اتاق ایران، برقراری توازن منطقه‌ای را پیگیری می‌کند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اتاق ایران، برقراری توازن منطقه‌ای را پیگیری می‌کند

رئیس اتاق ایران با اشاره به ایده هیات رئیسه اتاق برای برقراری توازن منطقه‌ای در کشور گفت: اتاق می‌تواند تشکل‌ها را پای کار بیاورد؛ اما توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها برای تامین مالی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اولویت‌های تعریف شده از سوی هیات رئیسه دوره دهم اتاق ایران، گفت: یکی از برنامه‌هایی که به جد از سوی هیات رئیسه این دوره دنبال می‌شود، برقراری توازن منطقه‌ای در کشور است که برای این منظور، ایده‌هایی هم وجود دارد و در حال بررسی آنها هستیم.

سلاح‌ورزی در دیدار با رئیس شورای عالی و دبیر کل کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی، افزود: بدون شک برای اجرای ایده توازن منطقه‌ای، نیازمند نهادها و ابزار مالی مشخصی هستیم که می‌توان آن را در چارچوب مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاری یا بانک‌های توسعه منطقه‌ای تعریف کرد؛ چراکه درهرصورت باید ضمن انجام مطالعات لازم برای اجرای ایده، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها و معرفی آنها نیز در دستور کار قرار گیرد.

او در تشریح ایده برقراری توازن منطقه‌ای، تصریح کرد: هر استان باید با نگاه توازن منطقه‌ای، طرح‌های اصلی خود را شناسایی کرده و با تخمین میزان سرمایه‌گذاری که نیاز دارد در راستای معرفی و اجرای آن قدم بردارد. در این مسیر اتاق ایران می‌تواند تشکل‌های زیرمجموعه خود را پای‌کار بیاورد و از طرف دیگر با دعوت از نهادهای مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به‌هم‌رسانی و تعامل لازم را بین بخش‌های موردنظر ایجاد کند.

سلاح‌ورزی ادامه داد: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی، می‌تواند به استانداری‌ها مشاوره بدهد تا طرح‌های قابل‌اجرا را شناسایی و معرفی کنند. بنابراین به‌صورت پایلوت می‌توان یک یا دو استان را هدف قرار داد و این ایده را در استان‌هایی که آمادگی بیشتری دارند، اجرایی کرد.

لزوم توجه به توجیه اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری
در نشست رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با رئیس شورای عالی و دبیرکل کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی، همکاری دوجانبه میان اتاق‌ها و کانون مشاوران در راستای شناسایی بهتر طرح‌های دارای ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس آنچه در این جلسه عنوان شد، شرکت‌های عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی، این ظرفیت را دارند تا از طریق شناسایی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی، مطالعات بازار، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، عارضه‌یابی طرح‌های ارائه شده و فعالیت‌هایی ازاین‌دست به رشد و تقویت سطح سرمایه‌گذاری در کشور کمک کنند.

در همین رابطه عبدالاحد فرج‌زاده، رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی اعلام کرد: در حال حاضر بالغ‌بر ۱۸۰ شرکت در سراسر کشور عضو این کانون هستند که از طرف نظام بانکی نیز به رسمیت شناخته می‌شوند و در مسیر اعطای تسهیلات به پروژه‌ها با بانک‌ها همکاری می‌کنند. شرکت‌های عضو کانون رتبه‌بندی شده‌اند و این توانایی را دارند با همکاری اتاق‌های سراسر کشور دو بال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور باشند.

به گفته او، مبحث آموزش نیز در کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی بسیار فعال است و مدیران، مشاوران و مهندسان شرکت‌ها، آموزش‌های لازم را به‌صورت مستمر دریافت می‌کنند تا با مدل‌های جدید تأمین مالی طرح‌ها و سایر موضوعات مربوط به این بخش آشنا باشند.

در ادامه رئیس اتاق ایران در این نشست، توجیه‌پذیری طرح‌هایی که قصد تأمین مالی دارند را موضوع بسیار مهمی در روند سرمایه‌گذاری دانست و تأکید کرد: در حال حاضر طرح‌هایی از سوی برخی بانک‌ها تأمین مالی شدند که واقعاً توجیه‌پذیری اقتصادی ندارند، مقابله با تداوم این روند به‌ویژه در شرایط کمبود منابع که امروز با آن مواجه هستیم، بسیار اهمیت دارد.

به اعتقاد سلاح‌ورزی، در حوزه بین‌الملل هم جدا از تحریم‌ها، ریسک‌های اعتباری و عدم استقبال برای سرمایه‌گذاری در ایران، سطح روابط بین شرکت‌های ایرانی و خارجی، به دلیل ضعف شرکت‌های ایرانی در ارائه مستندات مربوط به شرکت، همواره کم‌رنگ بوده است و این ضعف را به‌خوبی در دوران برجام احساس کردیم.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی می‌تواند در برطرف کردن ضعف جدی شرکت‌های ایرانی در تهیه مستندات مربوط به کار خود، نقش‌آفرین باشد و پلتفرمی تهیه کند و در اختیار شرکت‌ها قرار دهد تا بر اساس آن، بنگاه‌های اقتصادی بتوانند مجموعه‌ای از اطلاعات شرکت خود را برای معرفی بهتر به همتایان خود در دیگر کشورها جمع‌آوری کنند. تحقق این هدف، نیازمند آموزش است.

بر اساس پیشنهادهای ارائه شده در این نشست، مقرر شد، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در ارتباط با کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در حوزه شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای ظرفیت، همکاری کنند. البته طبق آنچه در این جلسه عنوان شد، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از قبل وارد پروسه مطالعاتی مربوط به ایجاد توازن منطقه‌ای و توسعه آن شده؛ اما نتوانسته اطلاعات لازم را دریافت کند. از این منظر، همکاری با کانون مشاوران شاید بتواند مؤثر باشد.

بدین ترتیب قرار شد همکاری لازم روی چند استان دارای اولویت که آمادگی بیشتری دارند شکل بگیرد البته لازم است هدف‌گذاری کمی هم تعریف شود تا عملکردها در انتهای کار قابل ارزیابی باشد.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در ادامه این نشست، به اهمیت و شروط لازم در جذب سرمایه، اشاره کرد و گفت: کلیه عوامل موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد به‌غیراز اعتماد. جذب سرمایه یک شاخص برای سنجش توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود و این بیان‌گر اهمیت سرمایه‌گذاری است که متأسفانه در ایران به دلیل از بین رفتن اعتماد، این شاخص دچار خدشه شده است.

به باور او اتاق ایران و اتاق‌های استانی در مسیر جذب سرمایه‌ها و شناسایی پروژه‌های دارای مزیت، می‌توانند نقش همرسان را بازی و زمینه تعامل بین عوامل این بخش را مهیا کنند.

باقری تأکید کرد: اتاق ایران می‌تواند در زمینه رشد فرهنگ سرمایه‌گذاری از توانمندی‌های آموزشی کانون مشاوران بهره ببرد. همان‌طور که می‌دانیم، هدف اصلی جذب سرمایه، ایجاد یک جریان از منابع پولی به سمت بخش مولد کشور است که این مهم از سوی اتاق ایران دنبال می‌شود.

کد خبر: ۲۳۵٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha