۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
آب لیمو برای باغدار نان نمی شود؛ این ترش هم به کام تلخ دلالی و بیماری | خرید پنج هزار؛ فروش ۲۰ هزار
گزارش بازار از جنوب کرمان؛

آب لیمو برای باغدار نان نمی شود؛ این ترش هم به کام تلخ دلالی و بیماری | خرید پنج هزار؛ فروش ۲۰ هزار

کرمان- برداشت لیمو از باغ های جنوب کرمان در حالی آغاز شده که دلالان این محصول را با افت شدید قیمت مواجه کرده اند و کشاورزان در آستانه ورشکستگی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب کرمان با شرایط آب و هوایی مطلوب با هشت شهرستان، با سطح زیر کشت باغی ۸۶ هزار هکتار دومین قطب تولید مرکبات در کشور محسوب می شود که از این سطح حدود ۳۳ هزار هکتار انواع مرکبات کشت می شود و محصول مرکبات در ماههای مختلف سال روانه بازار می شود.

لیمو یکی از این محصولاتی است که علیرغم همه مشکلات به خصوص بیماری «جاروی جادوگر» اما همچنان در این شهرستانها تولید می شود.

بیماری «جاروی جادوگر» سطح زیر کشت را کاهش داده اما همچنان بسیاری از مردم به دلیل کیفیت بالای لیموی جنوب کرمان در انتظار برداشت این محصول هستند.

بیماری «جاروی جادوگر» این روزها بسیاری از باغهای لیموی جنوب کرمان را از بین برده است و مابقی باغداران نیز با این بیماری و مشکلاتی مانند افت قیمت محصول دست به گریبان هستند

جنوب کرمان مستعد کشت لیموترش است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول در دو شهرستان منوجان و عنبر آباد قرار دارد.

بیماری «جاروی جادوگر» این روزها بسیاری از باغهای لیموی جنوب کرمان را از بین برده است و مابقی باغها نیز با این بیماری و مشکلاتی مانند افت قیمت محصول درست به گریبان هستند.

بیماری عجیبی که طی سالهای اخیر باغهای گسترده لیمو در شهرستانهای جنوبی کرمان را فرا گرفته، خسارتهای زیادی به جای گذاشته است اما هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

با وجود همه مشکلات اما تولید محصول در جنوب کرمان ادامه دارد اما در کنار بیماری «جاروی جادوگر» این روزها کشاورزان با مشکل دلال بازی هم مواجه شده اند.

دلال بازی؛ این بار برای لیموکاران

محصولی که با هزینه بالای نهاده های کشاورزی و کار شبانه روزی در گرمای جنوب کرمان تولید شده توسط دلالان کیلویی پنج هزار تومان خریداری می شود و در نهایت در کرمان ۲۰ هزار تومان به مردم فروخته می شود.

این مشکل باعث شده بسیاری از محصول کشاورزان روی زمین بماند و فروش نرود و در حال تخریب و نابودی قرار گیرد.

این روزها اگر مردم کرمان برای تولید آب لیموی خانگی به خرید لیمو و آبگیری اقدام می کنند اما افزایش قیمتها آنها را غافلگیر کرده این در حالیست که در کمال تعجب اما این افزایش قیمت به جیب کشاورز نمی رود و حتی بخش حمل و نقل نیز بخش کمی از این نرخ را به خود اختصاص داده است و در این میان دلالان ۱۵ هزار تومان روی هر کیلو لیمو ترش سود می کنند.

دلالان در باغ ها با فشار بر روی کشاورزان هر کیلو لیمو را پنج هزار تومان خریداری می کنند و در نهایت روی هر کیلو ۱۵ هزار تومان سود می کنند.

در این میان هم تولید کننده و هم خریدار دچار مشکل می شوند و این دلالان و واسطه ها هستند که با سوء استفاده از عدم وجود نظارت مناسب بازار این محصول را خراب می کنند

در این میان هم تولید کننده و هم خریدار دچار مشکل می شوند و این دلالان و واسطه ها هستند که با سوء استفاده از عدم وجود نظارت مناسب بازار این محصول را خراب می کنند.

این داستان هر سال برای اکثر محصولات جنوب کرمان تکرار می شود و هیچ راهکاری هم برای حل مشکلات اندیشیده نمی شود.

منوجان در جنوب کرمان ۹۰ درصد لیمو استان کرمان را تولید می کند اما وضعیت کشاورزان اصلا مناسب نیست.

لزوم حمایت از کشاورزان

رئیس جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی منوجان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برداشت لیمو ترش در منوجان از مرداد آغاز شده و تا شهریور ادامه دارد.

محسن نوشاد افزود: هزار هکتار باغ زیر کشت محصول لیمو ترش وجود دارد که از این میزان حدود ۸۰۰ تن محصول برداشت می شود و معیشت بسیاری از مردم وابسته به این محصول است.

وی گفت: افت قیمت محصول از مشکلات کشاورزان است که سعی کردیم با تمهیدات لازم مشکلات را کاهش دهیم.

نوشاد از کشاورزان خواست محصول را به دلالان نفروشند و نسبت به واگذاری محصول به تعاون روستایی و خرید توافقی اقدام کنند.

وی افزود: خرید توافقی از ۱۵ مرداد ماه توسط تعاون و روستایی جنوب آغاز شده است و باغداران می توانند محصول خود را تحویل دهند.

یک کشاورز: هزینه تولید محصول حداقل ۱۵ هزار تومان است اما دلالها پنج هزار تومان محصول را خریداری می کنند، تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان طرح خرید با قیمت ۱۰ هزار تومان برای تولید درجه یک را پیشنهاد می دهد

یکی از کشاورزان جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: هزینه تولید محصول حداقل ۱۵ هزار تومان است اما دلالها پنج هزار تومان محصول را خریداری می کنند، تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان طرح خرید با قیمت ۱۰ هزار تومان برای تولید درجه یک را پیشنهاد می دهد.

محمد محسنی افزود: سه روز قبل محصول را برداشت کرده ام اما روی زمین مانده و دچار افت وزن شده است چون دلالان قیمت پنج هزار تومان را روی محصول می گذارد.

وی گفت: تعاون روستایی هم محصول را به درجه یک، دو و سه تقسیم می کند و به ترتیب ۱۰ هزار، هشت هزار و هفت هزار تومان خریداری می کند.

وی ادامه داد: حتی هزینه های تولید هم تامین نمی شود و اگر محصول را به تعاون روستایی بفروشیم حداقل پول کارگر تامین می شود.

محسنی افزود: نمی توان هزینه تولید را افزایش داد و در مقابل حتی در خرید توافقی نیز زیر قیمت تولید، قیمت گذاری را انجام داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: خرید توافقی را بعد از رایزنی با مسئولان در سطح ملی آغاز کرده ایم و بخشی از مشکلات کشاورزان را کاهش دادیم.

احمد احمدپور افزود: سطح زیر کشت محصول لیمو ترش در جنوب کرمان چهار هزار و ۱۷۵ هکتار است که منوجان بیشترین محصول را تولید می کند.

وی عنوان کرد: مجموع تولید ۵۴ هزار تن محصول می باشد که برای حمایت از کشاورز و مقابله با دلال بازی در بازار خرید توافقی را شروع کرده ایم.

کشاورزان در حالی در دمای ۵۰ درجه ای جنوب کرمان تلاش می کنند رونق تولید را ادامه دهند که عدم نظارت و گاه خلاء های قانونی موجب می شود دلالان و واسطه ها با ورود به بازار محصولات کشاورزی، سود کشاورزان را به جیب بزنند و در این میان کار جدی نیز برای مقابله با این مشکل از سوی مسئولان انجام نمی شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      سلام آقای عزیز.اولا لیمو کیلویی ۷هزار تومان خریداری می‌شود.دومن من کامیون دارم لیمو بردم اصفهان میدان تره‌بار کیلویی ده هزار تومان فروخته میشود لیمو ترش گاز دارد هر کامیون ۵۰۰کیلو افت می‌کند تا مقصد.کرایه هم کیلویی ۱۵۰۰تومان حساب کن با پول بار گیری شاید یه چیز جزء به همان دلال برسد.ولی خدا از هر چه دلال نگذرد کارش حقه و کلک زدنه