۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
مازندران در پی خط مستقیم کشتیرانی با روسیه
بازار گزارش می دهد؛

مازندران در پی خط مستقیم کشتیرانی با روسیه

ساری- مازندران برای توسعه تجارت با کشورهای حاشیه خزر و روسیه نیازمند ایجاد خط مستقیم کشتیرانی و هوایی است تا عقب ماندگی های صدساله را یک شبه جبران کند.

بازار؛ گروه استان ها: سفر اخیر هیئت بزرگ تجاری و اقتصادی مازندران به روسیه، فرصت و زمینه ای را برای تبادلات ایجاد کرد و تقویت خط کشتیرانی در حوزه دریای خزر از جمله تفاهمنامه ها بوده است.

مازندران با داشتن سه بندر بزرگ و مهم نقش مهمی در تبادلات تجاری حوزه دریای خزر دارد و از سوی دیگر کشورهای حاشیه خزر نیز به عنوان شرکای تجاری استان، مزیت های زیادی را در حوزه کشتیرانی برخوردار هستند.

وجود کشتی سازی های بزرگ در روسیه و کشتی سازی صدرا در مازندران، زمینه را برای تبادل دو منطقه برای تکمیل خط کشتی سازی ایجاد کرده است.

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به دستاوردهای هیئت اقتصادی استان به روسیه افزود: در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس ابتدا از محل کارخانه در حال احداث در زمینه تولید شوینده‌ ها که با سرمایه‌گذاری شرکت ایرانی گلرنگ بوده بازدید به عمل آمد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همچنین در ادامه از شرکت روسی که تولیدکننده تثبیت کننده‌ های لایه‌ های راه سازی است و سپس از شرکت کشتی‌ سازی لوتوس بازدید به عمل آمد.

وی با اظهار این که کشتی سازی لوتوس یکی از بزرگترین کارخانه‌ های کشتی‌ سازی روسیه به شمار می رود، افزود: این کارخانه همزمان دارای شش خط ساخت کشتی است و در آن انواع کشتی‌ های نفتکش، لایروب، کانتینربر با ظرفیت ۵۳۱ کانتینر و... ساخته می‌شود.

فتح الله پور: این کارخانه همزمان دارای شش خط ساخت کشتی است و در آن انواع کشتی‌ های نفتکش، لایروب، کانتینربر با ظرفیت ۵۳۱ کانتینر و... ساخته می‌شود

فتح الله پور یادآور شد: بنا به اظهارات مدیران شرکت کشتی‌ سازی لوتوس، در حال ساخت یکی از کشتی‌ های مربوط به قرارداد با شرکت کشتیرانی خزر است و با توجه به اینکه شرکت های کشتی‌ سازی ایران امکان ساخت موتور کشتی را دارند، مقرر شد بین شرکت کشتی‌ سازی لوتوس و شرکت‌ های ایرانی همکاری‌ های متقابل شکل گیرد.

مازندران در پی خط مستقیم کشتیرانی با روسیه

وی تصریح کرد: همچنین موضوع لایروبی رودخانه ولگا در دستور کار قرار دارد و می‌تواند در حوزه حمل و نقل دریایی موثر باشد.

با راهبرد دولت سیزدهم، ارتباط با کشور روسیه و استان مازندران مورد اهتمام قرار گرفت، مازندران با سه فرودگاه و سه بندر نقش محوری در فعال کردن کریدور شمال به جنوب دارد.بندر امیرآباد در این استان به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر نقش ویژه در توسعه تجارت مازندران در عرصه‌ های بین‌ المللی و ارتباطات برون‌ مرزی این استان دارد. حجم بالای تولیدات کشاورزی مازندران نیز در این میان، ویژگی خاص مازندران برای افزایش مراودات با همسایگان خزری است.

ایجاد خط مستقیم کشتیرانی بین آستراخان و مازندران

استاندار مازندران نیز با بیان این که قرار شد کارگروهی برای برنامه‌ های آینده دو استان تشکیل شود و پیش‌ ویس مربوطه توسط استانداری آستراخان تهیه شده و به سرکنسولگری ایران ارسال شود، افزود:محور مهم همکاری در موضوع حمل و نقل و ترانزیت و ایجاد خط مستقیم کشتیرانی بین آستراخان و مازندران بوده است.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان این که بر همکاری بخش خصوصی دو استان در این سفر تاکید شده زیرا قبلاً تفاهم‌ نامه‌هایی نیز به امضا طرفین رسیده بود، افزود: تعداد ۱۵ بندر در آستراخان وجود دارد و از طرفی ظرفیت بنادر استان مازندران حدود ۱۲ میلیون تن است که با اصلاح برخی فرآیندها می‌توان از ظرفیت‌های موجود برای حمل و نقل و ترانزیت دریایی حداکثر استفاده را کرد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه مثلاً مسیر انتقال سنگ آهن روسیه از طریق دریای سیاه به هند صورت می‌گیرد که در صورتیکه از طریق بندر امیرآباد صورت گیرد زمان و هزینه آن بسیار کاهش خواهد یافت.

استاندار: مازندران بزرگترین مرکز تولید مرکبات، کیوی و سبزیجات است که می‌تواند برای تامین نیازهای روسیه به کار گرفته شود و در موضوع سوآپ نفت و گاز و انرژی زیرساخت های خوبی در استان مازندران وجود دارد

وی یادآور شد: علاوه براین مازندران بزرگترین مرکز تولید مرکبات، کیوی و سبزیجات است که می‌تواند برای تامین نیازهای روسیه به کار گرفته شود و در موضوع سوآپ نفت و گاز و انرژی زیرساخت های خوبی در استان مازندران وجود دارد.

مازندران در پی خط مستقیم کشتیرانی با روسیه

حسینی پور ادامه داد: در حوزه گردشگری دریایی می‌توان اقدامات مشترکی انجام داد و با توجه به اینکه کشتی مسافربری در حال ساخت توسط شرکت کشتیرانی لوتوس به زودی به بهره‌برداری می رسد، می‌تواند طی ماه‌های آینده بین دو استان استفاده شود.

وی افزود: بندر سالیانکا در آستراخان روسیه واقع بوده که ۵۳ درصد سهام آن مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و وظیفه اصلی آن انتقال کالاهای اساسی، غلات، نهاده های دامی، انواع روغنهای خوراکی، چوب و الوار به سمت بنادر استان‌های مازندران و گیلان است.

به گفته حسینی پور در سال گذشته ۱۱ درصد کل حمل بارهای بنادر آستراخان به میزان ۶۷۸ هزار تن توسط این بندر انجام شد.

براساس آمارها کشور روسیه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد که شامل مواردی همچون ۴.۵ میلیارد دلار کیف و کفش، ۵ میلیارد دلار میگو و ماهی، ۷.۹ میلیارد دلار لباس، ۱۵ میلیارد دلار خودرو و قطعات آن و... است و این کشور از ترانزیت و لجستیک به ویژه در حوزه دریایی دارای ضعف هایی است و بهره گیری از ظرفیت مازندران در کریدور شمال - جنوب می تواند در توسعه تبادلات تجاری بین مازندران و کشورهای حاشیه خزر نقش مثبتی داشته باشد.

همکاری در موضوع حمل و نقل و ترانزیت ،ایجاد خط مستقیم کشتیرانی و خط هوایی بین مازندران و آستراخان و سایر مناطق روسیه در حوزه حمل کالا، ایجاد مجموعه لجستیکی مشترک بین استان مازندران و استان‌های ولگاگراد و آستراخان و... برای انتقال، توزیع کالا از جمله مسائلی بود که در سفر اخیر اقتصادی مازندران به روسیه تفاهم شده است.

همچنین با توجه به اهمیت کریدور شمال جنوب در توسعه مناسبات اقتصادی و دستور رئیس جمهور روسیه برای لایروبی رودخانه ولگا و ارتقا ظرفیت حمل و نقل، تامین ناوگان کشتیرانی در قالب اجاره و سایر شیوه‌ها برای توسعه ناوگان کشتیرانی در دریای خزر مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۳۶٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha