۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز رسید
آژانس بین‌المللی انرژی:

تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز رسید

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می دهد تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در هفتمین ماه سال میلادی جاری را ۲۷ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

مجموع تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در ژوئیه ۲۰۲۳ نسبت به ماه قبل از آن ۹۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

افزایش چراغ خاموش تولید نفت ایران در گزارش های آژانس بین المللی
تولید نفت خام ایران نیز در این ماه ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز اعلام شده که این رقم نسبت به ماه قبل از آن افزایش یا کاهشی نداشته است.

با وجود عدم تغییر تولید نفت ایران در ماه ژوئیه اما بررسی گزارش های ماهانه آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد تولید نفت ایران به طور چراغ خاموش در گزارش های این نهاد بین المللی افزایش داشته است.

در واقع این نهاد در گزارش جدید خود میزان تولید نفت ایران در ماه قبل را اصلاح می کند(افزایش می دهد) و میزان تولید نفت ایران در ماه موضوع گزارش را برابر با آن اعلام می کند. به این ترتیب تولید نفت ایران در گزارش های آژانس بین المللی انرژی بدون این که در ظاهر افزایش یابد اما در واقع و به طور نامحسوس افزایش پیدا می کند.

برای مثال در گزارشی که ماه ژوئیه منتشر شد تولید نفت ایران برای ماه ژوئن ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز اعلام شده بود اما در گزارش ماه اوت تولید نفت ایران برای ماه ژوئن اصلاح شده و به ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داده شده است.

همچنین در گزارش ماه ژوئن تولید نفت ایران برای ماه می اصلاح شده و به ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داده شده در حالی که ماه قبل از آن تولید نفت ایران در این ماه ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

با این حال بررسی گزارش های آژانس بین المللی انرژی از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نشان می دهد تولید نفت ایران در این سال تاکنون ۳۲۰ هزار بشکه معادل ۱۲ درصد افزایش یافته است. ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود که این رقم در ژوئیه امسال به ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

البته باید انتظار داشت در گزارش ماه سپتامبر این نهاد بین المللی تولید نفت ایران برای ماه ژوئیه هم اصلاح شده و رقم بالاتری برای آن اعلام شود.

تولید نفت ایران تنها نیم میلیون بشکه کمتر از قبل تحریم‌ها
آژانس بین المللی انرژی تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام را ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است که تولید نفت ایران در ماه ژوئیه امسال تنها ۵۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از این رقم است.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha