۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
۲۶۹ شهر در تنش آبی| ۳۷ میلیون نفر تحت‌پوشش شبکه فاضلاب هستند

۲۶۹ شهر در تنش آبی| ۳۷ میلیون نفر تحت‌پوشش شبکه فاضلاب هستند

امینی سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ۲۶۹ شهر کشور در تنش آبی قرار دارند، گفت: برای مقابله با تنش آبی در شهر مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد دوستی پروژه های متعددی تعریف شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هاشم امینی سخنگوی صنعت آب طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران میانگین مصرف کشور را ۲۳۰ لیتر در شبانه‌ روز اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۹۰ لیتر در بخش خانگی و ۴۰ لیتر در بخش غیرخانگی به مصرف می سد که تلاش می شود با اقدام های مختلف این میزان به ۱۵۰ لیتر کاهش یابد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف (که ۱۵ متر مکعب است)؛ یعنی ۳۰ متر مکعب مصرف داشته باشند، بد مصرف محسوب می‌ شوند، گفت: برای مدیریت مصرف مشترکان بد مصرف هم جریمه شده و آب را به قیمت واقعی دریافت کرده و هم با قطع موقت آب رو به‌رو می‌ شوند.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور، قیمت تمام شده آب را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هزینه‌ ای که مشترکان معمولی به ازای هر متر مکعب آب پرداخت می کنند ۱۵۵۲ تومان است حال آنکه از مشترکان بد مصرف به ازای هر متر مکعب پنج هزار تومان دریافت می‌ شود.

او همچنین درباره شهرهای دارای تنش آبی اظهار داشت: شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده سالانه در برخی شهرها ناترازی منابع و مصارف آب داشته باشیم و دسترسی مشترکین به آب شرب دچار مخاطره شود برای حل این موضوع آبفا با پایش منابع و مصارف و بررسی ناترازی تامین و مصرف پروژه های مختلفی را تعریف کرده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۹ شهر دارای تنش آبی هستند، گفت: برای شهر مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد دوستی پروژه های متعددی تعریف کرده ایم، همچنین در تبریز به دلیل از دست دادن سد نهند پروه هایی را تعریف کردیم. در طبس، زنجان و چاه نیمه های سیستان و همچنین آبهای زیرزمینی دچار مخاطره هستند و تماما پروژه تعریف شده است.

وی تاکید کرد: ما ۸۴ پروژه در سطح کشور در دستور کار داریم و امروز مورد حادی برای تامین آب نداریم.

بیش از نیمی از مردم تحت پوشش شبکه فاضلاب

امینی در ادامه گفت: اکنون ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور معادل ۵۴.۴ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و این میزان از جمعیت در قالب ۲۶۴ تصفیه‌خانه جمع آوری فاضلاب قرار دارند.

وی ادامه‌داد: توسعه شبکه فاضلاب در سال های گذشته یک امر لوکس تلقی می شد، اما امروزه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان‌کرد: هر میزان شبکه فاضلاب توسعه یابد، منافع آن هم به محیط زیست می رسد و هم توسعه بهداشت را به دنبال دارد.

او خاطرنشان‌کرد: ۱۲ پروژه مهم از ابتدای دولت در بخش شبکه فاضلاب و تصفیه‌ خانه تا به امروز به بهره برداری رسیده است. ضمن اینکه ۲۳ تصفیه خانه برای ۳ میلیون نفر با ظرفیت ۵۰۶ هزار مترمکعب هم به بهره برداری خواهد رسید.

امینی همچنین در خصوص شبکه فرسوده لوله‌ کشی در ایران و هدر رفت آب در این بخش گفت: شبکه آب کشور از جنس های مختلف لوله های ایرانی، فولادی، چدنی است و به مرور زمان دچار فرسودگی می شود و باعث می شود نتوانیم آنطور که باید در حوزه آب شرب خانگی از نظر کیفی و کمی پاسخگو باشیم و باید بخشی از آن تعویض شود.

به گفته او، بخشی از وظایف مستمر و روزمره شرکت های آب و فاضلاب، تعویض و اصلاح شبکه های آب و انشعاب های آب است که در جلسات بعدی اشاره خواهد شد که سالانه چقدر از این شبکه های فرسوده اصلاح می شود که مانع هدررفت آب در شبکه خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۷٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      اب تصفیه را بدید بیرون استفاده کنند نه اب سالم وتمیز را اون وقت مشکل حله