۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به ایران نداد| حقابه هیرمند در۴  سال اخیر پرداخت نشده
معاون وزیر نیرو:

افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به ایران نداد| حقابه هیرمند در۴ سال اخیر پرداخت نشده

جوانبخت معاون وزیر نیرو با اشاره به عدم پرداخت حقابه هیرمند در ۴ سال قبل گفت:اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی داده شد اما افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به ایران نداد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به تیم فنی ایران نداد.» این خبر را در محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در حالی اعلام کرده که بر اساس یکی از مفاد معاهده ۱۳۵۱ چنانچه طرف ایرانی از آمار اعلامی از طرف افغانستان قانع نشود، باید بتواند که از سازه ها و بالادست این رود بازدید داشته باشد.

آنگونه که معاون وزیر نیرو طی یک نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران سخن می گفت، که طی ۱.۵ سال گذشته ۳ جلسه با کمیساران و ۲ جلسه حاشیه‌ای در این خصوص برگزار شده اما در هر حال اجازه بازدید به ایران داده نمی‌شد. در نهایت افغانستان بعد از اصرار ما و کمک وزارت امور خارجه اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد.

استدلال های افغانستان برای عدم پرداخت حقابه ایران

جوانبخت با بیان اینکه بر اساس مشاهدات تیم فنی ایران جریان آب به سمت سد کجکی برقرار بوده و آب در جریان است، ادامه داد: متاسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را به ما ندادند. این در حالی است که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است که این سد ذخایر آبی مناسبی دارد.

مقامات افغانستان مدعی هستند اگر از سد کجکی آبی رهاسازی شود، در طول ۷۰۰ کیلومتری تا رسیدن به مرز ایران، به خاطر خشکی مسیر، این آب رهاسازی شده به ایران نمی‌رسد

جوانبخت با بیان اینکه در این سفر، قرار شد طرفین روی نحوه تأمین حق آبه ایران مذاکرات را ادامه دهند، گفت: مقامات افغانستان مدعی هستند اگر از سد کجکی آبی رهاسازی شود، در طول ۷۰۰ کیلومتری تا رسیدن به مرز ایران، به خاطر خشکی مسیر، این آب رهاسازی شده به ایران نمی‌رسد، اما تیم فنی ایران مطرح کرد که می‌توان با محاسبات هیدرولوژیکی، حق‌آبه ایران را تأمین کرد.

به گفته معاون وزیر نیرو، بر اساس معاهده ۱۳۵۱ سالانه باید ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از هیرمند وارد کشور شود، اما متاسفانه این اتفاق در ۳ الی ۴ سال گذشته نیفتاده و آب موثری از سوی افغانستان به سمت ایران رهاسازی نشده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: اینکه تیم فنی ایران از ایستگاه آب‌سنجی بالادست سد کجکی بازدید کرد، اتفاق خوبی بود که طبق معاهده باید پیش از این نیز اجازه بازدید به تیم فنی ایران داده می‌شد اما برای اولین بار این اجازه صادر شد و ما موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

در شرایط خاص آبی قرار داریم

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش بارندگی ها در کشور، ادامه داد: ما همه ساله در کشور با صدها نقاط دارای تنش آبی مواجه هستیم که بعضا نقاطی با تنش‌های شدیدی را شاهد خواهیم بود، از جمله وضعیت سد اکباتان در سال آبی گذشته بود که با تمام شدن ذخایر آبی سد مواجه شدیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اذعان داشت: در حالی که میزان بارش‌ها و ورودی آب به سدهای کشور نسبت به سال آبی گذشته به‌طور نسبی بهتر بوده، اما نسبت به شرایط نرمال آبی، با کاهش مواجه‌ایم و شرایط آبی کشور، شرایطی خاص و ویژه است.

وی افزود: در حالی که با محدودیت منابع آبی مواجه‌ایم، توسعه مصارف را در تمامی بخش‌های مصرفی شاهد هستیم و باید در کنار برنامه‌ریزی در زمینه تأمین آب در بخش‌های مختلف مصرفی، مباحث بهینه‌سازی و مدیریت مصرف را نیز در دستور کار داشته باشیم.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha