۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
«مدیریت هوشمند»؛ نیاز بازار کار در مازندران
بازار گزارش می دهد؛

«مدیریت هوشمند»؛ نیاز بازار کار در مازندران

ساری- مدیریت هوشمند اشتغال و بیکاری از دغدغه های اساسی کارجویان و کارفرمایان در مازندران تبدیل شده و اطلاعات جامعی در این زمینه وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: آمارها نشان می دهد که ۸۵ درصد کارجویان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و فاصله به آموزش های دانشگاهی و مهارت از جمله دلایلی است که بیکاری این جامعه را دامن زده است.

کمبود نیروی کار ماهر از یک سو و نداشتن بانک جامع اطلاعاتی از سوابق و روزمه کارجویان و کارفرما سبب شده تا هم کارجویان و هم کارفرمایان برای تامین نیازهایشان با مشکلاتی روبرو باشند، از این رو راه اندازی سامانه جستجوی شغل می تواند بخشی از چالش های فراروی را حل کند.

این سامانه با هدف کاهش هزینه های جستجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی ها و در نهایت افزایش اشتغال، راه اندازی شده است.ط بق آخرین آمار، از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور ایران، ۶۷ میلیون نفر، در سن کار هستند که از این میزان، تنها ۱۹ میلیون شاغل هستند؛ بنابراین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت جدید، با هدف کاهش جمعیت بیکار، اقدام به راه اندازی سایتی، تحت عنوان سامانه جستجوی شغل کرده است.

درویشی: ۸۵ درصد کارآموزان فارغ التحصیلان دانشگاه ها و دانشجویان در حال تحصیل هستند و این نشان می دهد مهارت در دانشگاه ها جایی ندارد

حسین درویشی مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران با بیان این که در استان یا شغل داریم و یا نیروی کار ماهر نداریم، گفت: ۸۵ درصد کارآموزان فارغ التحصیلان دانشگاه ها و دانشجویان در حال تحصیل هستند و این نشان می دهد مهارت در دانشگاه ها جایی ندارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بین مهارت و آموزش دانشگاه ها تعارض وجود دارد، گفت: استانداردهای آموزشی بلندمدت را به استانداردهای ارزشی و شایسته ای کردیم و برای این که نیروی کار را در واحد صنعتی فعال کنیم ۱۴۴ مرکز جوار را راه اندازی کردیم.

در سامانه جستجوی شغل ۴۹ هزار عنوان شغلی بارگزاری شد و برای هر شغل کد تعریف شده و برای مشاغل جدید نیز کد مربوط تعریف می شود و در این سامانه ۱۰ عنوان شغلی برتر معرفی شده است و کارجویان و کارفرمایان می توانند با مراجعه به آن نیازها را تامین کنند.همچنین در این سامانه برای بهره مندی از مشوق های کارفرمایی نیز، بسته هایی تعریف شده است.

«مدیریت هوشمند»؛ نیاز بازار کار در مازندران

استاندار مازندران نیز با اظهار این که وقتی افراد نتواند به سهولت به شغل دست یابند، به راه های غیرصحیح متوسل می شوند، گفت: یکی از وظایف دولت این است که بستر و ریل گذاری اشتغال صحیح را انجام دهند.

سید محمود حسینی پور با اظهار این که افراد با مدارک علمی بالا داریم که حاضر هستند در مشاغل خدماتی مشغول کار شوندف گفت: از سوی دیگر بنگاه ها نیازمند تخصص هایی هستند ولی امکان شناسایی این تخصص ها نیست و این نشان می دهد در این زمینه اشکال مدیریتی وجود دارد.

حسینی پور با عنوان این که باید با استفاده از امکانات و فناوری های نوین بستر را برای اشتغال فراهم کنیم، مدیریت هوشمند اشتغال را نیاز اساسی بیان کرد و گفت: هنوز اطلاعات جامعی از تخصص ها و مشاغل نداریم و امیدواریم با داشبورد مدیریت هوشمند بتوانیم تکلیف خود را با جامعه بیکاران روشن کنیم.

وی با عنوان این که دولت ها موظف به بسترسازی مناسب برای اشتغال هستند، گفت: متاسفانه به دلیل فرهنگ غلط، همه دوست دارند کارمند دولت شوند و باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

ثبت ۴۵ مصوبه اشتغال

ایجاد مراکز در جوار صنعت و کارگاه ها از جمله راهکارها برای توسعه اشتغال به شمار می رود و در این راستا بیش از ۱۴۰ مرکز و کارگاه در جوار کار در استان مازندران راه اندازی شده است. فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان این که تاکنون ۴۵ مصوبه اشتغال داشتیم که یکی از مسائل ارائه خدمات مشاوره کارآفرینی و اشتغال در دانشگاه ها است، افزود: ایجاد مراکز کارورزی در جوار صنعتی برای کیفیت بخشی مشاغل مورد توجه است و از سوی دیگر اشتغال فارغ التحصیلان مورد توجه قرار گرفت.

وی توجه ویژه به اشتغال دانش آموختگان را لازم دانست و گفت: برای توسعه اشتغال در استان نیازمند اجرای طرح های کاربردی هستیم.

۲۱ هزار کارجو در مازندران متقاضی هستند

سیمای کار و تعاون استان مازندران نشان از کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی در مازندران دارد، علی باقری مدیرکل تعاون مازندران با اشاره به سیاست دولت و وزارت تعاون، نظارت بر عملکرد برای ثبت اشتغال را از جمله اقدامات ذکر کرد و گفت: در این راستا در استان سیمای کار و تعاون تهیه شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که در استان مازندران سیاست گذاری خوبی برای کاهش بیکاری صورت گرفته است، اظهار داشت: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در استان به ۴۶.۱ درصد رسید که بالاتر از میانگین کشوری است.

«مدیریت هوشمند»؛ نیاز بازار کار در مازندران

مدیرکل تعاون مازندران با عنوان اینکه ۴۰ هزار کارجو شناسایی شد، گفت: در بررسی ها مشخص شد که ۳۱ هزار نفر متقاضی کار هستند و با راستی آزمایی شمار آنان به ۲۱ هزار نفر رسیده است و از این تعداد نیمی مرد و نیمی زن هستند.

وی با بیان اینکه شهرهای ساری، قائمشهر و بابل بیشترین افراد جویای کار را دارد، گفت: تاکنون تعهد ثبت شده ۱۰ هزار و ۳۹۶ نفر بود که ۴۰ درصد تعهدات محقق شده است.

با راه‌اندازی سامانه شغلی، آنالیز شغلی تمام مردم ایران انجام می‌شود اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود. محمود کریمی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سامانه جستجوی شغل اطلاعات جویندگان کار شفاف می‌شود، ادامه داد: سامانه جستجوی شغل با هدف اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات کاریابی‌ها و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی راه‌اندازی شد.

کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: تمام متقاضیان جویای کار می‌توانند با ثبت‌نام، تکمیل پروفایل شغلی و جستجو در فرصت‌های شغلی موجود در سامانه جستجوی شغل و از طریق دفاتر کاریابی به کارفرمایان معرفی و مشغول به کار شوند.

به گزارش بازار، یکی از دغدغه‌های همیشگی بازار کار اطلاعات این حوزه است و هوشمندسازی فعالیت‌های این بخش می توانند مسیر اشتغال را برای کارجویان و کارفرمایان تسهیل کند.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha