۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
عامل پنهان ادامه افت بورس سیاست سهیمه بندی برق
وزارت نیرو ناترازی را با فشار بر صنایع جبران می کند

عامل پنهان ادامه افت بورس سیاست سهیمه بندی برق

بورس به توقف مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی بی توجه بود زیرا چشم انداز بازار کاهش حاشیه سود نمادهای کامودیتی محور است، به همین دلیل به گفته کارشناسان عامل پنهان ادامه افت بورس سیاست های وزارت نیرو است.

حامدشایگان؛ گروه بورس: بازار سرمایه در حالی آخر هفته هم نوسانی و منفی بود که خبرها حکایت از این داشت که مصوبه دولت برای نرخ خوراک پتروشیمی ها باطل شده و حتی روز چهارشنبه بسیاری از نمادهای پالایشی مثبت بودند. به همین دلیل در شرایط کنونی نمی توان نرخ خوراک پتروشیمی ها را عامل منفی بودن بازار دانست، بلکه عامل قوی تری همچون سهمیه بندی برق منجر شده تا فعلا سرمایه گذاران وارد بازار نشوند، زیرا چشم انداز کنونی بورس کاهش حاشیه سود نمادهای کامودیتی محور است، به همین دلیل عامل پنهان ادامه افت بورس سیاست های وزارت نیرو است.

به گفته عزیز آرمن نمی شود انتظار داشته باشیم که واحدهای تولیدی به دلیل سهمیه بندی برق تولید کمتری داشته باشند، اما بازدهی آنها در بورس افزایشی باشد سرمایه گذاران برای خرید سهام به وضعیت بنیادی و همچنین سیاست های وزارتخانه ها توجه می کنند

در حال حاضر وزارت نیرو مدعی شده که مصرف برق واحدهای صنعتی بزرگ حدود یازده درصد افزایش یافته در حالی که از ابتدای خرداد ماه تعداد روزهای تعطیلی واحدهای صنعتی به دو روز رسیده است و آنها موظف هستند در زمانی که اداره برق به آنها هشدار می دهد باز هم به تعطیلی برق خود اضافه کنند.

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای جبران ناترازی برق سیاست سهمیه بندی برق را برای صنایع اجرا کرده است، گفت: نمی شود انتظار داشته باشیم که واحدهای تولیدی به دلیل سهمیه بندی برق تولید کمتری داشته باشند، اما بازدهی آنها در بورس افزایشی باشد.

عزیز آرمن با بیان اینکه سرمایه گذاران برای خرید سهام به وضعیت بنیادی و همچنین سیاست های وزارتخانه ها توجه می کنند، افزود: در شرایط کنونی وزارت نیرو باید در تامین برق بیشتر برنامه ریزی می کرد تا اینکه تلاش کند از طریق سهمیه بندی برق کسری را جبران کند.

او افزود: زیرا در شرایط کنونی کشور بیش از گذشته به تولید نیاز دارد و ادامه فشار قطعی برق منجر می شود میزان صادرات کشور هم افت داشته باشد در حالی که به درآمد ارزی بیشتری نیاز داریم و همین مساله هم روی کاهش درآمد ارزی شرکت ها تاثیر می گذارد، به همین دلیل نماد آنها در بورس هم با افزایش عرضه مواجه می شود.

عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت برق

در سال های اخیر با وجود اینکه فشار رعایت الگوی مصرف بیشتر برق بیشتر شده، با این حال ناترازی برق همچنان ادامه دارد و این مساله ناشی از عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت برق است.

عضو سندیکای صنعت برق با انتقاد از اینکه در حال حاضر نیروگاه ها مطالبات زیادی از وزارت نیرو دارد گفت: آقای وزیر هیچ واکنشی نسبت به نامه نگاری مدیران نیروگاه ها در پرداخت مطالبات معوق ندارد اگر وزارت نیرو مطالبات معوق نیروگاه ها را پرداخت می کرد، به طور قطع آنها می توانستند نوسازی و بهسازی تجهیزات فرسوده را به موقع انجام دهند

محمد کبیری عضو سندیکای صنعت برق در این باره گفت: دولت در حالی با سیاست های خود مانع از سرمایه گذاری سرمایه گذاران در صنعت برق شده که خودش هم اعتبار چندانی برای سرمایه گذاری جدید در ساخت نیروگاه ندارد، به همین دلیل سهمیه بندی برق برای صنایع هم ادامه پیدا کرده است.

محمد کبیری با بیان اینکه وزارت نیرو حتی به منافع سهامداران نیروگاه ها هم توجهی ندارد، افزود: در حال حاضر نیروگاه ها مطالبات زیادی از وزارت نیرو دارد و آقای وزیر هیچ واکنشی نسبت به نامه نگاری مدیران نیروگاه ها در پرداخت مطالبات معوق ندارد.

او افزود: از طرف دیگر وزارت نیرو مانع از اجرای سیاست صادرات برق توسط بخش خصوصی شده است، این موضوع اگر اتفاق می افتد برق داخل کشور به طور کامل تامین می شد و مازاد آن صادرات و تا حدودی به نقدینگی نیروگاه ها کمک می کرد ...

او با تاکید بر اینکه بخشی از راندمان پایین نیروگاه ها تحت تاثیر کمبود سرمایه در گردش است، اظهار کرد: اگر وزارت نیرو مطالبات معوق نیروگاه ها را پرداخت می کرد، به طور قطع آنها می توانستند نوسازی و بهسازی تجهیزات فرسوده را به موقع انجام دهند و همین مساله باعث می شود تولید نیروگاه ها هم افزایش یابد.

گروه برق در بورس تحت تاثیر سیاست های دستوری وزارت نیرو

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر گروه برق در بورس تحت تاثیر سیاست های دستوری وزارت نیرو کمترین بازدهی را دارند، اظهار کرد: تا زمانی که سیاست گذاری دستوری وزارت نیرو برای قیمت گذاری برق وجود دارد نه تنها گروه برقی بورس رشد چندانی نخواهند داشت، بلکه موضوع ناترازی برق هم ادامه می یابد.

رضا روحی با نگاهی به عملگرد گروه برقی در بورس تاکید کرد که کمترین بازدهی بلندمدت بورس مربوط به گروه برق است و حتی برخی از آنها زیان ساز هستند و تنها دلیلی که معاملات نمادهای برقی در بورس انجام می شود به دلیل دارایی این شرکت هاست

رضا روحی با بیان اینکه تقریبا می توان ادعا کرد کمترین بازدهی بلندمدت بورس مربوط به گروه برق است، افزود: در حاشیه سود این شرکت ها بسیار کم بوده و حتی برخی از آنها زیان ساز هستند و تنها دلیلی که معاملات نمادهای برقی در بورس انجام می شود به دلیل دارایی این شرکت هاست.

او با تاکید بر اینکه ادامه ناترازی و سهمیه بندی برق روی درآمد صنایع انرژی بر هم تاثیر منفی می گذارد، تصریح کرد: در فصل گرم سال به دلیل اینکه صنایع تولید و صادرات کمتری دارند سودسازی کمتری هم می کنند، از این رو گزارش اکثر شرکت ها ضعیف است.

به گزارش بازار، در سال ۱۴۰۲ با وجود اینکه وزارت نیرو از همان ابتدا وعده داده بود که امسال ناترازی برق چندانی نخواهیم داشت، اما عملا اینگونه نبود و از همان ابتدای خرداد فشار خود را با سهمیه بندی برق برای صنایع افزایش داد و این موضوع باعث شد بسیاری از آنها گزارش های ضعیفی را روانه کدال کنند و در نهایت بسیاری از کارشناسان اذعان دارند که عامل پنهان ادامه افت بورس سیاست های وزارت نیرو است و تا زمانی که شفافیت لازم درباره سیاست های این وزارتخانه وجود نداشته باشد تبعات آن دامن صنایع بورسی را هم خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۳۶٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha