۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکی در طول برنامه هفتم به حوزه مسکن
عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اعلام کرد

اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکی در طول برنامه هفتم به حوزه مسکن

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به بررسی موضوع تامین زمین رایگان برای اقشار حمایتی گفت: افرادی که جز دهک یک تا سوم محسوب می‌شوند زمین رایگان و یا زمین ۹۹ ساله دریافت کنند.

به گزارش بازار، مجتبی یوسفی در تشریح جلسه عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه) کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت:کمیسیون در جلسه عصر امروز در رابطه با حوزه مسکن برنامه‌ریزی لازم را مدنظر قرار داد. کمیسیون مصوب کرد، دولت باید در طول برنامه هفتم توسعه سالانه یک میلیون و در پنج سال ۵ میلیون واحد مسکن تولید کند.

یوسفی با اشاره به پیش بینی دوره انتظار برای خرید مسکن بیان کرد: این مبحث در برنامه ۱۲ سال پیش بینی شده بود. البته باید به این نکته اشاره کنیم اگر فردی تمام درآمد خود را پس انداز کند، در مدت زمان سی سال - در عمده شهرهای کشور - صاحب خانه خواهد شد و اگر این فرایند بر اساس استانداردهای لازم باشد و فرد یک سوم درآمد خود را مورد صرفه‌جویی و پس‌انداز قرار دهد، در طول ۹۰ سال خانه دار می شود.

وی بیان کرد: نهایتا کمیسیون مصوب کرد که خانه دار شدن افراد با برنامه ریزی که دولت انجام می دهد به ۱۲ سال کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به موضوع بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۶ درصد از مساکن ما یا در بافت فرسوده و یا در سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند لذا دولت پیش‌بینی کرده بود که تا پایان برنامه هفتم توسعه ۶ درصد از مساکن در بافت‌های فرسوده و یا سکونتگاه‌های غیر رسمی کاهش پیدا کند که کمیسیون تلفیق مصوب کرد این میزان باید به ۲۰ درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه برسد، تا دولت به صورت جدی‌تری در بافت‌های فرسوده اقداماتی را انجام دهد.

وی با اشاره به بررسی موضوع تامین زمین رایگان برای اقشار حمایتی در لایحه برنامه هفتم توسعه ادامه داد: در این بخش کمیسیون مصوب کرد، افرادی که جز دهک ۱ تا سوم محسوب می‌شوند زمین رایگان و یا زمین ۹۹ ساله دریافت کنند.

یوسفی با اشاره به تغییرات مصوبه ارائه زمین رایگان به اقشار حمایتی نسبت به قبل بیان کرد: کمیسیون در روستاها هم این تکلیف را بر عهده بنیاد مسکن قرار داد تا در روستاها هم زمین رایگان در اختیار اقشار حمایتی در طول برنامه هفتم گذاشته شود.

یوسفی در ادامه با اشاره به بررسی طرح‌های جامع و هادی در برنامه هفتم توسعه ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها در این بخش بسته بودن محدوده شهر و روستاهاست. ما در این بخش تلاش داشتیم که با بازبینی طرح های هادی امور مربوط به روستاها تسهیل شود.

وی در ادامه با اشاره به بررسی ارائه تسهیلات مقاوم سازی و نوسازی روستایی در لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: کمیسیون در این بخش دولت را مکلف کرد تا سالیانه پیش بینی لازم برای ارائه تسهیلات به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی - با سود ۵ درصد- را در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات کمیسیون در رابطه با نوسازی، بهسازی و بازسازی در بافت‌های فرسوده بیان کرد: ما در برخی از شهرهای بزرگ و تاریخی مشکلاتی داریم که باید این مشکلات برطرف شود لذا در این بخش کمیسیون مصوب کرد که دولت با همکاری وزارت راه و شهرسازی شرایط را در این بخش با در نظر گرفتن ارائه امتیازاتی اعم از وام های کم بهره، معافیت در پروانه ساخت، تسهیل کند.

وی با اشاره به ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلین، هئیت علمی و کارمندان وزارت علوم و بهداشت، گفت: کمیسیون در این بخش پیش بینی کرد که زمین لازم و تسهیلات برای ساخت این خوابگاه ها توسط خود دانشگاه ها تامین شود.

این نماینده مجلس گفت: همچنین کمیسیون اجازه داد که خانه‌های سازمانی فراجا و نیروهای نظامی و انتظامی با در نظر گرفتن مسکن این اقشار، احداث و همچنین مورد نوسازی قرار گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات سنواتی خود را در طول برنامه هفتم توسعه به حوزه مسکن اختصاص دهند.

کد خبر: ۲۳۶٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha