۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای تحقق اقتصاد دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای تحقق اقتصاد دریایی

صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای تحقق اقتصاد دریا خبر داد.

به گزارش بازار، علی اکبر صفایی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت تحقق اقتصاد دریا محور گفت: مقام معظم رهبری طی جلسه ای که با فرماندهان نیروی دریایی و ناو گروه ۸۶ برگزار کردند فرمایش های ارزش مندی را در این خصوص و لزوم توجه به اقتصاد دریایی داشتند. سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای تحقق اقتصاد دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ایشان به اهمیت نقش حمل و نقل دریایی و توجهی که اخیرا دولت در بحث اقتصاد دریا داشته اشاره کردند و فرمودند آن طور که باید هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت دریا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به عنوان کسی که سالها در صنعت حمل و نقل دریایی فعالیت می کند می گویم تا به امروز در کشور این قدر اهمیت به حوزه دریا داده نشده است افزود: این سطح از اهمیت هم در فرمایشات رهبری و هم تلاش بسیار زیادی که مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده تا سیاست های کلی اقتصاد دریایی را در مجمع تصویب کند مشهود است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: دولت از ابتدا با توجه به اهمیت دریا کارگروه ملی اقتصاد دریا را تشکیل داد و طی ۲ماه گذشته سازمان بنادر به عنوان دبیر خانه اقتصاد دریا به دستور معاون اول رئیس جمهور منصوب و تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند و همچنین اقدامات بسیار خوبی که دولت در برنامه هفتم در مبحث اقتصاد دریا در نظر گرفته می تواند به یک سرفصل جدیدی به نام اقتصاد دریا و ترانزیت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: مجلس نیز در قالب قانونی بستر لازم را در حوزه دریا و ساحل مهیا کرده تا سهم اقتصاد دریا در رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم این بستر سازی در ارکان مختلف نظام در حال شکل گیری است در حوزه اقتصاد دریا می توان به صنایع نفت، محصولات غذایی دریایی و مجموعه گردشگری اشاره کرد. در حوزه ساحل نیز اصل موضوع این است که قطب های اقتصادی در سواحل شکل بگیرد.

صفایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به درستی اشاره فرمودند که ۹۰ درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و بیش از ۱۱میلیارد تن کالا در سطح جهان در حال جا به جایی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که برای تحقق اقتصاد دریا پایه چه اقداماتی صورت گرفته بیان کرد: همیشه مفاهیم اقتصاد دریایی در سطح وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده اما امروز در بالاترین سطح کشور یعنی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی پیگیر این مباحث هستند و اکنون توجه به اینکه دریا می تواند به عنوان یک پیشران اقتصادی مهم برای کشور باشد مطرح است.

صفایی ادامه داد: ۱۸هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح در بخش دریایی اجرایی کردیم که مجموع سرمایه گذاری چه داخلی و چه خارجی در اقتصاد دریایی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید زمانی که این توجهات شکل می گیرد بخش خصوصی نیز وارد سرمایه گذاری بلند مدت می شود و بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی مشوق های اقتصاد دریایی بیشتر خواهد شد چراکه هزینه ای که در دریا می شود چندین برابر خشکی است و در مبحث سواحل نیز، وزارت جهاد کشاورزی مراکز مولدی را طراحی کرده و جمعیت سازی در سواحل در حال انجام است.

کد خبر: ۲۳۶٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha