۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
بدهی یک هزار میلیاردی «رجا» به راه آهن| نقد به مدرک تحصیلی مدیر دولت سابق|خصوصی‌سازی بلای جان شد
مدیر عامل راه آهن اعلام کرد

بدهی یک هزار میلیاردی «رجا» به راه آهن| نقد به مدرک تحصیلی مدیر دولت سابق|خصوصی‌سازی بلای جان شد

صالحی مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه خصوصی سازی در دولت قبل بلای جان راه آهن شد گفت: رجا ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه آهن بدهکار و ۷ سال است پول لکوموتیو و دسترسی به شبکه ریلی را پرداخت نمی کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: میعاد صالحی امروز بعد از گذشت بیش از ۲۰ ماه در نشستی خبری با انتقاد از بی توجهی دولت گذشته به ناوگان حمل و نقل ریلی و مدیران سابق راه آهن در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ با توجه به پرش۳ برابری نرخ ارز و با توجه به اینکه بسیاری از قطعات حوزه زیرساخت و ناوگان ریلی وارداتی است، بودجه راه‌آهن به جای اینکه ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند ۳۰ درصد افزایش یافت و همین موضوع موجب اولین ناترازی جدی در منابع و مصارف راه‌آهن طی دولت گذشته شد.

مجموعه راه آهن دچار یک عقب ماندگی جدی است و در حالیکه صنعت ریلی می‌توانست و می تواند نقش موثری در اعتلای صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد متاسفانه امروز به دلیل همین عقب ماندگی‌های مزمن و به استضعاف کشیده شدن، نمی‌تواند نقش پیشران در اقتصاد کشور را بازی کند

وی با بیان اینکه این موضوع موجب افزوده شدن توزیع بدهی و در نهایت در سال ۱۴۰۰ راه آهن با انباشتی از بدهی‌ها و عدم تعمیرات و عقب ماندگی در بهسازی و بازسازی خطوط مواجه شد ادامه داد: مجموعه راه آهن دچار یک عقب ماندگی جدی است و در حالیکه صنعت ریلی می‌توانست و می تواند نقش موثری در اعتلای صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد متاسفانه امروز به دلیل همین عقب ماندگی‌های مزمن و به استضعاف کشیده شدن، نمی‌تواند نقش پیشران در اقتصاد کشور را بازی کند.

سالهای سال است که به ناوگان حمل و نقل جاده ای توجه شده است و بیشترین یارانه انرژی را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که یکی از گلوگاه‌های کشور حوزه حمل‌ و نقل است و سال‌ها مغفول مانده است

صالحی ادامه داد: سالهای سال است که به ناوگان حمل و نقل جاده ای توجه شده است و بیشترین یارانه انرژی را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که یکی از گلوگاه‌های کشور حوزه حمل‌ و نقل است و سال‌ها مغفول مانده است. نکته جالب این است که با این همه توجه و پرداخت یارانه انرژی می بینیم که بیشترین سوانح و تصادفات و حتی فوتی ها که بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر است در این حوزه رخ می‌دهد.

بر اساس بند ب ماده ۵۷ باید ۳۰ درصد حمل‌ و نقل ریلی مسافری و ۲۰ درصد نیز حمل‌ و نقل ریلی باری باشد در حالی که باید طبق همین برنامه یک درصد سهم نفت دولت به بخش حمل‌ و نقل ریلی اختصاص یابد

مدیر عامل راه آهن با تاکید بر اینکه اولویت مدهای حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه با حمل‌ و نقل ریلی است تاکید کرد: بر اساس بند ب ماده ۵۷ باید ۳۰ درصد حمل‌ و نقل ریلی مسافری و ۲۰ درصد نیز حمل‌ و نقل ریلی باری باشد در حالی که باید طبق همین برنامه یک درصد سهم نفت دولت به بخش حمل‌ و نقل ریلی اختصاص یابد در حالی که هیچ گاه این قانون اجرایی نشده است. ما برای این موضوع بارها و بارها نامه زده و آنرا از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کرده ایم.

وی ادامه داد: این رقم طی پنج سال حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می شود که از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است و راه‌آهن علاوه بر انباشت بدهی‌ها و عدم تعمیرات، با عقب ماندگی در حوزه بهسازی و بازسازی خطوط ریلی نیز مواجه شده است.

او گفت: رویکرد ایجاد گفتمان ترانزیت ریلی با کشورهای همسایه همواره مد نظر راه‌آهن بوده است و با پیگیری‌های متعدد توانستیم ترانزیت بیش از ۴ قطار و ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هند را برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران محقق کنیم.

طی ۱۰ سال اخیر چین توانست ۳۷ هزار کیلومتر خط پر سرعت ریلی احداث کند که متاسفانه در ایران خطوط پر سرعت ریلی وجود ندارد

صالحی با انتقاد از عدم پیشرفت در حوزه خطوط پر سرعت ریلی در کشور خاطر نشان کرد: طی ۱۰ سال اخیر چین توانست ۳۷ هزار کیلومتر خط پر سرعت ریلی احداث کند که متاسفانه در ایران خطوط پر سرعت ریلی وجود ندارد. متاسفانه تفاهم نامه های مربوط به قطار برقی تهران- مشهد تماما در حد تفاهمنامه باقی ماند. اکثر تفاهم نامه ها در حوزه حمل و نقل ریلی یا ضمانت اجرایی نداشتند و یا اینکه اگر داشتند اجرایی نشدند.

صالحی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته در حوزه حمل مسافر با ۴۳ درصد رشد و جابجایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر یک رکورد بر جای گذاشتیم اظهار داشت: در ۴ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حوادث ریلی ما ۱۷ درصد کاهش یافته است این نتیجه اقدامات زیرساختی است. مثلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن ما در لکوموتیو دوربین نصب کردیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن داریم که ۱۲۰۰۰ کیلومتر آن خط اصلی و ۳ هزار کیلومتر خطوط فرعی است ادامه داد: سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، ۴۸ درصد افزایش تولید واگن باری نو داشتیم و به عدد ۱۵۹۸ دستگاه تولید واگن رسیدیم‌. در زمانی که بنده به عنوان مدیر عامل راه آهن انتخاب شدم ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس وجود داشت که فقط ۸۲ دستگاه آن فعال بود. دولت گذشته در دوران کرونا هزینه ای برای بخش مسافری ریلی نمی کرد و لکوموتیو و منابع مالی را به بخش باری می برد.

مدیر عامل راه آهن افزود: پس از کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۵ درصد رشد داشتیم.

وی ادامه داد: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت هم ثابت ماند. مثلا در مسیر تهران-اهواز مثل گذشته قیمت بلیت زیر ۴۰۰ هزار تومان است. از خرمشهر به شلمچه به طول ۲۰ کیلومتر ریل باس در نظر گرفته تیم که ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جا به جا می کند.

صالحی در پاسخ به این پرسش که وضعیت قطارهای حومه‌ای و مطالبات ادعایی شرکت حمل‌ و نقل ریلی رجا از راه آهن به کجا رسید؟ گفت: شرکت رجا حدود ۱۳ سال قبل خصوصی‌سازی شد که هنوز تبعات منفی آن باقی مانده است. یعنی بعد از این همه سال هنوز جای آن درد می کند!

وی با تاکید بر اینکه موافق واگذاری شرکت‌ها در قالب خصوصی‌سازی هستم و معتقد هستم که وقتی به نااهل آن واگذار می شود به فنا می رود، ادامه داد: واگذاری به نااهل شرکت‌ها را به فنا می‌دهد. ما موافق خصوصی‌سازی درست هستیم. چرا که این واگذاری ها بلای جان راه آهن شده است.

در اختصاصی‌سازی فردی که یکی از مدیران راه‌آهن بوده زمانی که رفت بدون پرداخت یک ریال ۱۰۰۰ واگن را به اسم خصوصی‌سازی با خودش برد!

وی با یادآوری این‌که در فرآیند خصوصی‌سازی دو اتفاق ناگوار افتاد، گفت: یکی اختصاصی‌سازی بود و دیگری خصولتی‌سازی. در اختصاصی‌سازی فردی که یکی از مدیران راه‌آهن بوده زمانی که رفت بدون پرداخت یک ریال ۱۰۰۰ واگن را به اسم خصوصی‌سازی با خودش برد!

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که در خصوصی‌سازی، افراد یا سازمانها باید علاوه بر این‌که صلاحیت داشته باشند بایستی به حوزه (مثلا ریلی) علاقه‌مند باشند، اضافه کرد:‌راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای این افراد و سازمان‌ها فرش قرمز پهن خواهد کرد.

صالحی با اشاره به این‌که از همان روز اول تامین اجتماعی هیچ علاقه‌ای به برداشتن شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا نداشت و با اجبار این کار پیش رفت، تصریح کرد:‌ بنده در دولت کنونی بارها با وزر سابق کار، سرپرست و وزیر کنونی این وزارتخانه مکاتبه و اعلام کرده‌ام اگر رجا را می‌خواهید باید به آن تزریق نقدینگی داشته باشید اگر هم آنرا نمی‌خواهید به آنکه آنرا می‌خواهد واگذار کنید.

با ‌آنکه وزارت کار (تامین اجتماعی) اعلام کرده شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا برای آنها اولویت صدم هم نیست اما این شرکت برای راه آهن اولویت اول است

وی با بیان این‌که حدود ۵۰ درصد قطارهای مسافری کشور در شرکت رجاست، گفت: با ‌آنکه وزارت کار (تامین اجتماعی) اعلام کرده شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا برای آنها اولویت صدم هم نیست اما این شرکت برای راه آهن اولویت اول است.

شرکت ریلی رجا ۷ سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت راه‌آهن دارد

صالحی با یادآوری این‌که خصوصی‌سازی تراورس ۷۰۰۰ نفر را به خاک سیاه نشاند گفت: شرکت ریلی رجا ۷ سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت راه‌آهن دارد. علاوه بر این‌ رجا اجاره لکوموتیوها را هم نمی‌دهد. از وزارت کار خواهش می‌کنیم به این معضل رسیدگی کنند.

به گفته وی، در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدد ۱۷۰ میلیارد تومان بابت قطارهای حومه ای به رجا دادیم. پارسال راه آهن در حوزه مسافری ۲۰۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است و سازمان برنامه و بودجه باید پرداخت کند.

سوال ما این است چرا فردی که فوق لیسانس آبیاری و زهکشی دارد باید مدیر عامل شرکت راه آهن شود؟ چگونه یک فرد با این مدرک تحصیلی باید مسئولیت شرکت راه آهن را بپذیرد؟

وی در ادامه با انتقاد از مدیران قبلی شرکت راه آهن و دولت روحانی گفت: سوال ما این است چرا فردی که فوق لیسانس آبیاری و زهکشی دارد باید مدیر عامل شرکت راه آهن شود؟ چگونه یک فرد با این مدرک تحصیلی باید مسئولیت شرکت راه آهن را بپذیرد؟ به هر حال بنده وارث گذشتگان هستم. بنده از هفته اول که مسئولیت شرکت راه آهن را پذیرفتم به خوبی می دانستم که این شرکت زیانده است. اما تلاش می کنیم تا تخصیص یک درصد سهم نفت دولت به بخش حمل‌ و نقل ریلی را زنده و اجرایی کنیم.

کد خبر: ۲۳۵٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha