۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
۵ روش سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

۵ روش سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

عزیزی، مدیرکل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی پنج روش مختلف برای مبارزه با فرار مالیاتی و کتمان درآمدی را تشریح کرد.

به گزارش بازار، وحید عزیزی مدیرکل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: عمده کار سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تحقق عدالت مالیاتی است. در این زمینه یکی از روش‌ها افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده مالیاتی افراد است که با استفاد از داده‌ها و اطلاعات متقن، مالیات واقعی از آن‌ها وصول شود.

عزیزی افزود: روش دوم شناسایی مؤیان جدید در راستای عدالت مالیاتی است که این افراد قبلاً پرونده مالیاتی نداشتند و در دو سال اخیر بیش از ۲.۴ میلیون مؤدی جدید شناسایی و ثبت‌نام شده‌اند.

مدیرکل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی روش سوم مقابله با فرار مالیاتی را استفاده از الگوهای هوشمند در شناسایی از فرار مالیاتی و همچنین شرکت‌های مشکوک به شرکت کاغذی و صوری عنوان و تصریح کرد: متوقف کردن فعالیت شرکت‌های کاغذی و شناسایی ثروتمندانی که درآمد و نشانه ثروت دارند، اما پرونده مالیاتی متناسب با آن ندارند.

عزیزی در مورد افرادی که برای کار تجاری از حساب بانکی اجاره‌ای استفاده می‌کنند، گفت: علاوه بر این روش‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی مبارزه مصداقی هم داریم، از جمله حساب‌های اجاره‌ای یا حساب‌های شخصی که مشکوک به فعالیت تجاری هستند که با اطلاعات بانک مرکزی و تراکنش‌های بانکی حساب‌های مشکوک به فعالیت تجاری شناسایی می‌شوند.

وی پنجمین روش مبارزه را این گونه گفت که در مورادی که مشکوک به فرار مالیاتی باشند، بازدید میدانی از طریق گزارش‌های مردمی و سامانه سوت‌زنی در سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود که هم مصداق‌های کلان و هم مصداق‌های کوچک در این زمینه وجود دارند، به گونه‌ای که سال گذشته پس از گزارش‌های مردمی ۱۵۰۰ مورد بازدید از مطب‌های پزشکان در زمینه تخلف و عدم استفاده از کارتخوان انجام شد و پرونده این تعداد افراد به نظام پزشکی ارجاع شد.

مدیرکل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی در مورد اینکه آیا صرف ارائه اظهارنامه می‌تواند به مالیات عادلانه ختم شود، عنوان کرد: سیاست سازمان مالیاتی حرکت به سمت داده‌های بانکی و سایر داده‌ها که از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کند، است. در این زمینه براساس ماده ۱۶۹ مکرر و مواد ۲۳۰ و ۲۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم داده‌های مختلف از دستگاه‌های مختلف وصول و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha