۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
جاده ای که فراموش شد؛ پاره شدن سیاهرگ حیاتی شمال و جنوب شرق
گزارش بازار؛

جاده ای که فراموش شد؛ پاره شدن سیاهرگ حیاتی شمال و جنوب شرق

کرمان- جاده «دیهوک- کرمان» که بندر چابهار را به سرخس متصل می کند یکی از حادثه خیزترین محورهای ایران محسوب می شود و با وجود شرایط بسیار بد آب و هوایی در وضعیت نامناسبی به حال خود رها شده است.

بازار؛ گروه استان ها: از «چابهار» و «سرخس» به عنوان یکی از فرصتهای کم نظیر اقتصادی یاد می شود، «چابهار» ایران را به اقیانوس هند نام برده می شود و «سرخس» کشورمان را به کشورهای آسیای میانه متصل می کند و می تواند یک کریدور اقتصادی قابل توجه در راستای ترانزیت کالا محسوب شود که درآمد مناسبی را نیز عاید کشور کند.

اما در عمل کالاهایی که از این دو مرز وارد و خارج از کشور می شوند، فقط یک راه برای حمل و نقل دارند و آن گزینه استفاده از ترانزیت جاده ای است. بعد از مسدود شدن جاده «شهداد- نهبندان» از پنج سال قبل به دلیل سیلاب، این جاده همچنان مسدود است؛ تنها مسیر باقیمانده جاده کرمان به خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی است. این جاده از کویر لوت می گذرد و به دلیل شرایط سخت آب و هوایی یکی از خطرناک ترین راههای کشور محسوب می شود به طوریکه در طول تابستان دمای هوا در این جاده به بالای ۵۰ درجه می رسد.

این در حالیست که آب انبارهای موجود در این مسیر که هر چند کیلومتر احداث شده اند، مدتها متروکه شده و آبی در آنها وجود ندارد. در طول مسیر عملا به جز یک مجتمع بین راهی غیر استاندارد در «دیگ رستم» عملا هیچ مرکز خدمات رسانی وجود ندارد.

اما بدترین چالش در طول این مسیر جاده ای کم عرض و دو طرفه است که آسفالت آن نیز در شرایط بسیار بد قرار گرفته است.

وجود دست اندازهای و چاله های عمیق در مسیر جاده ای که از آن روزانه هزاران کامیون تردد می کند و استانهای یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان را به استان خراسان رضوی متصل می کند، خطر آفرین است.

همین امر موجب بروز تصادف های مکرر و مرگبار در این جاده شده است. به طوریکه حتی دستگاه قضایی کرمان نیز به این مشکل ورود کرده و با غیر استاندارد خواندن وضعیت این جاده خواستار رفع مشکلات موجود شده است.

جاده ای که راننده های ترازنیتی را با تعجب مواجه کرده است

محمد زاهدی یکی از راننده های کامیون های ترازیت در این جاده است که به خبرنگار بازار اظهار کرد: بسیاری از راننده های ترانزیت در این جاده خارجی هستند و با دیدن وضعیت جاده دیهوک به کرمان به خصوص در بخش دیهوک به راور متعجب می شوند.

وی گفت: در برخی از قسمتهای این جاده اصولا چیزی به نام آسفالت وجود ندارد و به دلیل شدت دمای هوا و آسفالت نامرغوب قیر آب شده است و چیزی از جاده باقی نمانده است.

این راننده کامیون های ترانزیت ادامه داد: دما در این جاده در بالاترین میزان خود است و هیچ امکاناتی دقیقا در همین منطقه وجود ندارد و اگر اتفاقی برای یک خودرو روی دهد هیچ کمکی دریافت نمی کند.

راننده ترانزیتی: سال ها وضعیت جاده همین گونه است و همیشه وعده وعید داده می شود که مشکل به زودی رفع می شود اما اقدام موثری برای رفع مشکل انجام نمی شود

وی گفت: عجیب است که تا امروز با وجود تلفات سنگین جاده ای کاری برای رفع مشکلات انجام نشده است.

زاهدی افزود: سال ها وضعیت جاده همین گونه است و همیشه وعده و وعید داده می شود که مشکل به زودی رفع می شود اما اقدام موثری برای رفع مشکل انجام نمی شود.

معاون راه و شهرسازی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: برای تکمیل طرح بهسازی و دو بانده کردن جاده «کرمان به دیهوک» به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و در صورت تامین این مبلغ مشکل رفع می شود.

مسلم موسی زاده بیان کرد: این طرح ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید مسئولان در سطوح ملی برای اجرای کامل طرح همکاری کنند.

وی بیان کرد: طول این جاده ۱۸۸ کیلومتر است که اجرای طرح در هفت فاز تعریف شده است که ۷۲ کیلومتر این جاده بهسازی و به بهره برداری رسیده است اما وضعیت باقیمانده این جاده اصلا مناسب نیست.

وی ادامه داد: قطعه های یک، دو، سه و چهار به طول ۵۳ کیلومتر در حال احداث و قطعه ۶ به طول ۳۳ کیلومتر نیمه تمام خاتمه یافته که هنوز عملیات اجرایی قطعه هفتم به طول ۳۰ کیلومتر آغاز نشده است.

موسی زاده بیان کرد: جاده کرمان راور- دیهوک مهمترین راه‌ های مواصلاتی استان کرمان و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال شرق به جنوب کشور است.

پروژه ای که هنوز به مقصد نرسیده است

وی ادامه داد: کار بهسازی این جاده سال ۸۵ شروع شده و تا کنون سه هزار و ۷۰۰ میلیون ریال در این محور اعتبار اختصاص یافته اما به اتمام نرسیده است بخشی از این اعتبار هنوز جذب نشده است.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور به کرمان یکی از پروژه های مورد تاکید برای بهسازی و تعیین تکلیف جاده کرمان به دیهوک بوده است و شش هزار میلیارد ریال از محور اعتبارات سفر باید به این پروژه تخصیص یابد.

معاون راه و شهرسازی استان کرمان: سه سال زمان برای جذب این اعتبار و اجرای طرح در نظر گرفته شده اما نکته این است که هر چه این پروژه طولانی تر شود با توجه به تورم هزینه برای بهسازی نیز افزایش می یابد

وی ادامه داد: سه سال زمان برای جذب این اعتبار و اجرای طرح در نظر گرفته شده اما نکته این است که هر چه این پروژه طولانی تر شود با توجه به تورم هزینه برای بهسازی نیز افزایش می یابد.

مسئولان پاسخگوی مردم باشند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: یکی از مطالبات جدی مردم کرمان و راور تعیین تکلیف این جاده است.

محمدرضا پور ابراهیمی بیان کرد: تلفات زیادی که مردم این شهرها در این جاده طی سالهای گذشته داده اند، نشان می دهد که باید برای رفع نقاط حادثه خیز در کوتاه ترین زمان ممکن چاره اندیشی کرد.

وی عنوان کرد: در سفر دولت به کرمان این پروژه در لیست مصوبات قرار گرفت و مسئولان مربوطه باید تلاش کنند ضمن جذب اعتبارات مربوطه پروژه را سرعت دهند.

پور ابراهیمی افزود: نمی توان انتظار داشت که مردم مطالبه جدی خود را نادیده بگیرند در واقع مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بهسازی این جاده اینقدر طولانی شده است.

وی ادامه داد: بهسازی این جاده با توجه به اینکه با جان مردم سر و کار دارد باید در اولویت قرار گیرد.

انتظار می رود مسئولان استان کرمان و خراسان جنوبی برای رفع مشکلات جاده ای که در کنار ترازیتی بودن به جاده زیارتی هم شهرت یافته است چاره اندیشی جدی کنند و از انفعال خارج شوند.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      3 0
      اداره راه استان کرمان بدترین عملکرد را در زمینه جاده سازی و تعمیر جاده دارد،نیاز به تحقیق و تفحص در اداره راه استان کرمان می باشد.از استان یزد که وارد استان کرمان می شویم تفاوت عملکرد در این زمینه کاملا مشهود است.
    • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      در استان کرمان شما یک جاده نام ببر که آسفالت مناسب داشته باشد . جاده ترانزیت تهران بندر عباس در محدوده استان کرمان محور انار به شهربابک و سیرجان افتضاح هست کجا می رود این بودجه ها خدا میداند
    • ناشناس IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      1 0
      خدایی جاده وحشتناکی هست من سال ۹۶ از بندرعباس به سمت مشهد از این جاده رفتم اون موقعه هم خراب بود بعد از چند سال مسئولین نتونستن کاری انجام بدن فقط کاش مسئولین خودشون با ماشین شخصی از این جاده عبور کنند ببینند چقدر لاستیک ترکیده خدایی باید مسئولین استان کرمان و خراسان رضوی محاکمه شوند که اینقدر بیخیال هستند اتفاقآ میخواستم دوباره از این جاده برم امام رضا ولی این خبر خوندم منصرف شدم امام رضا خودش حقمان از مسئولین بگیره که پول هواپیما و قطار ندارم برم زیارت.