۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
۶ رقم هیبرید سبزی و صیفی در مرحله ثبت قرار گرفت

۶ رقم هیبرید سبزی و صیفی در مرحله ثبت قرار گرفت

شش رقم هیبرید سبزی و صیفی توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در مرحله بررسی برای ثبت قرار گرفته است.

به گزارش بازار، در جریان بازدید خبرنگاران از مزرعه تحقیقاتی سبزی و صیفی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در ششمین تور دانش‌بنیان تات اعلام شد: ۶ رقم هیبرید سبزی و صیفی شامل ۳ رقم گوجه‌فرنگی و ۳ رقم فلفل در مرحله ثبت قرار دارد.

رییس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی این موسسه گفت: تاکنون ۴۰ رقم سبزی و صیفی توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی و ثبت شده و ۳۸ رقم نیز در دست معرفی می‌باشد.

موسی پورگرجی افزود: ما در معرفی بذور سبزی و صیفی و حبوبات آبی به دنبال افزایش کیفیت، افزایش عملکرد تولید و مقاومت و تحمل به آفات و بیماری‌ها در راستای پایداری تولید هستیم.

وی شناسایی منابع ژنتیکی و انتقال آن به ارقام را یکی از برنامه‌ها و اقدامات این بخش تحقیقاتی خواند و اظهار داشت: در این بخش برای شناسایی و انتقال ۴ منبع ژنتیکی مانند مقاومت و متحمل بودن، برنامه‌ریزی شده است.

رییس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، افزایش خصوصیت انبارداری محصولات سبزی و صیفی و حبوبات آبی را از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های تحقیقات این بخش عنوان و تصریح کرد: در کشور ۳۵ تا ۳۰ درصد ضایعات پس از برداشت در حوزه سبزی و صیفی و حبوبات آبی داریم و ما به دنبال آن هستیم که خصوصیت انبارداری این محصولات را افزایش دهیم.

وی در همین حال از معرفی یک رقم پیاز با نام مروارید با استفاده از منابع ژنتیکی خبر داد و گفت: پتانسیل عملکرد این رقم در مزرعه تحقیقاتی ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن در هکتار در فضای باز است.

پورگرجی ادامه داد: عوامل جانبی مانند مدیریت مزرعه و برداشت مکانیزه تاثیر زیادی در دستیابی به سقف عملکرد تولید این رقم دارد.

وی گفت: خاصیت انبارداری رقم مروارید دو تا سه ماه بیشتر از متوسط کشوری است.

رییس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی بیان داشت: امسال حدود ۲۰۰ کیلوگرم بذر رقم مروارید برای کشت در مناطق روز بلند و در نیمه شمالی کشور توزیع کرده‌ایم و توسعه کشت آن نیاز به کارهای ترویجی دارد.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha