۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
پاسخ جهاد کشاورزی شمال کرمان به گزارشی در خصوص «سوسک سر خرطومی حنایی»

پاسخ جهاد کشاورزی شمال کرمان به گزارشی در خصوص «سوسک سر خرطومی حنایی»

کرمان- جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در رابطه با گزارش «نخلستان بم آفت دارد؛ بلای سوسکهای حنایی یا ثمره مدیریت سر به هوایی؟ | معیشت و سلامت در آستانه بحران» توضیحاتی را ارائه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: در پی انتشار گزارشی با عنوان « نخلستان بم آفت دارد؛ بلای سوسکهای حنایی یا ثمره مدیریت سر به هوایی؟ | معیشت و سلامت در آستانه بحران» در رسانه تحلیل بازار، جهاد کشاورزی شمال استان کرمان به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخته که متن آن را در ادامه مشاهده می کنید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در این رابطه گفت: تمام اقداماتی که در متن این گزارش در خصوص تیمار و پایش درختان به آن اشاره شده توسط دولت انجام شده است. حتی با توجه به اهمیت موضوع قرارگاه عملیاتی مقابله با آفت در سال ۱۴۰۱ و به محض شیوع آفت در شهرستان های شرقی در استانداری و به ریاست استاندار کرمان تشکیل و به چشم یک بحران به آن نگاه شده و همه دستگاه ها را (همانند سایر بحران ها) پای کار آورده است.

اعظم ناظمی ادامه داد: حتی از کارشناسان فائو توسط سازمان حفظ نباتات کشور دعوت به عمل آمد و کارشناسان اعزامی از فائو نیز اعلام کردند مقابله با این آفت نیاز به مشارکت ۱۰۰ در صدی مردم برای شناسایی و گزارش درختان آلوده دارد چرا که ضرورت دارد درختان به طور مستمر تک به تک بررسی شوند که این کار به تنهایی توسط دولت با نیرو و امکانات محدود امکان پذیر نیست که میلیون ها درخت را مستمر پایش کند.

وی گفت: از طرفی درختانی که شناسایی می شوند بلافاصله توسط کارشناسان و ناظران مدیریت جهاد کشاورزی تیمار و از گسترش آفت در درخت و منطقه جلوگیری می شود و این کار از مرداد ماه ۱۴۰۰ که اولین آلودگی در شمال استان در منطقه اندوهجرد کرمان مشاهد شد توسط کارشناسان و ناظران دلسوز مناطق خرما خیز در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان عنوان کرد: در کنار این پایش و تیمار به طور مرتب اطلاع رسانی و آموزش مردم و باغداران از طریق برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی با دعوت از متخصصان و محققان کشوری و استانی حتی به صورت چهره به چهره توسط کارشناسان در حال انجام است.

ناظمی افزود: تمام مراکز علمی و تحقیقاتی و دانش بنیان را برای ارائه راهکار مناسب به کمک طلبیده و از توان نیروهای بسیج نیز استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه همه مسئولان و فرمانداران شهرستان ها نیز دلسوزانه پای کار آمده اند، گفت: همه متوجه اهمیت مبارزه با این آفت شده اند. حتی صدا و سیما و رسانه ها و خبرگزاری ها نیز تا کنون در اطلاع رسانی به موقع و دقیق ما را یاری کرده اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تاکید کرد: برای مقابله با این آفت علاوه بر تلاش دولت و مشارکت مردم نیاز است کماکان خبرگزاری ها نیز در کنار سایر دستگاه ها به کمک ما بیایند و باعث افزایش مشارکت مردم در این امر مهم شوند.

وی گفت: با توجه به ماهیت این آفت و پنهان بودن آن در داخل تنه درخت، کار شناسایی و مبارزه با آن دشوارتر از سایر آفات است و ما برای مقابله با این آفت نیاز به یک عزم ملی داریم. همدلی و کمک و یاری تمام ارگان ها و مردم در این راه بسیار اثر بخش و تاثیر گذار است.

توضیحات تحلیل بازار

به گزارش خبرنگار بازار؛ شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخلستانهای شهرستان بم که آفتی غیر بومی است، به یکی از چالشهای جدی مردم بم تبدیل شده است که می تواند معیشت مردم را با خطر جدی مواجه کند.

با توجه به روند افزایشی شیوع و گسترش مناطق آلوده به آفت، می طلبد مسئولان با تامین اعتبار لازم و اتخاذ برنامه گسترده و موثر اقدامات لازم را برای حذف آفت و یا جلوگیری از گستره آلودگی انجام دهند.

با وجود اقدامات صورت گرفته اما در عمل شاهد خسارت جدی به نخلستانها هستیم که می تواند خسارت عمده ای به اقتصاد تک محصولی شرق استان کرمان وارد کند.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha