تحقق تجارت ۵ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند رفع موانع عمده است
رئیس اتاق زاهدان:

تحقق تجارت ۵ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند رفع موانع عمده است

رئیس اتاق زاهدان با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه تجارت با پاکستان، گفت: برای تحقق این اهداف، باید موانع و مشکلات عمده صادراتی نظیر دخالت‌های بانک مرکزی و ایفای تعهدات ارزی مرتفع شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان، گفت: برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده برای تجارت ۵ میلیارد دلاری با پاکستان باید موانع و مشکلات عمده مرتفع شود. به‌عنوان نمونه، چنانچه انجام واردات در مقابل صادرات بدون دخالت بانک مرکزی اجرایی شود، بدون شک شاهد گسترش مبادلات تجاری دو طرف خواهیم بود و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز بهتر صورت خواهد پذیرفت.

علی ریگی میرجاوه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان، افزود: اتاق زاهدان پیش‌ازاین پیشنهاد داده است که برای گسترش روابط تجاری با پاکستان، ضمن لغو روادید برای رانندگان، جاده ترانزیت کویته به تفتان و همچنین خط راه‌آهن تفتان به کویته بازسازی شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر لزوم بسترسازی برای تجارت آزاد با پاکستان، گفت: بااتصال خط نرمال ریلی زاهدان به میرجاوه شاهد افزایش مبادلات تجاری و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا خواهیم بود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به سفر اخیر خود به پاکستان در همراهی با وزیر امور خارجه، گفت: هیات اعزامی به این سفر، نشست‌های بسیار خوبی با فعالان اقتصادی و مسئولان پاکستانی برگزار کردند و هماهنگی‌های خوبی برای توسعه روابط اقتصادی انجام شد.

محمد کرمی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود و مشترکات اقتصادی، اجتماعی دو کشور، فرصت بسیار خوبی برای گسترش روابط داریم، افزود: این کمک می‌کند که در منطقه بتوانیم با همکاری هم اقدامات خوبی انجام دهیم؛ چراکه ما اقتصاد و امنیت پاکستان را اقتصاد و امنیت خودمان می‌دانیم و هرچه آنها رشد کنند شاهد رشد اقتصادی خودمان خواهیم بود.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در نشست‌های مذکور فعال نمودن بازارچه‌های مرزی محلی و پایانه‌های مرزی و نیز موضوع انتقال گاز به پاکستان و واردات دام از پاکستان مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته کرمی، احداث شهرک‌های تجاری مشترک از دیگر مباحث مورد اشاره در نشست‌های مذکور بود که باید پیگیری شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تحول علمی در حوزه تجارت را ناگزیر و الزامی دانست و افزود: اگر کار تجارت بر پایه دانش و علم نباشد هیچ اتفاق خوشایندی نخواهد افتاد.

عبدالحکیم ریگی میرجاوه، نائب رئیس اتاق زاهدان نیز در این نشست، گفت: با عنایت به موقعیت ویژه قرقروک و همسایگی با دو کشور پاکستان و افغانستان بهترین موقعیت را جهت راه‌اندازی بازارچه و گذر مرزی در این منطقه را فراهم کرده و با راه‌اندازی این بازارچه مرزی شاهد تعامل سه کشور خواهیم بود.

ایرج حسن‌پور، مدیرکل صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در مورد مشکلات پیش‌آمده جهت ایفای تعهدات ارزی پیله‌وران در سال‌های ۱۳۹۹ گفت: با توجه به مشکلات پیش‌آمده و پیگیری‌هایی که از استان صورت گرفت، هیات دولت بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن ۱۰ قلم کالا از طریق صلح بین پیله‌وران جهت واردات کالاها در قبال صادرات صورت پذیرد.

کد خبر: ۲۳۵٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha