شاگردی است.

اما در شغل برقکاری از جهت آن که مباحث بسیار جامع‌تر می‌باشد و همچنین یادگیری به صورت تئوری و عملی است، بیشتر هنرجویان با وجود روش شاگردی یا تحصیلات، ترجیح می‌دهند جهت یادگیری در دوره آموزشی مربوط به آموزشگاه فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.

مقایسه برقکاری و صافکاری؛ مدرک

داشتن مدرک مزیت‌هایی مانند اخذ وام، اخذ مجوز، مهاجرت و ... را دارد از این جهت بسیار مهم است. حال در رشته برقکاری یا صافکاری در صورتی که در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای معتبر شرکت کنید می‌توانید مدرک دریافت نمایید. اما مدرک برقکاری از این جهت دارای اهمیت است که جهت استخدام می‌توانید به واسطه همین مدرک در شرکت‌ها یا کارخانجات معتبر استخدام شوید.

نحوه ورود به بازار کار در شغل صافکاری و برقکاری

در شغل صافکاری شما می‌توانید به صورت یک همکار در یک مغازه یا مراکز مربوط به صافکاری، ترمیم... مربوط به بدنه خودرو مشغول به کار شوید یا در صورت داشتن سرمایه اولیه، یک کسب و کار مستقل راه‎اندازی کنید.

اما در شغل برقکار شما علاوه بر موارد بالا می‌توانید در یک کارخانه، شرکت معتبر، تعمیرگاه‌های خصوصی استخدام شوید و از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار شوید.

وظایف برقکار و صافکار خودرو

یک برقکار وظایف تشخیص و تعمیر مشکلات فنی خودرو، تعمیر سیستم صوتی، تهویه مطبوع، تعمیر سیستم ایمنی خودرو را برعهده دارد.

یک صافکار وظیفه ترمیم شیشه، رنگ آمیزی بدنه، تعویض قطعات بدنه، پولیش و جلا، تعمیر آسیب به بدنه ماشین را بر عهده دارد.

شرایط بازار کار شغل صافکاری و شغل برقکاری خودرو

با رشد روز افزون تعداد خودروها و با فرض بر این که به طور میانگین بعد از ۲ سال هر خودرویی نیاز به تعمیر دارد از این جهت شغل برقکار خودرو از بازار کار خوبی برخوردار است همچنین این که به دلیل وسعت کار برقکار خودرو می‌تواند در کارخانجات مرتبط استخدام شود.

در شغل صافکاری هم به همین صورت است و به دلیل وجود تصادفات جاده‌ای این شغل هم پر رونق است.

تفاوت شغل صافکاری خودرو و برقکاری در میزان درآمد

همه چیز به مهارت، تجربه، محل زندگی ... شما بستگی دارد، اما به صورت کلی می‌توان گفت که شغل برقکار خودرو درآمد بسیار بیشتری نسبت به شغل صافکار خودرو دارد.

سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی صافکاری یا برقکاری

سرمایه اولیه هر دو شغل برقکاری و صافکاری به عوامل مختلفی مانند مکان تعمیرگاه، اندازه، تجهیزات و ابزارها بستگی دارد به صورت میانگین برای شغل صافکاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و برای شغل برقکاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

آینده شغلی صافکاری بهتره یا برق خودرو؟

آینده شغلی هر دو شغل به ظاهر خوب است اما تقاضا برای شغل برقکاری خودروکمی بیشتر است، همچنین میزان حقوق و دستمزد آن هم بیشتر خواهد شد. از این رو شغل برقکاری را می‌توان یک شغل پر سود و با آینده درخشان‌تر دانست.

یادگیری برق خودرو؛ اولین گام

صافکاری یا برق خودرو؛ مقایسه سختی، درآمد و مدت یادگیری

تا اینجا در مورد تفاوت‌های مربوط به شغل برقکار و صافکاری خودرو گفتیم اما یک موضوع مهم انتخاب آموزشگاه برای یادگیری حرفه‌ای مهارت‌ها آن هم در مدت زمان کوتاه است. اگر به دنبال یک مرکز معتبر هستید که ضمن برگزاری کلاس‌ها به صورت منظم، داشتن اساتید معتبر، آموزش تئوری و عملی به شما مدرک فنی حرفه‌ای بین المللی اعطا کند، ما به شما آموزشگاه فنی حرفه‌ای دارالفنون را معرفی می‌کنیم.
آموزشگاه درالفنون با داشتن مزیت رقابتی بسیار نظیر آموزش بسیار عالی همراه با تست توسط کارآموز زیر نظر استاد، ارائه خوابگاه به دانشجویان غیر بومی، شرایط قسطی پرداخت شهریه یکی از بهترین آموزشگاه‌ها در سطح کشور است. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری دریافت نمایید به سایت  https://darr.irمراجعه کنید.

کد خبر: ۲۳۷٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha