۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
تسهیلات ویژه دولت برای اصناف آسیب دیده از کرونا
سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت اعلام کرد

تسهیلات ویژه دولت برای اصناف آسیب دیده از کرونا

گلپور، سرپرست مرکز اصناف وزارت صمت گفت: اصناف در کشور از ویروس کرونا آسیب دیده اند اما حدود ۱۵ صنف بیشترین آسیب را دیدند که دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای این ۱۵ صنف در نظر گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جمشید گلپور در نشست خبری با بیان اینکه که مرحله نخست پرداخت تسهیلات به این ۱۵ صنف آسیب دیده از کرونا در حال پرداخت است افزود: در شرایط کرونا واحدهای صنفی به اجبار تعطیل شد که در نظر داریم از هفته آینده همه واحدهای صنفی بتوانند به صورت مجازی با کمترین هزینه و یا رایگان، کالاهای خود را عرضه کنند البته از فضای اینترنتی فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود تا بتوان از تجربه آن‌ها استفاده بهینه کرد.

وی اضافه کرد: حمایت از واحدهای تولید در سال جدید با توجه به جهش تولید در دستور کار بوده که در این بخش نیز توسعه صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گلپور گفت: قرار است تشکل‌های صنفی صادراتی فعال شود تا زمینه صادرات برخی کالاها از جمله مبلمان، فرش، کیف و کفش و سایر کالاهایی که جایگاه خوبی در کشور دارد فراهم شود، همچنین تحریک تقاضا و بازار خرید از اقداماتی است که در برنامه دولت و اصناف قرار داشته و یکی از اقدامات در بسته‌های حمایتی دولت که تاکنون اعلام شده نیز افزایش تقاضا است.

وی با بیان اینکه اصناف کشور در دو اتفاق افرایش قیمت سوخت و مشارکت در مقابله با ویروس کرونا، همراه همیشگی دولت بودند گفت: ۴۰۰ اتاق اصناف داریم که ۷ هزار اتحادیه صنفی زیر مجموعه دارد، ضمن اینکه ۳ میلیون واحد صنفی با پروانه کسب در حال فعالیت هستند، که مستقیم ۸ میلیون اشتغال و ۲۵ میلیون اشتغال به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد: ۵ انحادیه کشوری وجود دارد که بزرگترین اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره است. همحنین سهم اصناف از تولید ناخالص داخلی ۲۵ درصد است که از این رقم سهم بنگاه‌های کوچک، ۸۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه شفافیت در امور اصناف به عنوان یکی از اقداماتی است که پیگیری می‌شود، گفت: انتخابات الکترونیکی نیز یکی از اقدامات مهم است که در شرایط کرونا به آن توجه شده و ان شاء الله در یکی از جلسات، آن را مطرح و پیگیری می‌کنیم.

گلپور با بیان اینکه سامانه بازرسی و تشکیل پرونده‌های الکترونیکی شکایت نیز در دستور کار مرکز اصناف است، افزود: نظارت بر افزایش قیمت‌ها بر عهده سازمان حمایت است، اما بازرسان اصناف نیز بر روند قیمت‌های صنوف نظارت دارند و در صورت تخلف، پرونده‌های تخلف به سازمان حمایت ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: شرایط کشور و تورم به نحوی است که افرایش معقول در قیمت برخی کالاها وجود دارد، اما افزایش غیر منطقی مورد تأیید نبوده و با آن برخورد خواهد شد.

گلپور در پاسخ به این پرسش که آیا بر بازار میوه و گران فروشی در آن نظارت می‌شود یا خیر؟ گفت: مردم اگر با موارد گران فروشی مواجه شدند می‌توانند به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند که بازرسان ما به محض دریافت شکایت، بررسی‌ها را انجام می‌دهند.

وی در خصوص بازگشایی تالارها نیز گفت: موافقت اولیه آن در ستاد ملی کرونا دریافت شده و ان شاء الله در هفته آینده تأیید رسمی آن را دریافت می‌شود و بر اساس آن مناطق سفید می‌توانند به بازگشایی تالارها اقدام کنند و پس از آن سایر مناطق را نیز پیگیری می‌کنیم تا فعالیت شان را با رعایت بهداشت و تصویب ستاد ملی کرونا آغاز کنند.

وی در خصوص قیمت بالای حبوبات و کنترل قیمت آن، افزود: بخش عظیمی از حبوبات وارداتی است و از آنجا که این مدت مرزها بسته بود ممکن است باعث بروز مشکلاتی شده باشد البته در این مورد هم مردم هر گونه شکایتی دارند می‌توانند با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

گلپور در خصوص رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در واحدهای صنفی و نحوه برخورد با آنها، گفت: در حال حاضر بر اساس آمارها همه واحدهای صنفی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در صورتی که رعایت نکنند با آن‌ها برخورد و واحد صنفی را پلمب خواهیم کرد.

وی با اشاره به میزان تولید اقلام بهداشتی در کشور، افزود: ۷۲ میلیون ماسک سه لایه صنعتی تولید شده است که ۱.۲ درصد آن در بخش واحدهای تولیدی و ۷۰ درصد آن هم در بخش کارگاهی تولید شده است. در تلاش هستیم قیمت ماسک را کاهش دهیم و تا پایان هفته آینده کاهش خواهد یافت.

گلپور ادامه داد: در تولید ژل ضدعفونی کننده و گان محافظ به حد اشباع رسیدیم و صادرات آن را آغاز کردیم، در تولید ماسک سه لایه نیز مشکلی نداریم و تولید کافی است، اما اجازه صادرات ماسک سه لایه را نداریم تا بازار داخلی تامین باشد ضمن اینکه قیمت آن نیز تا هفته آینده کاهش خواهد یافت.

وی گفت: در ۲۴ منطقه شلوغ در سطح شهر تهران توزیع ماسک فعال شده است که شامل ایستگاهای مترو و پایانه‌های اتوبوس رانی است.

کد خبر: ۲۳٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha