۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
قیمت خوراک پتروشیمی چگونه محاسبه می شود؟
جنجال قیمتگذاری؛

قیمت خوراک پتروشیمی چگونه محاسبه می شود؟

قیمت خوراک پتروشیمی ها در ماه های گذشته حسابی خبر ساز بوده بر مبنای قیمت ها در ۳ هاب آلبرتا، اروپا (با سهم هر کدام ۲۵ درصدی) و خاورمیانه (با سهم ۵۰ درصدی) محاسبه شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: طی چند ماه گذشته اظهار نظرهای متعددی درباره قیمت خوراک پتروشیمی ها شنیده شد. دولت مدعی است که بر اساس قانون بودجه مجاز است که قیمت خوراک را به ۷ هزار تومان برساند، اما واحدهای پتروشیمی موافق این استدلال ها نبوده و معتقدند که قیمت ها باید به صورت فرمولی تعیین شود. در این میان مجلس هم روبروی دولت قرار گرفته و هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون تصمیم دولت برای افزایش ۲ هزار تومانی قیمت خوراک را غیر واقعی دانسته است. حالا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه به رئیسی رئیس جمهور خواستار اعلام نظر قطعی درباره مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که از طرف هیئت تطبیق مصوبات دولت رد شده است، ظرف یک هفته شد.در این نامه تأکید شد، پس از انقضای مهلت یک‌هفته‌ای، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی الاثر خواهد بود.

در این میان شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که قیمت خوراک پتروشیمی بر مبنای چه فرمولی به دست آمده و دولت چگونه به قیمت ۷ هزار تومانی رسیده است.؟

درحالی قیمت گاز در اروپا سهم ۲۵ درصدی از تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها دارد که فعالین این صنعت می گویند چرا باید قیمت ها در منطقه ای که تولیدی نداشته و مصرف کننده گاز است در محاسبه قیمت در کشوری که دومین دارنده ذخایر گازی است، یکی از فاکتورهای اصلی تعیین نرخ باشد

جالب است که بدانید فرمول محاسبه نرخ خوراک از دو جزء ۲۵ درصدی و یک جزء ۵۰ درصدی ساخته شده است. یکی از دو جزء ۲۵ درصدی یکی مربوط به قیمت گاز در ‌هاب آلبرتاست. این منطقه یک منطقه تولید کننده گاز است. جز دوم مربوط ‌هاب اروپاست. فعالین صنعت پتروشیمی معتقدند چرا باید منطقه ای که هیچ تولیداتی نداشته و واردکننده و مصرف کننده گاز است یکی از ملاک های اصلی تعیین قیمت گاز پتروشیمی در کشوری که دارای دومین ذخایر گازی دنیاست، باشد. قسمت ۵۰ درصدی فرمول هم مربوط به هاب خاورمیانه است.

وقتی قیمت خوراک بر مبنای فرمول هم درست در نمی آید؟

جدای از انتقادات مطرح شده نسبت به فرمول وزارت نفت برای در نظر گرفتن هاب اروپا، اما به نظر می رسد که در حساب کتاب هم مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال اگر قیمت ها در هاب آلبرتا را ۶.۵ سنت، هاب اروپا را ۳۰ سنت و خاورمیانه را ۱۱ سنت در نظر بگیریم، به عدد حدودی ۱۴.۷۵ سنت می‌رسیم که با دلار ۳۸۵۰۰ تومانی ۵۷۵۰ تومان و با اعمال همه ضرایب بالاسری حدودا ۶۶۰۰ تومان خواهد شد این درحالی است که قیمت خوراک برای پتروشیمی ها با احتساب ضرایب بالاسری ۱۰ و ۱۵ درصدی قیمت گاز برای مجتمع‌های پتروشیمی حدود ۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

حالا استدلال مسئولین برای اعداد فعلی چیست؟ استدلال وزارت نفت این است که قیمت فروش گاز به مثلا عراق ۳۰ سنت است. پس چه دلیلی دارد آن را به پتروشیمی‌ها ارزان‌تر بدهیم؟ در این میان فعالین صنعت پتروشیمی مدعی اند که قیمت ۳۰ سنتی با احتساب هزینه های حمل و لجستیک و سود ۲۰ الی ۳۰ درصدی بوده و نمی تواند مبنای قیمت خوراک در داخل کشور باشد.

حواشی قیمت ۷ هزار تومانی خوراک

گفتنی است ابلاغ نرخ ۷هزارتومانی به‌عنوان تعرفۀ گاز خوراک از سوی دولت، با حواشی مختلفی روبه‌رو بود و موجی از انتقادات و البته دفاعیات را در بر داشت. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اعتراضات صنایع پتروشیمی و تولیدکنندگان متانول دراین‌باره گفت: عدد ابلاغی کنونی برای نرخ خوراک، باید با توجه به استدلالات و سیاست‌گذاری دولت بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منتظر خواهیم ماند؛ اگر دولت در خصوص بازنگری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها اقدامی انجام نداد و یا روند بررسی طولانی شد، آن زمان مجلس به موضوع ورود خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۶٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha