۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
شتاب حرکتی اقتصاد کم کربن؛ سرمایه گذاری در لیتیوم| رشد ۲۰ درصدی عرضه فلز سفید_نقره ای تا سال ۲۰۳۰
بازار گزارش داد؛

شتاب حرکتی اقتصاد کم کربن؛ سرمایه گذاری در لیتیوم| رشد ۲۰ درصدی عرضه فلز سفید_نقره ای تا سال ۲۰۳۰

در حالی که حرکت به سوی اقتصاد کم کربن در حال شتاب است، سرمایه گذاری در یک فلز برجسته شده و آن چیزی نیست جز لیتیوم.

بازار؛ گروه بین الملل: باتری‌های لیتیومی انتخاب پیش‌فرض در وسایل نقلیه الکتریکی، ذخیره‌سازی انرژی برای انرژی خورشیدی و بادی و لوازم الکترونیکی مصرفی هستند که هر کدام فرصت‌های رشد بلندمدتی را ارائه می‌کنند. تا پایان این دهه، ۹۵ درصد از تقاضای لیتیوم از باتری‌ها ناشی می‌شود که این میزان در سال ۲۰۱۵ تنها ۳۰ درصد بود.

با این حال، گسترش عرضه لیتیوم یک تلاش پیچیده است که منجر به فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی شده که می‌توانند تقاضای رو به رشد جهان را برآورده کنند.

تقاضای در حال رشد لیتیوم

بر اساس گزارشهای منتشر شده، انتظار می‌رود تقاضای لیتیوم بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، هفت برابر افزایش یابد که ناشی از سه عامل کلیدی است: رشد خودروهای الکتریکی، افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر، و استفاده از لیتیوم در لوازم الکترونیکی مصرفی.

باتری‌های لیتیوم_یون به نوع پیش‌فرض باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تبدیل شده‌اند، زیرا دارای چگالی انرژی بالا، طول عمر طولانی و نیاز به تعمیر و نگهداری کم هستند

رشد خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی ۱۴ درصد از فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهند که این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها پنج درصد بوده است. تقاضای باتری لیتیوم یونی خودرو در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۵ درصد افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل رشد فروش خودروهای برقی مسافربری است. باتری‌های لیتیوم_یون به نوع پیش‌فرض باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تبدیل شده‌اند، زیرا دارای چگالی انرژی بالا، طول عمر طولانی و نیاز به تعمیر و نگهداری کم هستند.

رشد تولید انرژی خورشیدی و بادی

دومین عامل کلیدی تقاضای لیتیوم، رشد مداوم انرژی خورشیدی و بادی است؛ در حالی که با پیش بینی آژانس بین المللی انرژی که افزایش ظرفیت خورشیدی و بادی اضافی تا سال ۲۰۳۰ تنها در ایالات متحده سه برابر خواهد شد.

باتری ها اغلب با تولید انرژی های تجدیدپذیر جفت می شوند تا نوسانات عرضه و تقاضا را هموار کنند. آنها انرژی خورشیدی یا بادی اضافی را زمانی که تقاضا کم است جذب کرده و انرژی ذخیره شده را زمانی که تقاضا زیاد است تخلیه می کنند. در همین راستا، طبق سناریوی آژانس بین المللی انرژی که در آن جهان تا سال ۲۰۵۰ به انتشار صفر خالص یا کربن خنثی برسد، ظرفیت ذخیره سازی باتری در مقیاس شبکه می تواند بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ تا ۴۴ برابر افزایش یابد.

در مقایسه با باتری های سرب اسید که یک فناوری قدیمی تر است، باتری های لیتیوم_یون چندین مزیت را ارائه می دهند. باتری‌های لیتیومی یونی معمولاً تا شش برابر چگالی انرژی بالاتر، تقریباً دو برابر شارژ طولانی‌تر داشته و در محیط‌های هوای سرد عملکرد بهتری دارند، که آنها را به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی ایده‌آل تبدیل می‌کند.

سهم فناوری انرژی پاک در کل تقاضای لیتیوم

شتاب حرکتی اقتصاد کم کربن؛ سرمایه گذاری در لیتیوم| رشد ۲۰ درصدی عرضه فلز سفید_نقره ای تا سال ۲۰۳۰

نمودار میله ای بالا سهم تقاضای لیتیوم که از فناوری های انرژی پاک ناشی می شود را نشان می دهد. اعداد ۲۰۴۰ اعداد قابل پیش بینی هستند. سناریوی گام‌های ۲۰۴۰ سناریوی سیاست‌های اعلام‌شده است که نشان می‌دهد سیستم انرژی بر اساس تحلیل بخش به بخش، سیاست‌ها و اعلامیه‌های خط‌مشی امروز به کجا می‌رود. این سناریو یک سناریوی توسعه پایدار است که نشان می دهد در مسیری مطابق با اهداف توافق پاریس چه چیزی لازم است.

همانطور که دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی ادامه دارد، صنعت باتری های لیتیومی با رشد مداوم لوازم الکترونیکی مصرفی ناشی از روند بزرگ رشد ثروت در بازارهای نوظهور، در حال برجسته شدن است

لوازم الکترونیکی مصرفی

آخرین مؤلفه تقاضای رو به رشد لیتیوم استفاده از آن در لوازم الکترونیکی مصرفی مانند لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه است. در حالی که تلفن های هوشمند با ضریب نفوذ ۸۲ درصدی در همه جا به خصوص ایالات متحده وجود دارند، اما همچنان در کشورهایی مانند چین و هند با ضریب نفوذ ۶۸ درصد و ۴۶ درصد و مجموعاً ۲.۸ میلیارد نفر، فضای قابل توجهی برای رشد دارند.

همانطور که دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی ادامه دارد، صنعت باتری های لیتیومی با رشد مداوم لوازم الکترونیکی مصرفی ناشی از روند بزرگ رشد ثروت در بازارهای نوظهور، در حال برجسته شدن است.

تامین لیتیوم

کارشناسان تصور می کنند که درک پیچیدگی‌های زنجیره تامین لیتیوم برای سرمایه‌گذاران مهم است، زیرا سرمایه‌گذاری‌های بالقوه را در نظر می‌گیرند؛ به این دلیل که انتظار می‌رود تقاضا برای این فلز در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی از عرضه پیشی بگیرد. لیتیوم یک فلز نرم و سفید نقره ای است که بسیار سبک است و معمولاً از آب نمک آن (انباشته شدن آب های زیرزمینی شور) یا از سنگ معدن اسپودومن (سنگ های قیمتی) استخراج می شود.

در حالی که ۹۸ درصد تولید لیتیوم در آمریکای جنوبی، آسیا و استرالیا قابل مشاهده است؛ با توجه به غلظت فلز، تنش های ژئوپلیتیکی در رابطه با آن ایجاد شده که می تواند دسترسی آینده به لیتیوم را محدود کند

در حالی که ۹۸ درصد تولید لیتیوم در آمریکای جنوبی، آسیا و استرالیا قابل مشاهده است؛ با توجه به غلظت فلز، تنش های ژئوپلیتیکی در رابطه با آن ایجاد شده که می تواند دسترسی آینده به لیتیوم را محدود کند. به عنوان مثال، در دو سال گذشته شاهد بوده ایم که دولت های مکزیک و شیلی اقداماتی را برای ملی کردن ذخایر لیتیوم آغاز کرده اند.

علاوه بر آن، مقررات دولتی در سراسر جهان که برای محدود کردن اثرات زیست‌محیطی استخراج معدن طراحی شده‌اند، توانایی شرکت‌ها را برای گسترش سریع تولید محدود می‌کند، به طوری که پروژه معمولی لیتیوم برای تامین مالی و ساخت به سه تا هفت سال نیاز دارد.

با وجود این محدودیت ها، فناوری های جدیدی مانند استخراج مستقیم لیتیوم وجود دارد که می تواند عرضه را در سال های آینده تقویت کند. در نتیجه از طریق فناوری هایی مانند استخراج مستقیم لیتیوم، انتظار می رود عرضه لیتیوم تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۰ درصد رشد کند.

نحوه سرمایه گذاری در لیتیوم

در حالی که به طور گسترده وضعیت عرضه و تقاضا برای لیتیوم پوشش داده شده، توجه به این نکته مهم است که لیتیوم خام باید چندین مرحله را طی کند تا در یک باتری برای یک خودروی الکترونیکی، ذخیره‌سازی خورشیدی یا موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

لیتیوم خام از سنگ معدن و نمک‌ها فرآوری شده و به ترکیبات لیتیومی تبدیل می‌شود که به ورودی‌هایی برای تولید باتری تبدیل می‌شوند. فرآوری و پالایش توسط تولیدکنندگان ترکیب لیتیوم انجام می‌شود که با افزایش تقاضا برای لیتیوم و نیاز به پالایش بیشتر لیتیوم خام، سود می‌برند. سرمایه گذارانی که به دنبال جذب لیتیوم هستند، ممکن است بخواهند ای تی اف هایی را در نظر بگیرند که در معرض زنجیره ارزش کامل لیتیوم از جمله شرکت های درگیر در استخراج لیتیوم و شرکت های درگیر در تولید ترکیبات لیتیوم قرار می گیرد.

نتیجه

پیش بینی ها نشان می دهد تقاضا برای لیتیوم در دهه آینده بیشتر شود، زیرا تقاضا برای باتری های برقی و فناوری های تجدیدپذیر همچنان در حال رشد است؛ در حالی که سیاست‌های حمایتی دولت، رشد تقاضای مصرف‌کننده و عرضه محدود این فلز می‌تواند به تقویت شرکت‌های مرتبط با زنجیره تامین لیتیوم کمک کند.

سرمایه‌گذارانی که برای حرکت به سوی اقتصاد کم کربن بر روی برق انداختن پرتفوی یا سبد سهام خود متمرکز شده‌اند، ممکن است بخواهند رویکردی متنوع و ای تی اف هایی را برای شرکت‌های لیتیومی در نظر بگیرند. بنابراین، در حالی که حرکت به سوی اقتصاد کم کربن در حال شتاب است، سرمایه گذاری در یک فلز برجسته شده و آن چیزی نیست جز لیتیوم.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha