۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
قطارهای کرمان روی ریل فرسودگی| مردم گلایه مندند
گزارش بازار؛

قطارهای کرمان روی ریل فرسودگی| مردم گلایه مندند

کرمان- فرسودگی خطوط ریلی در کرمان یکی از مشکلات این استان به شمار می رود و مردم خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت هستند.

بازار؛ گروه استان ها: حوزه راه آهن استان کرمان به طول ۵۵۰ کیلومتر از بافق یزد آغاز شده و تا شوره گز سیستان و بلوچستان ادامه دارد. هر سالانه تعداد زیادی مسافران و هزاران تن بار از طریق خطوط ریلی این استان جابه جا می شود. اما فرسودگی و عمر بالای برخی قسمت های شبکه ریلی استان کرمان از جمله چالش های اساسی این منطقه به شمار می آید و یکی از گلایه های مردم این دیار همواره همین مساله بوده است.

ناوگان ریلی کرمان با بیش از ۵۰ سال عمر جزو قدیمی ترین خطوط ریلی کشور بوده و در کنار خدمت رسانی که دارد اما مشکلاتش سال هاست که پا بر جاست. سرعت پایین قطار، سطح پایین مسائل بهداشتی و خدمات رفاهی، کیفیت پایین قطارهای مسافربری، نرخ بالا و سختی تهیه بلیط و... از جمله مشکلاتی است که در صحبت های مسافران به گوش می خورد.

نیاز است کیفیت خطوط ریلی در حوزه این استان به ویژه در مسیر «کرمان- یزد» افزایش یابد. البته طبق گفته مسئولان بحث بازسازی خطوط ریلی در دست انجام است اما نیاز است این کار با سرعت بیشتری انجام شود تا شاهد افزایش سرعت تردد قطارها و سطح ایمنی باشیم. طبق گفته مدیر کل راه آهن کرمان قرارداد بازسازی خط ریلی از سیریز به سمت زرند منعقد شده و به زودی عملیات آن آغاز می شود و با این اقدام سرعت قطارها در این مسیر تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد.

یکی دیگر از چالش های موجود عدم اتصال شبکه ریلی به سراسر استان کرمان بوده و از جمله مطالبات جدی مردم این استان به شمار می رود. یکی از پروژه هایی که در این راستا در دست انجام است؛ اتصال خط ریلی سیرجان به کرمان است که به صورت مشارکتی با بخش خصوصی گل‌گهر به صورت ۶۵ به ۳۵ درصد اجرایی می شود. تکمیل این پروژه در کنار آثار مثبتی که برای جمعیت قابل توجهی از مردم استان کرمان دارد، منافع سرشاری هم برای کل کشور به همراه خواهد داشت و می تواند باعث تحول در حمل و نقل بار و مسافر در سطح ملی می شود. با توجه به این مساله باید پروژه گفته شده با سرعت بیشتری پیش رود تا هر چه زودتر مردم از آن بهره مند شوند.

همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه شبکه ریلی باید به مراکز بار و کارخانجات وصل شود که در این راستا طبق اعلام مسئولان فاصله بین کارخانه فولاد زرند، فولاد بوتیای ایرانیان تا معدن جلال آباد و روغن نباتی گلناز از طریق خطوط فرعی به شبکه ریلی متصل شده است. بیشترین باری که از طریق خطوط ریلی استان کرمان جابه جا می شود مربوط به انواع مواد معدنی، گندله آهن، زغال سنگ، کنستانتره و سیمان است.

گلایه های کرمانی ها از وضعیت قطارها

امیر امیری یکی از مسافران قطار تهران به کرمان در گفتگو با بازار با گلایه از وضعیت نامناسب این قطار اظهار کرد: سرویس های بهداشتی قطاری که ما با آن به کرمان آمدیم، آب نداشت و وضعیت تهویه هوای کوپه ها نامناسب بود. کوپه ها شش نفره و وضعیت بهداشتی بدی داشت. تعمیرات لازم برای تجهیزات داخل قطار هم انجام نشده بود.

شهروند کرمانی: وضعیت ریل از کرمان تا بافق یزد بسیار نامناسب است و سرعت قطارها حداکثر به حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد؛ نیاز است مسئولان به این وضعیت رسیدگی کنند

رضا سلمانی هم در خصوص وضعیت قطارهای کرمان به بازار گفت: وضعیت ریل از کرمان تا بافق یزد بسیار نامناسب است و سرعت قطارها حداکثر به حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد؛ نیاز است مسئولان به این وضعیت رسیدگی کنند.

مجید قاسمی نژاد هم در این خصوص به بازار گفت: از کرمان با قطار به مشهد سفر کردیم که تاخیر داشت. حالا تصور کنید که فردی ساعت هشت صبح در مشهد باید به یک آزمون یا یک کار اداری برسد، قطعا با این میزان تاخیر به موقع به مقصد نرسیده و نمی تواند کارش را انجام دهد.

اکبر محمودی از دیگر شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار با طرح این پرسش که آیا وضعیت ایستگاه راه آهن کرمان بعد از گذشت ۵۰ سال نباید تغییر کند؟ افزود: امکانات قطارها بسیار کم است و تعداد شش نفر برای یک کوپه بسیار زیاد است؛ همچنین امکانات پذیرایی نیز بسیار ضعیف است. پاکیزگی تقریبا قابل قبول است اما قطارها فرسوده و امکاناتشان قدیمی است.

زهرا ترک زاده هم به بازار گفت: برای تهیه بلیط قطار باید از مدت ها قبل اقدام کنیم و اگر نیاز اورژانسی به بلیط پیدا کنیم، موفق به تهیه آن نمی شویم.

عمر نیم قرنی ناوگان ریلی کرمان

مدیرکل راه آهن کرمان در خصوص اقدامات انجام شده برای بازسازی شبکه ریلی کرمان به بازار گفت: راه آهن کرمان بالغ بر ۵۰ سال عمر دارد.

مجید ارجونی با اشاره به ساخت راه آهن کرمان طی چهار دوره افزود: یک دوره آن در سال ۵۰ به سمت زرند ساخته شد که در سال ۵۶ به کرمان وصل شد و سپس بم و فهرج و بعد از آن هم به سمت زاهدان ادامه یافت.

وی گفت: خط ریلی بافق یزد تا زرند که در سال ۵۰ ساخته شده بسیار قدیمی بوده و از لحاظ فنی دارای مناطق حادثه خیز و بحرانی است که تقریبا نزدیک ۹۰ کیلومتر از سمت «بافق یزد» تا ایستگاه «سیریز» بازسازی شده است.

مدیرکل راه آهن کرمان: قرارداد پروژه بازسازی از سمت ایستگاه سیریز به کرمان دو ماه قبل امضا شد اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود ۴۵۰ میلیارد است که با قیمت تمام شده بیشتر هم خواهد شد

مدیرکل راه آهن استان کرمان با اشاره به آغاز ساماندهی خطوط ریلی بیان کرد: قرارداد پروژه بازسازی از سمت ایستگاه «سیریز به کرمان» دو ماه قبل امضا شد اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود ۴۵۰ میلیارد است که با قیمت تمام شده بیشتر هم خواهد شد. پیگیر هستیم که پیمانکار سریعتر کار را آغاز کند.

سرعت قطارهای کرمان به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد

ارجونی ادامه داد: این پروژه به طول ۴۶ کیلومتر از «سیریز» تا ایستگاه «گل زرد» اجرا می شود. در سفر رئیس جمهور به کرمان ۲۰۰ میلیارد تومان بابت به استان برای این مساله اعتبار داده شد که این پروژه را تا زرند ادامه خواهیم داد. بر این اساس سرعت قطارها از ۶۰ الی ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

وی در خصوص عدم اتصال شبکه ریلی به سراسر استان کرمان اظهار کرد: ساخت راه آهن بر عهده اداره کل راه آهن نیست بلکه این نهاد یک دستگاه بهره بردار است. در وزارت راه و شهرسازی معاونتی وجود دارد که وظیفه ساخت راه ها، خطوط ریلی، فرودگاه و... را بر عهده دارد.

ارجونی بیان کرد: در استان ها وظیفه ساخت راه آهن بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و پروژه ها بعد از اتمام برای بهره برداری به راه آهن تحویل داده می شوند.

اتصال خط ریلی سیرجان به کرمان ظرف یک الی دو سال آینده

مدیرکل راه آهن کرمان اظهار کرد: در خصوص اتصال خط ریلی سیرجان به کرمان (جدا از بحث پروژه های ملی وزارت راه)، راه آهن با گل گهر قراردادی را امضا کرد که ۶۵ درصد را گل گهر و ۳۵ درصد را راه آهن به صورت مشارکتی اجرا کنند. این خط طی یک الی دو سال آینده وصل خواهد شد.

ارجونی ادامه داد: طی صحبتی که با مسئولان کارگاه و گل گهر داشتیم اعلام کردند که از بهمن یا اسفند امسال ریل گذاری را آغاز می کنند.

وی در خصوص گلایه های مسافران از وضعیت قطار «تهران- کرمان» گفت: بحث قطارها مربوط به بخش خصوصی است اما راه آهن ناظر بر کار این بخش است.

ارجونی ادامه داد: قطارهایی که از مقصدی دیگر وارد کرمان می شوند، مانور شده و روی سکوهای نظافت می رود. این برنامه کشوری برای تمام استان های کشور است. نیروهای شرکت مربوطه دو ساعت زمان دارند که نظافت قطار را انجام دهد. بعد از آن در مرحله آبگیری، آب وارد مخزن ها می شود. سپس ملحفه های شسته و وکیوم شده در قطارها قرار داده می شود.

مدیرکل راه آهن استان کرمان با اشاره به اینکه نظارت در این خصوص از سوی راه آهن انجام می شود، افزود: مخزن های آب ثابت است و بستگی به استفاده سالن قطار دارد. چنانچه قطار با کمبود آب مواجه شود در اولین ایستگاه تشکیلاتی باید توقف اضافه داشته باشد و همه مسافران معطل شوند تا آبگیری انجام شود.

وی گفت: گاهی قطارها نیاز به آبگیری یا سوخت گیری دارند که این کار را بر اساس وظیفه ای که داریم، انجام می دهیم.

ارجونی در خصوص توقف های مابین ایستگاه ها و تاخیرهای ناشی از آن اظهار کرد: بر اساس مقررات و دستورالعمل های راه آهن، در یک خط به صورت همزمان فقط یک وسیله نقلیه ریلی می تواند تردد کند چرا که ممکن است باعث سانحه یا حادثه ای شود که تلفات زیادی بر جا بگذارد. این قوانین در کل دنیا وجود دارد.

وی گفت: در منطقه کرمان (وقتی که مبدا هستیم) تاخیر بسیار طولانی نداشته ایم. مگر اینکه به صورت موردی حدود ۳۰ دقیقه تاخیر داشته باشیم. حتی در مسیر منطقه کرمان تا بافق یزد تاخیر به ندرت رخ می دهد چرا که ترافیک مسیر ما پایین است.

ارجونی با اشاره به اینکه از بافق مسیر پنج راهه است، ادامه داد: در مورد قطارهایی که از مبدا تهران یا مشهد حرکت می کنند گاهی در مسیر توقف یا تاخیر رخ می دهد که یکی از دلایل آن ترافیک سنگین است.

وی با اشاره به اینکه از یک ایستگاه تا ایستگاه دیگر باید فقط یک قطار باید حرکت کند، افزود: در این بین اگر هر وسیله نقلیه ریلی خراب شود باید به امدادش بیایند بر این اساس قطار باید در ایستگاه قبلی اش بماند تا امدادرسانی انجام شود که ممکن است یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

مدیرکل راه آهن کرمان: برای موارد سه ساعت تاخیر ۵۰ درصد نرخ بلیط و تا شش ساعت تاخیر هم ۱۰۰ درصد نرخ بلیط برگشت داده می شود

ارجونی در خصوص جریمه شرکت ها به دلیل تاخیر در سفر بیان کرد: برای موارد سه ساعت تاخیر ۵۰ درصد نرخ بلیط و تا شش ساعت تاخیر هم ۱۰۰ درصد نرخ بلیط برگشت داده می شود. این افراد به مدت فقط یک ماه فرصت دارند که به آژانس های سراسر کشور مراجعه کرده و هزینه خود را دریافت کنند؛ بعد از این زمان آژانس های تعهدی برای برگشت هزینه ندارند.

وی در خصوص گلایه مردم از وضعیت قطارهای شش تخته عنوان کرد: قطارهای شش تخته یا چهار تخته هستند و افراد بر اساس نیازشان می تواند قطار مدنظرشان را انتخاب کنند.

ممنوعیت فروش گروهی بلیط

مدیرکل راه آهن کرمان در خصوص دردسرهای تهیه بلیط و خرید اغلب بلیط ها توسط برخی شرکت ها و ادارات به صورت گروهی گفت: از زمان مدیریت مدیرعامل جدید راه آهن فروش گروهی ممنوع و تاکید شده باید زمینه استفاده عادلانه همه مردم از بلیط فراهم شود و اینگونه نباشد که یک گروه خاص با تعداد زیاد، تمام بلیط های قطار را بگیرند و سایر مردم دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به اینکه بلیط ها به صورت پیش فروش است، افزود: پیش فروش در بازه زمانی یک ماه به یک ماه و گاهی ۴۰ روز به ۴۰ روز انجام می شود. اطلاع رسانی در خصوص پیش فروش بلیط ها انجام شده است و افراد می توانند بلیط برای تاریخ مدنظرشان را تهیه کنند.

وضعیت خط قدیمی ریلی کرمان مورد گلایه مردم است و علیرغم بازسازی های انجام شده اما مشکلات این حوزه همچنان پا بر جاست و نیاز است مسئولان برای رفع آنها اقدام اساسی و عاجل را انجام دهند تا هم سرعت قطارها بالا برود و هم ایمنی قطارها تضمین شود.

همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود مزیت‌ های اقتصادی‌ در کرمان نیاز است این استان بیش از پیش به شبکه ریلی داخلی و بین المللی متصل شود. یکی از زیرساخت های توسعه هر منطقه بحث حمل و نقل است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در کنار بحث حمل و نقل مسافران، بحث اتصال خطوط ریلی استان به مراکز صنعتی به دلیل فعالیت های معدنی و صنعتی فراوان در استان کرمان بسیار حائز اهمیت است و بی توجهی به این مساله مهم می تواند این استان را در آینده با مشکل مواجه کند هر چند اقداماتی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و باید با جدیت بیشتری به این مساله پرداخته شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      سلام وقت بخیر احتراما اگر امکانش هست ریل قطار از داخل شهر حذف کنید از مسیر باغین به ایستگاه خاتمه پیدا کنه ممنون میشیم
    • سلمان شاهری IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      من ماهی یک بار میرم تهران و برمیگردم کرمان واقعا افتضاح این قطار کرمان روی ریل انقد لنگان لنگان میره سوار الاغ بشی بهتره. ی لطفی کنی مشکل داره حلش کنید مسئول محترم
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      متاسفانه درسته قطار کرمان هم ریلهاش فرسوده شده هم قطارها چرا از محل این مالیات‌ها هزینه نمیکنن
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      این همه مالیات جمع میشه چرا خرج نمیکنن
    • رییس IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      0 0
      همین که در این مسیر زنده میمانید خدا رو شکر کنید
    • عمار IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      استان به این پهناوری روزی یک قطار؟ بن ریل هم معلوم نیست به کجا بخشیدنش