۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
تخصیص ۵ هزار میلیاردی برای نوسازی ناوگان دریایی| مذاکره با روسیه در مورد دریای خزر| رسوب کالا صفر شد
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

تخصیص ۵ هزار میلیاردی برای نوسازی ناوگان دریایی| مذاکره با روسیه در مورد دریای خزر| رسوب کالا صفر شد

صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات نوسازی ناوگان مسافری تخصیص و پرداخت خواهد شد گفت: مذاکره با نخست وزیر روسیه در مورد دریای خزر آغاز شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی اکبر صفایی در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی تخصیص تسهیلات نوسازی ۵۰ فروند به میزان ۵ هزار میلیارد تومان را از محل وجوه اداره شده دارد و آنرا اعلام می کند گفت: این تسهیلات برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری از محل وجوه اداره شده سازمان در بندر شهید حقانی و بندرعباس هزینه خواهد شد که عمده جابه‌جایی مسافران به جزیره قشم را انجام می‌دهد.

در خصوص شناورهای باری دست دوم در دریای خزر که موضوع تجارت با کشورهای قزاقزستان و سایر کشورها است، کشتی داران می‌توانند برای مشارکت در این بخش به سایت سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه کنند

وی با تاکید بر اینکه تعمیرات اساسی ۴۰ فروند شناور انجام شده و به هر فروند پنج میلیارد تومان برای بازسازی شناورها تخصیص یافته است ادامه داد: در خصوص شناورهای باری دست دوم در دریای خزر که موضوع تجارت با کشورهای قزاقزستان و سایر کشورها است، کشتی داران می‌توانند برای مشارکت در این بخش به سایت سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه کنند و از محل وجوه برای توسعه ناوگان استفاده کنند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص موفقیت های به دست آمده در مورد کاهش زمان رسوب کالا گفت: در حال حاضر رسوب کالا در بنادر کشور وجود ندارد. این در حالی است که پیش‌تر رسوب کالا در بنادر بین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون تن کالای اساسی بود. این موضوع در حال حاضر کاهش چشمگیری دارد که نشان می دهد تمام بخش های دولت فعالیتهای خوبی انجام دادند.

برای کاهش رسوب کالا سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و تمامی بخش های وزارت راه و شهرسازی از جمله حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‌ای با اعزام کامیون ها و همکاری گمرک موجب شد تا رسوب کالا در بنادر کشور به صفر برسد

صفایی افزود: برای کاهش رسوب کالا سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و تمامی بخش های وزارت راه و شهرسازی از جمله حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‌ای با اعزام کامیون ها و همکاری گمرک موجب شد تا رسوب کالا در بنادر کشور به صفر برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ظرفیت بنادر کشور چقدر است؟ گفت: ظرفیت بنادر کشور در حال حاضر برای حمل کالاهای اساسی بیش از هفت میلیون تن است و در حال حاضر رشد ٣٩ درصدی ترانزیت داریم.

وی افزود: در بخش اقتصاد حمل و نقل دریایی ١٨٩ هزار میلیارد ریال پروژه اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. همچنین یک میلیارد دلار پروژه در ساخت و خرید اقیانوس‌پیماها، کشتی و شناورها در حال انجام است. 

میزان تخلیه و بارگیری در بنادر در سال جاری ٨٢ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش واردات مواجه هستیم و در بخش کانتینری فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است

وی خاطر نشان کرد: میزان تخلیه و بارگیری در بنادر در سال جاری ٨٢ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش واردات مواجه هستیم و در بخش کانتینری فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد و در تراز خارجی سهم صادرات رشد چشمگیری داشته و ٧٠ درصد سهم تراز خارجی برای صادرات بوده است. البته سهم واردات ٣٠ درصد بوده‌ است.

صفایی با اعلام اینکه در این روزها بیشترین توجه به اقتصاد دریا ملاک عمل است، گفت: بعد از جلسات متعدد در مجمع تشخیص مصلحت درباره اقتصاد دریا، سیاست‌های اقتصاد دریا محور ابلاغ و همزمان در دولت هم این موضوع دنبال شد و در نتیجه اقتصاد دریا محور به عنوان یکی از سرفصل‌ها در برنامه هفتم پیش‌بینی شده و کمیسیون عمران در مجلس به عنوان کمیسیون مرتبط با دریا نظرات تخصصی خود را اعلام کردند که به این برنامه اضافه و تصویب شد.

در کارگروه ملی اقتصاد دریا، دو مسیر کلی تعریف شده که پیش خواهد رفت و یکی از موضوعات در این کارگروه طرح جامع اقتصاد دریا است که امیدواریم تا پایان سال تصویب شود

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کار گروه ملی اقتصاد دریا، دو مسیر کلی تعریف شده که پیش خواهد رفت و یکی از موضوعات در این کار گروه طرح جامع اقتصاد دریا است که امیدواریم تا پایان سال تصویب شود و این طرح نقشه راه ارزشمندی در اقتصاد دریا محور خواهد بود.

صفایی در خصوص تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور و عملکرد سازمان در اینباره گفت: امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی داشته و محصولات کشاورزی و تولیدات گندم ٨ میلیون تن بوده و بخشی از کالای اساسی در داخل کشور تامین می‌شود.

موضوع دریای خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌ و شهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره کاهش آب خزر در سال‌های گذشته اینطور توضیح داد: موضوع دریای خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌ و شهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند. «ولگا» یکی از رودهایی است که به خزر متصل می شود.

صفایی با اشاره به اینکه ولگا یکی از مهمترین رودهای آبریزش به خزر است گفت: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته شاهد کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است.

کد خبر: ۲۳۶٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha