۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
ضرورت اصلاحات جدی در نظام حکمرانی بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور
مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد

ضرورت اصلاحات جدی در نظام حکمرانی بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور

در تولید و مصرف انرژی کشور، دستگاه‌های مختلفی داریم و این موضوع سبب شده موضوع بهینه‌سازی متولی واحدی در کشور نداشته باشد، از همین رو، نظام حکمرانی بهینه‌سازی در کشور نیازمند اصلاحات جدی است.

به گزارش بازار، سیدمسلم موسوی درچه امروز (شنبه، ۲۱ مردادماه) در نشست خبری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به اینکه موضوع‌های روز کشور در حوزه بهینه‌سازی بسیار گسترده است، اظهار کرد: در کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران در نشست‌های مختلف موضوع‌های روز کشور در این زمینه بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از نشست‌ها، بررسی حکمرانی و ساختار تصمیم‌گیری بهینه‌سازی انرژی در کشور است. در تولید و مصرف انرژی کشور، دستگاه‌های مختلفی داریم و این موضوع سبب شده موضوع بهینه‌سازی متولی واحدی در کشور نداشته باشد بنابراین نظام حکمرانی بهینه‌سازی در کشور نیازمند اصلاحات جدی است.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تأکید کرد: نکته دیگری که در نشست‌ها بررسی خواهد شد، تأمین مالی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهینه‌سازی به بخش خصوصی است، زیرا در شرایط فعلی سرمایه‌گذار رغبتی برای حضور در بازار بهینه‌سازی ندارد.

موسوی گفت: از همین رو یکی از نشست‌ها را به موضوع سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اختصاص دادیم و از شرکت‌ها و هلدینگ‌ها دعوت کردیم با حضور در این نشست، درباره راهکارهای مختلف تبادل نظر داشته باشند.

وی به وجود بازار بهینه‌سازی، بورس انرژی و فرصت‌هایی مانند ماده ۱۲ برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و افزود: با این حال مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و از همین رو پیشنهاد تشکیل صندوق بهینه‌سازی مطرح شده است.

دبیر کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران با بیان اینکه بخشی از ماده ۱۲ تأکید دارد هر فعالیتی که به صرفه‌جویی سوخت منجر شود، منافع آن باید به سرمایه‌گذار بازگردد، ادامه داد: با توجه به این ماده، در صندوق بهینه‌سازی نیز منافع حاصل از صرفه‌جویی انرژی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و این موضوع حضور سرمایه‌گذاران در این بازار را جذاب می‌کند.

موسوی تأکید کرد: صنایع بزرگ پرمصرف انرژی مانند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، شرکت‌های سیمانی، فولادسازی‌ها و... طرح‌هایی برای بهینه‌سازی انرژی دارند. در این کنفرانس از صنایع بزرگ برای حضور و تبادل نظر در زمینه بهینه‌سازی انرژی دعوت شده است.

وی با اشاره به نقش فناوری‌های نو در بهینه‌سازی مصرف انرژی، بیان کرد: فناوری‌های نو در زمینه هوشمندسازی و پایدارسازی در این عرصه نقش دارند.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: هوشمندسازی در حوزه تولید تا مصرف و استفاده از فناوری در بخش‌های محتلف اثرات قابل توجهی در بهینه‌سازی خواهد داشت.

موسوی با تأکید بر اینکه صنایع ما با این فناوری‌ها آشنا نیستند و درتلاشیم ارتباط را ایجاد کنیم، ادامه داد: برای حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که این شرکت‌ها از منافع مالی منتفع شوند.

وی به برگزاری نشست بین‌المللی در این کنفرانس اشاره کرد و یادآور شد: در این نشست رئیس شبکه اسکو، رئیس انجمن اسکو بلژیک، بخش خصوصی ترکیه و... حضور خواهند داشت و تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌های خود را بررسی و واکاوی می‌کنند.

دبیر کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اظهار کرد: این کنفرانس برای ایجاد شبکه‌سازی بین اندیشمندان، بخش خصوصی و بخش حاکمیتی مهم است و باید تلاش کنیم فرهنگ‌سازی و ترویج بهینه‌سازی برای سیاست‌گذاران تبیین شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha