۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
خانه سازان خانه به دوش، از بیرجند تا استانبول؛ بازار سخت ساخت و ساز!
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

خانه سازان خانه به دوش، از بیرجند تا استانبول؛ بازار سخت ساخت و ساز!

بیرجند- با تخصیص بخشی از اعتبارات طرح مسکن ملی و البته واگذاری زمین‌ ها در خراسان جنوبی دوباره بازار ساخت و ساز کمی رونق گرفته، اما تورم، سازندگان مسکن این خطه را نیز به فکر مهاجرت انداخته است.

اعظم محمودآبادی؛ بازار: « ترکیه، گرجستان، عراق و هر جای دیگری که خوب پول بدهند، می‌روم من که در هر صورت از خانواده ام دور هستم بنابراین جایی را انتخاب می کنم که دریافتی بیشتری داشته باشم.»

این جمله را یک آرماتور بند تبریزی می گوید که مدتی است در بیرجند در پروژه های مسکن مهر مشغول به کار شده است.

محسن عزیزی با نشان دادن پیامی که در گوشی اش ذخیره کرده است می گوید: این پیام پیشنهاد کار در ترکیه است، با حقوقی به مراتب از ایران بیشتر. از این پیام ها زیاد دارم. از عراق هم پیشنهاداتی داشته ام که به دلار حقوق می دهند، شما خودت را بگذار جای من آیا این پیشنهاد را قبول نمی کنید؟

او با اشاره به درآمدی که در پروژه‌ های مسکن مهر استان خراسان جنوبی دریافت می‌کند ادامه می‌ دهد: اینجا روزی یک میلیون تومان دریافت می‌ کنم، یک تیم دارم که با هم شبانه روزی کار می‌کنیم. قبل از سال با پیمانکار قرارداد بسته‌ ام اما از تیر ماه با توجه به تورم حاکم بر جامعه تقاضای افزایش دستمزد را داده‌ ام که اگر موافقت نشود حق دارم برای مهاجرت کاری به گزینه‌ های دیگر فکر کنم.

احمد رحیمی نیز در جوشکاری مهارت دارد. او نیز معتقد است: شرایط حقوقی کارگران ساختمان با توجه به تورم لحظه‌ای بازار ضعیف است، این در حالی است که در کشورهایی مثل عراق می‌ توان حقوق بالاتری دریافت کرد، وقتی قرار است از خانواده ات دور باشی کاری را انجام می دهی که بیشترین درآمد را داشته باشد.

بازار سخت ساخت و ساز در خراسان جنوبی| مسکن سازان به ترکیه می روند؟

او با اشاره به زمینه اشتغال‌ هایی از قبیل طراحی داخلی ساختمان، برق ساختمان، کاشی‌ کاری و سنگ‌کاری و ... در کشورهای دیگر، ادامه می دهد: به طور حتم مشکل زبان باعث شده تاکنون ریسک مهاجرت را عملیاتی نکنم، اما تعداد زیادی از همکارانم که جوان‌ تر از من هستند، در حال تکمیل مدارکشان برای مهاجرت هستند.

یک قالب‌ بند نیز موضوع مهم معیشت کارگران را مد نظر قرار داده و به بازار می‌ گوید: این شرایط برای پیمانکاران نیز صادق است، پیمانکار با یک مبلغ با کارفرما قرارداد می‌ بندد، اما تورمی که بر جامعه حاکم می‌ شود، همه این برنامه‌ ریزی‌های اعتباری برای خرید مصالح و پرداختی‌ ها به کارگران را دچار بحران می‌ کند.

علی بهدانی می‌ افزاید: کارگران به دلیل مشکلات معیشتی مدام با پیمانکار درگیر می‌ شوند، ما غم نان داریم و غم نان همان دردی است که ما را به انجام هر کاری وادار می‌کند که یکی از آن‌ها مهاجرت است. لااقل این امیدواری وجود دارد که درآمدت کمی به هزینه هایت می‌ چربد.

سرمایه گذاران در فکر پرواز

رئیس انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی نیز با تایید زمزمه‌های مهاجرت سرمایه‌گذاران مسکن در گفتگو با بازار می‌ گوید: مسکن می تواند موتور محرکه و پیشران هر کشور باشد.اما وقتی در این راستا کنترل، نظارت و تسهیل امور از شرایط طبیعی خارج می شود، سرمایه‌گذار به راهی می اندیشد که سریع‌ ترین برگشت سرمایه را داشته باشد.

محمد خوشنام با اشاره به اینکه برای رفع بحران در این بخش اقتصادی باید ساخت و ساز در حوزه مسکن را ثابت نگه داریم، ادامه می دهد: اوایل سال گذشته میلگرد کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان بود، اما امسال به کیلویی ۳۲ هزار تومان رسید، دستمز نیز ۲ تا ۳ برابر افزایش یافت، هرچند بعد از مدتی قیمت میلگرد کاهش یافت و به ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان رسید اما دستمزدی که افزایش یافته را نمی‌توان کاهش داد. این همان بی ثباتی است که سرمایه گذاران مسکن را دچار تلاطم می‌ کند.

وی نبود نیروی ماهر بومی در بخش های آرماتوربندی و قالب‌ بندی را یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاران مسکن در خراسان جنوبی عنوان کرده و می‌افزاید: نیروهای بومی در انجام کارهای اینچنینی مهارت کافی نداشته و اگر مهارتی نیز کسب کرده باشند زمان انجام کارشان طولانی تر می شود چون اعتقادی به اضافه کاری ندارند. بنابراین پیمانکار مجبور به استفاده از نیروهای غیر بومی است.

وی می افزاید: نیروی غیر بومی تمام فکر و ذکرش تمام کردن کارش است.بنابراین سرعت انجام کار نیز بالاتر می رود و این نکته در ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد.

بازار سخت ساخت و ساز در خراسان جنوبی| مسکن سازان به ترکیه می روند؟

وی با اشاه به مهارت نیروهای غیر بومی در انجام پروژه های بتنی می‌ افزاید: در اسفند ماه ۱۴۰۱ نیروهای ماهر ما در انجام امور قالب‌ بندی و آرماتوربندی تقاضای افزایش دستمزد داشتند که با توجه به تورم ۷۰ درصدی حاکم بر بازار این افزایش انجام شد، اما در تیرماه دوباره این تقاضا مطرح شد.

خوشنام با شاره به شرایط ساخت و ساز در کشور عراق و دستمزدهایی که به دلار پرداخت می شود، و همچنین زلزله‌ی ترکیه و افزایش پروژه های عمرانی در آن کشور می‌ گوید: امسال تقاضای کار از سوی این کشورها به نحو قابل توجهی افزایش یافته تا جایی که وقتی در مقابل تقاضای مجدد افزایش دستمزد مخالفت می‌ کنیم، پیام‌ های تقاضای کار از سوی این کشورها را نشان می‌ دهند،که البته حق دارند.

وی یادآور می‌ شود: وقتی این نیروها مجبورند در شهر های دیگر کار کنند و از خانه و خانواده دور باشند پس حاضرند در کشور دیگری نیز دور از خانواده باشند اما در عوض دستمزد بالاتری دریافت کنند.

این انبوه ساز خراسان جنوبی شرایط حاکم بر بازار و مهاجرت سرمایه گذاران مسکن را نیز مورد تایید قرار داده و می گوید: زمانی که شاهد نبود ثبات در بازار مسکن از مصالح گرفته تا دستمزد و . . . باشیم، سرمایه به سمت دیگر حوزه های واسطه‌ گری یا خروج از کشور سوق پیدا می‌ کند.

خوشنام: موضوع خروج مسکن سازان از کشور یک بحران جدی است، که باید به نحو ویژه‌ای به آن پرداخت، چراکه برای اقتصاد کشور بسیار نگران کننده و خطرناک است

وی متذکر می‌ شود: موضوع خروج مسکن سازان از کشور یک بحران جدی است، که باید به نحو ویژه‌ای به آن پرداخت، چراکه برای اقتصاد کشور بسیار نگران کننده و خطرناک است، باید تنش های حاکم بر بازار و تصمیمات اتخاذ شده در این زمنیه کاهش یابد.

وی با ظوابط ساخت و ساز مسکن اشاره کرده و می‌گوید: مهم‌ترین نکته در سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن برای سرمایه‌گذار برگشت سرمایه است. این ماجرا در برخی از شهرهای کشور به ویژه شهرهای استان خراسان جنوبی بسیار پیچیده و همراه با ضوابط، عامل کند کننده‌ مسیر ساخت و ساز است.

بیرجند شهری متفاوت در ساخت و ساز

وی به برخی از مقررات و نظارت‌های ساخت و ساز در بیرجند اشاره کرد: قوانینی که در شهرهایی مانند مشهد وجود ندارد که باعث شده زمان اجرای پروژه کاهش یابد.

محمد خوشنام ادامه می‌دهد: قوانین و مقررات ساخت و ساز در تمام کشور وجود دارد، اما در بیرجند مشکلات اضافه وجود دارد که البته با تعامل و اندکی مدیریت خلاقانه قابل بازنگری است.

وی با تاکید روی اینکه کیفیت مطلوب ساخت و ساز در بیرجند قابل مقایسه با دیگر شهرهای کشور نیست، می‌ افزاید: این کیفیت مطلوب، بابت دقت و توجه ویژه‌ سازندگان است، اما نکته مهمی که مسئولان ما در استان باید به آن توجه داشته باشند بحث برگشت سرمایه است چراکه اگر با همین فرمان پیش بروند، بیشتر سرمایه‌ گذاران مسکن ترجیح می‌ دهند، از استان خارج شوند که دود این موضوع به چشم مردم می‌ رود.

بازار سخت ساخت و ساز در خراسان جنوبی| مسکن سازان به ترکیه می روند؟

این انبوه ساز مسکن با اشاره به مواردی که درباره‌ تسهیل ازدواج جوانان و تامین زیرساخت مهم این موضوع یعنی مسکن بیان می‌ شود، می افزاید: اگر بخواهیم اوضاع و احوال ساخت و ساز در بیرجند درست شود و از خروج سرمایه‌ گذاران جلوگیری شود باید متولیان امر مانند شهرداری و راه و شهرسازی پای کار آمده شرایط را برای سرمایه‌گذاران بخش مسکن تسهیل کنند. زیرا این روند؛ جز مهاجرت مسکن‌ سازان نتیجه دیگری ندارد.

وی با اشاره به وضعیت اجاره بها در بیرجند و البته دیگر شهرهای استان یادآور می‌ شود: این یعنی تقاضا برای مسکن در این شهر زیاد است، بنابراین وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت‌ها نجومی بالا می‌ رود؛ بنابراین افزایش ساخت و ساز تنها راه خروج از این قیمت‌های فزاینده و نجومی اجاره بها و قیمت مسکن است و راهکار افزایش ساخت و ساز نیز توجه به سرمایه‌ گذار مسکن است.

افزایش نقدینگی در بازار مسکن

یک انبوه ساز دیگر در استان نیز به روند مهاجرت مسکن سازان از کشور اشاره کرده و در گفتگو با بازار می افزاید: دولت راهکارهایی را برای رونق بازار مسکن انجام داده است که مهمترین آن افزایش وام مسکن است.

محمد عبداللهی می‌ گوید: در حال حاضر راهکار افزایش وام مسکن توانسته کمی راهگشا باشد، سقف این تسهیلات از محل گواهی حق تقدم دو برابر شده است.

وی همچنین به ۳۰ درصد وام صنعتی سازی اشاره و تاکید می کند: تمام واحدهای مسکن مهری که در استان ساخته می‌ شود به شکل صنعتی است بنابراین شهروندان ما می‌توانند از این وام نیز بهره مند شوند.

وی نیز خاطر نشان می‌ کند: برخی از سازندگان مسکن کشور را ترک می کنند به این دلیل که در ایران نمی توانند به اهداف مالی خود برسند، بنابراین برای کاهش مهاجرت مسکن سازان به ترکیه و گرجستان و ... باید راهکارهای ارزشمندتری اندیشیده شود.

آنچه امروز دغدغه مسکن سازان است، بارها و بارها بیان شده است اما آن‌ ها امروز به این نتیجه رسیده‌ اند که با رفتن از کشور می‌ توانند اهداف مدنظرشان را برآورده کند. اما این بحران کمبود نیروی انسانی و مالی، در آینده‌ ای نه چندان دور خود را به شکل یک بحران اقتصادی جدید نشان خواهد داد. تا جایی که اگر ثبات قیمت در مصالح ساختمانی، ضوابط ساخت و ساز و... نیز به وجود آید دیگر نیرویی برای انجام کار در کشور نخواهیم داشت.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مریم IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      2 1
      کاش ی فکری بکنند مصالح روز ب روز گرونتر میشه و با این مبلغ کمی ک وام میدم برای مسکن ملی نمیشه خونه رو ب سرانجام رسوند و پایان کار گرفت .... خیلی ها رو دیدم ک با وجود اینکه خونه ندارن و شرایط دریافت مسکن ملی رو دارن بعد از ثبت نام و کارهای اولیه با وجود اینکه حتی چهل میلیون اون رو دادن ب بانک و کارهای شهرداری رو انجام دادن کنار کشیدن و انصراف دادن اقصاطشم کمر شکن هست با حقوق ماهی هشت میلیون باید ماهی هفت تومن بدی برای قسط.....!؟! خرج ی خونواده چهار پنج نفره میشه ماهی یک تومن؟؟؟؟؟؟؟