۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم نیازمند برنامه ملی و عملیاتی است
رئیس سازمان هواشناسی:

مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم نیازمند برنامه ملی و عملیاتی است

تاج بخش، رئیس سازمان هواشناسی بگفت: ایران برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم نیازمند یک برنامه ملی از جمله مدیریت منابع منطبق با شرایط جوی و آب و هوایی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج‌بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی و معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که امروز یکشنبه ۲۲ مردادماه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد، ضمن قدردانی از فعالیت اصحاب رسانه بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق، شفاف و کارشناسانه در حوزه مخاطرات جوی تاکید کرد.

تاج‌بخش گفت: موضوع تغییر اقلیم امروز به عنوان یک مساله امنیتی در دنیا شناخته می‌شود و همگی متوجه تاثیرات و خطرات آن هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: کشورهایی که زیرساخت‌های ضعیف‌تری دارند تبعات افزایش گرمایش را بیشتر دریافت می‌کنند و حوادثی مثل قطعی برق، خشکسالی و ... از جمله تبعات اجتماعی این بحران جهانی است.

به گفته تاج‌بخش، کاهش آثار تغییر اقلیم و افزایش گرما نیازمند یک خرد بین‌المللی و مدیریت دولت‌هاست. باید برنامه عملی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توسط همه دنیا یا همه کشورهای یک منطقه جغرافیایی تنظیم شود و ایران هم نیازمند یک برنامه ملی است تا در همه حوزه‌ها این موضوع مدیریت شود.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: باید برای مدیریت منابع آب، برنامه‌ای منطبق با شرایط آب و هوایی داشته باشیم و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: لازم است در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برنامه عملی برای سرمایه‌های زیستی خود داشته باشیم تا شاهد از دست رفتن منابع طبیعی نباشیم.

تاج‌بخش با اشاره به وقوع سیلاب‌های متعدد به دنبال بارش‌های رگباری گفت: زیرساخت‌های ناپایدار و تغییر کاربری اراضی یکی از عوامل وقوع سیل‌ها به شمار می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عامل بعدی مساله خشکسالی است که در کشور ما به دلیل تغییر اقلیم و مدیریت ناکارآمد تشدید شده است.

تاج‌بخش یکی از تبعات خشکسالی را خیزش گردوخاک دانست و گفت: سرعت بادها در برخی مناطق به دلیل تغییرات اقلیم افزایش یافته که گردوخاک را تشدید می‌کند.

وی تاکید کرد: به همین خاطر سازمان هواشناسی جهانی بر راه‌اندازی سامانه‌های تاثیر محور تاکید دارد تا پیش‌بینی‌های هواشناسی به جزئیات بگوید که این پدیده جوی دقیقا در کدام مناطق چه پیامدهایی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اطلاعات داده محور باید تولید، جمع‌آوری و یکپارچه شوند، بر ضرورت افزایش تعداد رادارها و تجهیزات به‌روز هواشناسی برای پایش اطلاعات تاکید کرد.

به گفته تاجبخش برنامه‌ریزی مدونی برای راه‌اندازی پایگاه ملی اطلاعات داده محور در حال انجام است.

کد خبر: ۲۳۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha