۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
رویکرد اروپایی-آمریکایی به سیاست هسته ای ایران حول بازی «پلیس خوب، پلیس بد» می چرخد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

رویکرد اروپایی-آمریکایی به سیاست هسته ای ایران حول بازی «پلیس خوب، پلیس بد» می چرخد

«نادر انتصار» گفت: رویکرد اروپایی-آمریکایی به سیاست های هسته ای و دفاعی ایران همواره حول محور بازی «پلیس خوب، پلیس بد» می چرخد.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت «جو بایدن» از ابتدا با شعار تغییر در رویکردهای «دونالد ترامپ»‌ در حوزه سیاست خارجی شروع به کار کرد؛ با این حال با گذشت سه سال، عملکرد این دولت دست‌کم در حوزه برجام تفاوت چندانی با ترامپ نداشته است. در طول سه سال اخیر، تغییراتی در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی ایجاد شد، اما این تغییرات نتوانست تفاوتی چشمگیر و محسوس در عملکرد دولت بایدن ایجاد کند.

این تغییرات در آخرین مورد به راب مالی رسید؛ کسی که جابجایی‌های قبلی در تیم مذاکره کننده آمریکا از اختلافات با او نشأت می‌گرفت.

همه چیز از اخبار مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد راب مالی شروع شد. به گزارش مراجع رسمی در آمریکا، تحقیق در مورد بهره برداری نامناسب مالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده علت بررسی اف‌بی‌آی است. قریب به دو هفته پیش خودِ او اعلام کرد که به مرخصی بدون حقوق رفته و مجوز امنیتی وی هم در دست بررسی قرار گرفته است.

«مت میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کمی بعد این مساله را مورد تایید قرارداد و اعلام کرد به طور موقت «آبرام پالی» جایگزین راب مالی خواهد بود. با این حال تغییر عکس و توضیحات حساب کاربری «نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران» از راب مالی به پالی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که این تغییرات موقتی نیست.

از نظر برخی کارشناسان، انتصاب یک شخص گمنام به جای راب مالی به معنای این خواهد بود که پرونده برجام اولویت خود را در دستگاه سیاست خارجی آمریکا از دست داده است. در مقابل، گروه دیگری از کارشناسان معتقدند تغییر در وضعیت راب مالی اثری در مواضع کلان ایالات متحده ایجاد نمی‌کند. برخی کارشناسان جدایی راب مالی از تیم مذاکره کننده آمریکایی را به فشار لابی‌های صهیونیستی مرتبط می‌دانند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است.

*خروج رابرت مالی از دولت بایدن چه تاثیری بر مذاکرات هسته ای آمریکا و ایران خواهد داشت؟

اگرچه راب مالی یک بازیکن مهم در تیم مذاکره کننده دولت بایدن با ایران بود، اما به دلایل مختلف چندین بار از تیم بایدن جدا شده است. باید به خاطر داشته باشیم که مذاکرات هسته ای مدت ها قبل از خروج مالی در خواب بود. بایدن از ابتدای دولت خود احیای توافق هسته ای ایران را در اولویت قرار نداد. خروج راب مالی نشان دهنده اولویت کم دولت بایدن برای این موضوع است.

نومحافظه‌کاران آمریکایی در داخل و خارج از دولت بایدن همیشه راب مالی را با دوزی از بدبینی می‌نگریستند و او را نسبت به ایران «نرم» می‌دانستند

*به نظر می رسد اسرائیل و تندروهای آمریکا و برخی کشورهای عربی خلیج فارس در منطقه مخالف برجام از رفتن رابرت مالی خوشحال هستند. نطر شما چی هست؟

این موضوع حقیقت دارد. نومحافظه‌کاران آمریکایی در داخل و خارج از دولت بایدن همیشه راب مالی را با دوزی از بدبینی می‌نگریستند و او را نسبت به ایران «نرم» می‌دانستند. اسرائیلی ها و برخی از کشورهای عربی خلیج فارس که مخالف ایران هستند با برداشت نومحافظه کاران آمریکایی از مالی هماهنگ بوده اند.

* گفته می شود رابرت مالی به دنبال توافق جامع با ایران بود و با خروج او ممکن است توافق جامع از دستور کار دولت آمریکا خارج شود. ارزیابی شما چیست؟

متأسفانه، آنچه ما به طور علنی در مورد کل قسمت راب مالی می دانیم در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا نه مالی و نه وزارت امور خارجه بایدن هیچ چیز قابل توجهی در مورد اینکه چرا مجوز امنیتی راب مالی به حالت تعلیق در آمد یا لغو شد، نگفته اند. در نتیجه گزارش‌های گمانه‌زنی مطبوعاتی درباره این موضوع داشته‌ایم. در حال حاضر، ما واقعاً نمی دانیم که آیا برکناری مالی شخصی بود یا نتیجه اختلاف نظرهای سیاسی عمده در تیم بایدن.

کل رویکرد اروپایی-آمریکایی به سیاست های هسته ای و دفاعی ایران همواره حول محور بازی «پلیس خوب، پلیس بد» می چرخد

*آمریکا جنگنده های جدیدی به منطقه خلیج فارس فرستاده است. برخی معتقدند که این نشانه افزایش تنش با ایران است. از سوی دیگر، برخی معتقدند حضور بیشتر آمریکا در منطقه به دلیل تنش احتمالی در نتیجه اعمال تحریم‌های موشکی سه کشور اروپایی علیه ایران است (تحریم موشکی ایران باید در ماه اکتبر مطلبق برجام لغو شود). ارزیابی شما چیست؟

فکر می کنم تمام موارد ذکر شده درست است. به هر حال، آنها به هم مرتبط هستند و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها همیشه در رابطه با مسائل هسته‌ای و امنیتی ایران با هم کار کرده‌اند. کل رویکرد اروپایی-آمریکایی به سیاست های هسته ای و دفاعی ایران همواره حول محور بازی «پلیس خوب، پلیس بد» می چرخد.

هر چه به مبارزات انتخاباتی و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نزدیکتر می شویم، احتمال دستیابی به توافق، حتی محدود، بین ایران و ایالات متحده کمتر می شود

* با توجه به خروج رابرت مالی و هزینه های احتمالی دولت بایدن، تا چه حد امکان دستیابی به توافق (تفاهم) محدود بین ایران و آمریکا وجود دارد؟

هر چه به مبارزات انتخاباتی و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نزدیکتر می شویم، احتمال دستیابی به توافق، حتی محدود، بین ایران و ایالات متحده کمتر می شود. همانطور که قبلاً گفتم، دستیابی به توافق با ایران صرفاً در حال حاضر اولویت برنامه سیاست خارجی بایدن نیست.

کد خبر: ۲۳۶٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha