۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
خواهران غریب تجارت؛ قراردادهایی که روی کاغذ ماند
بازار گزارش می‌دهد؛

خواهران غریب تجارت؛ قراردادهایی که روی کاغذ ماند

ساری- مازندران با بسیاری از کشورهای حوزه خزر و آسیایی تفاهم‌نامه‌های تجاری و همکاری و خواهرخواندگی منعقد کرده و برخی از قراردادها کاغذی و صوری از آب درآمده است، درست مثل دیگر خواهر خواندگی‌های شهرهای دیگر کشور.

بازار؛ گروه استان‌ها: برش کیک، اهدای لوح و ردوبدل کردن قراردادها و کف زدن‌ها در پایان آخرین ضیافت شام هیئت‌های تجاری رسم مرسوم و نانوشته‌ای است که بارها بین مازندران و همتایان تجاری و اقتصادی به اجرا درآمده است.

زمانی هتل بین‌المللی بادله ساری، هتل رویایی و تاریخی رامسر، میزبان بابلسر و غیره میزبانان شام آخر و ردوبدل کردن قراردادهای خواهرخواندگی و برادرخواندگی بین شهرهای مازندران و شهرهای خارجی بوده است و زمانی نیز این روال به آن‌سوی آب‌ها و خزر کشیده شده و سران عالی‌رتبه مازندران در تالارهای شهرهای ولگاگراد و ولژسکی و دیگر شهرهای روسیه و دیگر کشورها، پای قراردادها را امضا کرده‌اند.

هرسال هیئت‌های مختلف تجاری به مازندران می‌آید و بازرگانان و تاجرانی نیز به رویای تجارت با هیئت اقتصادی و بازرگانی روانه دیگر کشورها می‌شوند تا شاید قفل موانع تجاری رابین دو طرف قرارداد بازکنند.

زمانی ساری ایسیکول، مارکه ایتالیا، ولگاگراد، مادرید خواهرخوانده شهرهای مختلف مازندران شدند و گاهی نیز پا به مرزهای آفریقایی کشیده شد و پیشنهاد خواهرخواندگی با مازندران را مطرح کرد.مازندران در فرایند سال‌ها، خواهران و برادرخوانده‌های زیادی پیداکرده و ماحصل این توافق‌ها و تبادل‌ها باید منجر به افزایش تبادلات و تجارت با استان‌های مختلف می‌شد اما بررسی کارنامه صادراتی مازندران چیز دیگری را می‌گوید و بازنگری و تغییر در شیوه‌نامه خواهرخواندگی‌ها را الزامی می‌سازد.

مازندران در فرایند سال‌ها، خواهران و برادرخوانده‌های زیادی پیداکرده و ماحصل این توافق‌ها و تبادل‌ها باید منجر به افزایش تبادلات و تجارت با استان‌های مختلف می‌شد اما بررسی کارنامه صادراتی مازندران چیز دیگری را می‌گوید

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران ناآشنایی با بازارهای هدف و ماندگار نبودن تجار در بازارهای آن‌سوی آب‌ها را از یک‌سو و کم‌توجهی به کیفیت تولیدات و متناسب نبودن با ذائقه مصرف‌کنندگان خارجی را از مهم‌ترین موانع در تجارت با همسایگان و کشورهای خارجی بیان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید براینکه قبل از هر چیزی در فرایند تجارت و صادرات باید به ذائقه مخاطب و بازارهای مصرف توجه کنیم، ادامه می‌دهد: در کنار مسائل ذکرشده وجود موانع نظیر هزینه‌های بالای تولید، عدم پرداخت به‌موقع مشوق‌های صادراتی و غیره سبب می‌شود تا بسیاری از برنامه‌ها برای رونق تجارت محقق نشود.

وی با اشاره به قوانین سختگیرانه گمرکی و وارداتی کشورهای حاشیه خزر اظهار داشت: در سال‌های اخیر با اعزام هیئت‌های تجاری، برپایی نمایشگاه، راه‌اندازی سرای تجاری، نشست‌های دو و یا چندجانبه با بازرگانان و تجار بخشی از موانع رفع شد و منجر به قراردادهای خوبی برای ظرفیت شده است.

مهاجر بابیان اینکه در سفر به ولگاگراد و برپایی نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی و تجاری مازندران، تجار و بازرگانان با ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی استان آشنا شدند، تصریح کرد: این سفر و یا سفر هیئت‌های تجاری و قراردادهای خواهرخواندگی و غیره منجر به توسعه مناسبات و تجارت شده است.

بازخوانی قراردادهای تجاری با ارمنستان
مازندران در ماه جاری و در شرایط کرونا اقدام به پیگیری قراردادها و مصوبات سفر هیئت‌های اقتصادی و بازرگانی ارمنستان و ازبکستان کرده است تا روند اجرای مصوبات را بازخوانی کند، احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با  خبرنگار بازار، توسعه روابط با همسایگان را نیازمند گسترش ارتباطات بیان کرد و گفت: در سال گذشته طی سفر هیئتی از این استان، در حوزه‌های مختلف گردشگری سلامت، گردشگری و ورزشی و پژوهشی قراردادهای منعقدشده است.

وی با اظهار اینکه مازندران با کشورهای حاشیه خزر ازجمله ارمنستان اشتراکات عمیق فرهنگی و علمی دارد، سطح کنونی ارتباطات بین کشورها و استان‌های هم‌جوار را رضایت‌بخش ندانست و گفت: برای توسعه مناسبات باید نمایشگاه‌هایی بین دوستان برای آشنایی تجار و بازرگانان برگزار شود.

وی بابیان اینکه مازندران باید تولیدات صنایع‌دستی و شیلاتی را نیز در سبد صادراتی خود اضافه کند، یادآور شد: باید طرف‌های قرارداد از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر آشنا شوند و معرفی استان‌ها در بخش‌های مختلف و رفع موانع نظیر مسائل گمرکی برای تجار استان در کشورهای مختلف نظیر ارمنستان باید پیگیری تا ریسک سرمایه‌گذاری کمتر شود.

همچنین طبق اعلام استانداری مازندران، اندره قوکاسیان استاندار لری ارمنستان که برای پیگیری مصوبات سفر به‌صورت ویدئوکنفرانسی با استاندار مازندران گفتگو می‌کرد: بیان کرد: این استان آماده فراهم کردن تمامی شرایط برای فعالیت اقتصادی تجار مازندران است و سرمایه‌گذاری در مازندران را در اولویت خود قرار می‌دهد.

آندره قوکاسیان گفت: استان لری آماده است تا تمام نیازهای تجار ایرانی و ارمنی جهت تعمیق روابط اقتصادی ۲ استان را فراهم کند. وی تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای گمرکی تجار ایرانی و مازندران را وعده داد و افزود: سرمایه‌گذاری در مازندران نیز یک فرصت برای تجار ارمنی است که برای این منظر در کوتاه‌ترین زمان شرایط لازم فراهم می‌شود.

تعمیق روابط گردشگری مازندران و لری
استاندار لری ارمنستان تعمیق روابط گردشگری میان مازندران و استان لری را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: مازندران از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است که می‌تواند هم درزمینهٔ تجارت و هم گردشگری بهره‌برداری شود.

قوکاسیان پیشنهاد کرد برای توسعه ارتباطات فرهنگی، روز فرهنگی مازندران در استان لری ارمنستان و روز فرهنگی لری در مازندران طی جشنواره‌هایی را برنامه‌ریزی و برگزار شود.

وی یادآور شد: مازندران از تولیدات خوبی درزمینهٔ های باغی ، غذایی ، لبنی و دیگر صنایع برخوردار است که می‌توانند بخش قابل‌توجهی از نیازهای استان لری و استان‌های دیگر ارمنستان را برطرف کند.

مازندران قراردادهای زیادی با استان‌های مختلف طی دهه اخیر امضا کرده و برخی از تفاهم‌نامه‌ها همچنان در حد کاغذ و مبادله باقی است و اراده‌ای نیز برای بازخوانی آن از سوی طرف‌های مذاکره وجود ندارد و داستان خواهرخواندگی با شهرها و استان‌های مختلف در غربت به فراموشی سپرده‌شده است.

کد خبر: ۲۳٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha